«Σπασμένο τηλέφωνο» για το σπατόσημο

Από την 1η Νοεμβρίου 2014 έχει εκπνεύσει τυπικά η ισχύς του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης

Από την 1η Νοεμβρίου 2014 έχει εκπνεύσει τυπικά η ισχύς του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, γνωστότερου ως σπατοσήμου, η είσπραξη του οποίου έχει παραταθεί σιωπηρά ως την ολοκλήρωση της παραχώρησης των περιφερειακών αερολιμένων. Παράλληλα, όπως πληροφορείται «Το Βήμα», φαίνεται να έχει βρεθεί μια λύση για την άρση της αιτιολογημένης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία προ μηνών είχε ζητήσει αλλαγές στη χρέωση του Τέλους Χρήσης Αεροσταθμού του «Ελ. Βενιζέλος».


Σιωπηρή παράταση

Συγκεκριμένα, εδώ και περίπου έναν χρόνο έχει δοθεί σιωπηρή παράταση για την είσπραξη του σπατοσήμου, το οποίο θεσπίστηκε το 1992 για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του «Ελ. Βενιζέλος», αλλά και τον εκσυγχρονισμό των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΥΠΑ, το σπατόσημο θα αντικατασταθεί με νέο τέλος που θα έχει ισχύ σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια και θα είναι της τάξης των 12 ευρώ για επιβάτες τόσο εντός όσο και εκτός ΕΕ, κάνοντας το ταξίδι εκτός της ζώνης Σένγκεν οικονομικότερο (σήμερα οι εκτός ΕΕ επιβάτες πληρώνουν 22 ευρώ). Αυτό αναμένεται να ενεργοποιηθεί όμως με την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel, η οποία ενδεχομένως να υπογραφεί μέσα στον Δεκέμβριο, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών.
Το νέο σπατόσημο των 12 ευρώ θα έχει ισχύ ως το 2025 και στη συνέχεια θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη.
Από το τέλος που θα εισπράττεται από τα παραχωρούμενα περιφερειακά αεροδρόμια το Δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά επιβάτη προκειμένου να χρηματοδοτεί τους μικρούς αερολιμένες οι οποίοι θα παραμείνουν στο κράτος.
Στα υπό παραχώρηση αεροδρόμια οι αεροπορικές χρεώσεις ως την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης θα ανέρχονται σε 13 ευρώ ανά επιβάτη – σήμερα η χρέωση είναι 12,7 ευρώ. Με την ολοκλήρωση των έργων όμως θα ανέλθει σε 18,5 ευρώ ανά επιβάτη, ενώ θα υπάρχει και πρόσθετη χρέωση υπηρεσιών ασφαλείας ύψους 1,5 ευρώ ανά επιβάτη.
Ετσι, την πρώτη περίοδο της παραχώρησης οι χρεώσεις δεν θα είναι υψηλότερες από 14,5 ευρώ, ποσό που αναλύεται ως εξής: 12 ευρώ σπατόσημο + 1 ευρώ τέλος αεροδρομίου + 1,5 ευρώ χρέωση ασφαλείας.
Με την ολοκλήρωση των έργων, το ανώτατο πλαφόν συνολικών χρεώσεων δεν θα ξεπερνά κατά μέγιστον τα 20 ευρώ. Στο συγκεκριμένο ποσό θα περιλαμβάνεται το νέο σπατόσημο, τα τέλη των αεροδρομίων και η χρέωση ασφαλείας (1,5 ευρώ). Σύμφωνα με στελέχη της ΥΠΑ, το νέο σπατόσημο θα αποτελέσει πρόκριμα και για τη σύμβαση του «Ελ. Βενιζέλος» κατά την επικείμενη αναθεώρησή της εν όψει της πώλησης του μεριδίου του κράτους στον Διεθνή Αερολιμένα.


Αντιπρόταση στην Κομισιόν

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, βρέθηκε λύση για την αιτιολογημένη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία είχε ζητήσει από την Ελλάδα να άρει τις διακρίσεις μεταξύ επιβατών εσωτερικού και εξωτερικού στη χρέωση του Τέλους Χρήσης Αεροσταθμού του «Ελ. Βενιζέλος». Και αυτό διότι το τέλος για τον επιβάτη εσωτερικού (οι επιβάτες εσωτερικού είναι Ελληνες κατά 70%) είναι κατά 30% χαμηλότερο σε σχέση με τους επιβάτες εξωτερικού.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», προτείνεται από την ελληνική πλευρά η αναθεώρηση του τέλους σε επιβάτες εντός Σένγκεν και εκτός Σένγκεν και εφαρμογή του μόνο τη θερινή αεροπορική περίοδο. Κατά κοινοτικούς κύκλους, η Κομισιόν δεν έχει ακόμη απαντήσει στην ελληνική αντιπρόταση.
Οι Βρυξέλλες είχαν ζητήσει από την Ελλάδα να εφαρμόσει το κοινοτικό δίκαιο για τις αεροπορικές χρεώσεις (Οδηγία 2009/12/EC) και τη λειτουργία των αεροπορικών υπηρεσιών (Κανονισμός 1008/2008) στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς έκριναν ότι υπάρχουν διαφορετικές χρεώσεις για τις πτήσεις εσωτερικού και άλλες για τις πτήσεις προς άλλους προορισμούς της περιοχής Σένγκεν.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η συγκεκριμένη διαφορά δεν συνάδει με το κοινοτικό δίκαιο. Η αιτιολογημένη γνώμη εστάλη στο πλαίσιο διαδικασίας επί παραβάσει. Αν δεν βρεθεί λύση, η Κομισιόν ενδεχομένως να στείλει τη χώρα στο Ευρωδικαστήριο.
Το Τέλος Χρήσης Αεροσταθμού άρχισε να επιβάλλεται από το 2001 και ανέρχεται σε 8,51 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη εσωτερικού και 12,16 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη εξωτερικού. Η έρευνα της Κομισιόν είχε ξεκινήσει το 2010.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk