56ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – Μιρτσέα Ντανελιούκ: «Η ελευθερία έχει πολύ ιδιαίτερη γεύση»

«Η επιχορηγούμενη τέχνη μπορεί να αποδώσει καρπούς εάν γίνεται σε κράτος που ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό» είπε ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Μιρτσέα Ντανελιούκ μιλώντας στους δημοσιογράφους την Δευτέρα το μεσημέρι. «Την εποχή του Νικολάε Τσαουσέσκου είχαμε αξιόλογες ταινίες.

«Η επιχορηγούμενη τέχνη μπορεί να αποδώσει καρπούς εάν γίνεται σε κράτος που ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό» είπε ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Μιρτσέα Ντανελιούκ μιλώντας στους δημοσιογράφους την Δευτέρα το μεσημέρι. «Την εποχή του Νικολάε Τσαουσέσκου είχαμε αξιόλογες ταινίες. Μετά από αυτόν, η ελευθερία έχει πολύ ιδιαίτερη γεύση. Δεν υπάρχει ίδια πίεση μήπως κάνει κανείς ατόπημα και υπάρξουν επιπτώσεις για την ταινία. Ενδεχομένως είναι καλύτερη περίοδος, υπό αυτή την έννοια, όμως οι σημερινές ταινίες είναι απλουστευμένες, διηγούνται απλώς μια ιστορία».

Ο Ντανελιούκ που δεν υπήρξε ποτέ ιδιαίτερα γνωστός στην χώρα μας είναι ο εφετινός τιμώμενος του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια», ενώ κρίνοντας από την επισήμανση του Δημήτρη Κερκινού, υπεύθυνου του τμήματος, αυτή είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται ένα τόσο εκτεταμένο αφιέρωμα στο έργο του Ντανιελούκ εκτός Ρουμανίας. Ο Ντανελιούκ Θεωρείται ένας από τους σκηνοθέτες που με την τολμηρή ματιά του επηρέασε το ρεύμα του ρουμανικού κινηματογράφου των ημερών μας αφού έχοντας καταγράψει τις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές που συνέβησαν στη χώρα του οι ταινίες του «αποτελούν σημαντική ανακάλυψη για όλους μας» όπως σημείωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ κ. Δημήτρης Εϊπίδης.

Η αλληγορία είναι εργαλείο

Η ταινία «Κρουαζιέρα» που ο Μίρτσεα Ντανελιούκ σκηνοθέτησε το 1981 σε δικό του σενάριο, είναι μια πολιτική σάτιρα που σαρκάζει το κομμουνιστικό καθεστώς. Στην πραγματικότητα κεντρικοί ήρωές της ήταν ο τότε ηγέτης της Ρουμανίας Νικολάι Τσαουσέσκου και η σύζυγός του Έλενα χωρίς φυσικά το σενάριο να τους κατονομάζει. «Για να γίνει αποδεκτό ένα σενάριο» είπε ο Ντανελιούκ, «έπρεπε να θεωρηθεί αθώο σε επίπεδο προπαγάνδας και να τροποποιηθεί για να συνεχιστεί η ταινία. Γι’ αυτό το λόγο, ξεκίνησα με σενάριο που δεν έλεγε απολύτως τίποτα.Η αλληγορία ήταν το εργαλείο μου.»

Ταυτίζοντας το κομμουνιστικό καθεστώς της κυβέρνησης Τσαουσέσκου με την δικτατορία, ο Μ. Ντανελιούκ αναφέρθηκε στα τεράστια προβλήματα που είχε τότε ως σκηνοθέτης. Πρόσθεσε όμως ότι το όραμα της ελευθερίας μετά από την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος ήταν πλαστό. «Πιστέψαμε ότι η πτώση του καθεστώτος ήταν η ελευθερία προσωποποιημένη, ότι θα ήμασταν ελεύθεροι, αλλά τελικά δεν ήμασταν» είπε. «Το καθεστώς κατέρρευσε, αλλά παρόλα αυτά χρειάστηκε να έρθω αντιμέτωπος με τους ίδιους ανθρώπους.» Κατά την περίοδο του δημοκρατικού καθεστώτος ο ίδιος βρέθηκε στο περιθώριο και ταινίες του όπως η «Ξένη λεγεώνα» (2008) και «Μαριλένα» (2008) καθυστέρησαν να διανεμηθούν στις αίθουσες.

Περισσότερα για το έργο του Μιρτσέα Ντανελιούκ διαβάστε εδώ:

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk