56ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το «ξύπνημα» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη

Αποστολή: Γιάννης Ζουμπουλάκης

Οι ταινίες του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, ανέκαθεν ήταν γροθιές στο στομάχι. Πιάνοντας τον «ταύρο από τα κέρατα» ο 53χρονος σήμερα Γιάνναρης από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 ως τις μέρες μας έχει κατά καιρούς θίξει σοβαρά θέματα της ζωής μας, σε ταινίες όπως οι «Από την άκρη της πόλης», ο «Δεκαπενταύγουστος», «Ομηρος» και «Man at sea».

Είναι ταινίες στις οποίες αντανακλάται μια κοινωνία σε απόλυτη σύγχυση και χάος. Είναι ταινίες στις οποίες η ελληνική κοινωνία, έχει πολλά στραβά να αντιμετωπίσει και σχεδόν τίποτε καλό να την βοηθήσει.

Κάπως έτσι και στο «Ξύπνημα της Ανοιξης», την τελευταία ταινία του που παίχθηκε στο Πανόραμα ελληνικών ταινιών του φεστιβάλ. Εδώ ο Γιάνναρης παρακολουθεί την καταστροφική πορεία μιας παρέας εφήβων (τέσσερα αγόρια και μια κοπέλα) που οδηγούνται με μαθηματική σχεδόν ακρίβεια, στο έγκλημα.

Η «κουλτούρα» του όπλου και των ναρκωτικών παραμορφώνει τα μέλη της παρέας, ο ρόλος της οικογένειας από την κορυφή ως τα νύχια σαθρός, το πάτημα της σκανδάλης, η μόνη δίοδος.

«Είναι ένα σενάριο εμπνευσμένο από την περιρρέουσα βία και τον γενικότερο μηδενισμό που κυριαρχεί πια και στην Ελλάδα» είχε πει στο ΒΗΜΑ ο Γιάνναρης προτού ακόμα η ταινία αρχίσει να γυρίζεται.

Μάλιστα, ο προκλητικός σκηνοθέτης την είχε αρχικώς «βαφτίσει» με τον τίτλο «Kalashnikov», αφού το συγκεκριμένο ρωσικό όπλο είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σύμβολα βίας στην Ελλάδα και κυριαρχεί διαρκώς στα δελτία ειδήσεων, «προπαντός στην αθηναϊκή κοινωνία», όπως είχε χαρακτηριστικά πει.

Με νεύρο και ρυθμό πυροβόλου η ταινία καταγράφει περιστατικά βουτηγμένα μέσα στο αίμα το ένα μετά το άλλο, έχοντας ως παρόν την σύλληψη των παιδιών και την ανάκρισή τους από την αστυνομία.

Με μικρές σύντομες «πινελιές» ο σκηνοθέτης πλάθει το ιστορικό του καθενός, την ώρα που ο φακός του «πιάνει» σημεία της Αθήνας που ούτε θέλουμε να γνωρίζουμε.

Εικαστικά, το «Ξύπνημα της Ανοιξης» είναι μια από τις καλύτερες στιγμές του, αν και θεματολογικά, νιώθεις ότι βλέπεις κάτι που λίγο ως πολύ έχει αναπτυχθεί στο παρελθόν από τον ίδιο άνθρωπο_ ίσως και καλύτερα.

Σίγουρα πάντως το «Ξύπνημα της Ανοιξης» είναι μια ταινία που σου δίνει το περιθώριο να σκεφτείς, σε απασχολεί.

Οσο για την αποκάλυψή της, την αφήσαμε για το τέλος. Η νεαρή ηθοποιός Δάφνη Πατακιά (το κορίτσι της «κολασμένης» παρέας) έχει σίγουρα μέλλον μπροστά του.

Πηγαία ομορφιά, πουθενά επιτήδευση.

Newsroom ΔΟΛ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk