Καμπανάκι από VW και Deutsche Bank για τη «Γερμανία ΑΕ»

Στα τέλη Ιουνίου του 2015 το αμερικανικό πρακτορείο Bloomberg είχε δημοσιεύσει μια δημοσιογραφική έρευνα την οποία υπέγραφε ο Αλεξ Γουέμπ

Στα τέλη Ιουνίου του 2015 το αμερικανικό πρακτορείο Bloomberg είχε δημοσιεύσει μια δημοσιογραφική έρευνα την οποία υπέγραφε ο Αλεξ Γουέμπ και η οποία είχε ως τίτλο το ερώτημα «Κάτι δεν πάει καλά με τη «Γερμανία ΑΕ»;». Τρεις μήνες μετά τη δημοσίευση του άρθρου η απάντηση στο ερώτημα μοιάζει καταφατική. Αυτό υποδηλώνουν το πρωτοφανές σκάνδαλο που ξέσπασε εν τω μεταξύ στη Volkswagen και την ανάγκασε να εμφανίσει το πρώτο ζημιογόνο τρίμηνο την τελευταία δεκαπενταετία, όπως και οι ζημιές 6 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη η Deutsche Bank και η προαναγγελία δύο δύσκολων χρόνων από την κορυφαία γερμανική τράπεζα.

«Οι υποδειγματικές γερμανικές επιχειρήσεις δυσκολεύονται να ανταποκριθούν εγκαίρως στις νέες προκλήσεις των αγορών»
ήταν ο υπότιτλος του άρθρου του Γουέμπ στο Bloomberg. Αναφερόμενος μάλιστα ειδικά στην Deutsche Bank, είχε διαπιστώσει προβλήματα στρατηγικής, διότι «ενώ οι ευρωπαϊκές ανταγωνίστριές της περιορίζουν τη δραστηριότητά τους στον κλάδο σταθερού εισοδήματος και σε άλλους κλάδους της επενδυτικής τραπεζικής, η γερμανική τράπεζα, που ξεπέρασε την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση δίχως κρατική βοήθεια, εστιάζει περισσότερο την προσοχή της στους κλάδους αυτούς». Ο αμερικανός αρθρογράφος θεωρεί ότι «το αποτέλεσμα είναι οι επενδυτές να αναρωτιούνται για τη στρατηγική της DB την ώρα που οι ρυθμιστικές αρχές απαιτούν από τον τραπεζικό κλάδο να περιορίσει την έκθεσή του σε υψηλού ρίσκου δραστηριότητες».
Μονόδρομος…


Ταυτόχρονα με την ανακοίνωση των απογοητευτικών οικονομικών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου, τα οποία συνοδεύθηκαν από εξίσου απογοητευτικά συμπαρομαρτούντα (15.000 απολύσεις, κλείσιμο δραστηριοτήτων όπου απασχολούνται 20.000 εργαζόμενοι, διετής αναστολή διανομής μερισμάτων, «λουκέτα» στις θυγατρικές του ομίλου στη Μάλτα, στη Φινλανδία, στη Δανία, στη Νορβηγία, στη Νέα Ζηλανδία, στην Αργεντινή, στη Χιλή, στο Μεξικό, στο Περού και στην Ουρουγουάη και επίσης στην ίδια τη Γερμανία), ο νέος συνδιευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank Τζον Κράιαν υποστήριξε ότι το πρόβλημα δεν είναι η στρατηγική της τράπεζας αλλά η μη εφαρμογή της. Διότι, απλούστατα, η στρατηγική είναι δεδομένη, και μάλιστα υπαγορευόμενη από τις μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση εξελίξεις στον τραπεζικό κλάδο διεθνώς.

«Δεν θεωρώ ότι το 2016 και το 2017 θα είναι δυνατές χρονιές για την DB. Η τράπεζα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της στρατηγικής της και την αλλαγή εταιρικής κουλτούρας»
δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη ο βρετανός μάνατζερ που ανέλαβε την 1η Ιουλίου «κάτω από την ισχυρή πίεση διοίκησης και αγορών να αναδιαρθρώσει την Deutsche, η οποία πασχίζει να ξεπεράσει τα σκάνδαλα του παρελθόντος και να ευθυγραμμιστεί με τους αυστηρότερους τραπεζικούς κανόνες που υιοθετούνται διεθνώς», όπως γράφει το Reuters.
…και σταυροδρόμι


Αν η Deutsche Bank δεν έχει πρόβλημα επιλογής στρατηγικής αλλά εφαρμογής της προεπιλεγμένης για τον διεθνή τραπεζικό κλάδο στρατηγικής (η οποία πάντως δεν επιβάλλεται και με τόσο σιδηρά πυγμή, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον χωρισμό των λειτουργιών λιανικής και επενδυτικής τραπεζικής των χρηματοπιστωτικών οργανισμών), η Volkswagen βρίσκεται σε φάση αλλαγής στρατηγικής. Τη νέα στρατηγική του ομίλου ανέλυσε την περασμένη Τετάρτη ο νέος διευθύνων σύμβουλός του Ματίας Μίλερ.

«Πολλά αφέθηκαν σε δεύτερη μοίρα για να προχωρήσει η VW «υψηλότερα, ταχύτερα, πιο μακριά», να πετύχει υψηλότερους τζίρους. Το πρόβλημα της εταιρείας δεν είναι να πουλήσει 100.000 αυτοκίνητα περισσότερα ή λιγότερα από κάποιον μεγάλο ανταγωνιστή της. Είναι να πετύχει ποιοτική ανάπτυξη, να τονώσει την κερδοφορία της»
σημείωσε χαρακτηριστικά ο Μίλερ, ο οποίος στις 25 Σεπτεμβρίου αντικατέστησε τον Μάρτιν Βίντερκορν στο τιμόνι του ομίλου. Οπερ έστι μεθερμηνευόμενον ότι η VW εγκαταλείπει πλέον την κόντρα με την Toyota για την πρωτιά σε πωλήσεις παγκοσμίως (δηλαδή για το ονόρε…) και επικεντρώνεται στο ουσιαστικότερο οικονομικό μέγεθος της κερδοφορίας.
Η αλλαγή στρατηγικής για τη VW σημαίνει ότι ουδόλως την απασχολεί το προσπέρασμα που «έφαγε» από την Toyota το τρίτο τρίμηνο σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις παγκοσμίως (το σκάνδαλο την πέτυχε στην κορυφή, αφού το πρώτο εξάμηνο του 2015 είχε ξεπεράσει σε πωλήσεις την Toyota). Διότι απέκτησε αίφνης πολύ μεγάλες σκοτούρες για να ενδιαφέρεται ακόμη για τις εντυπώσεις. Το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου εμφάνισε λειτουργικές ζημιές 3,48 δισ. ευρώ, ενώ τη συγκεκριμένη περίοδο έβαλε στην άκρη 6,7 δισ. ευρώ για να καλύψει πρόστιμα και αποζημιώσεις εξαιτίας του σκανδάλου. Πρόκειται άλλωστε για κονδύλι πολύ μικρό για να καλύψει τα κόστη του σκανδάλου, όπως όλοι οι αναλυτές εκτιμούν.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ
Προτεραιότητα όλων να κρατηθεί ψηλά το ηθικό

Πολλοί πιστεύουν ότι τα χειρότερα δεν έχουν έρθει ακόμη για τη Volkswagen. Και ίσως δεν έχουν έρθει ούτε για τη γερμανική βιομηχανία και την οικονομία εν γένει – διότι η οικονομία της Γερμανίας είναι εξόχως εξαγωγική και ήδη έχει καταγραφεί μια κάμψη στις εξαγωγές. Πάντως το σκάνδαλο της εμβληματικής γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας φαίνεται πως οριακά μόνο έχει πλήξει το ηθικό του βιομηχανικού κλάδου στο σύνολό του. Το ονομαστό οικονομικό Ινστιτούτο Ifo ανακοίνωσε ότι ο γερμανικός δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης υποχώρησε τον Οκτώβριο στο 108,2 από το 108,5 που ήταν τον Σεπτέμβριο (οικονομολόγοι σε έρευνα του Reuters ανέμεναν πτώση του δείκτη στο 107,8).
Οντως, τόσο ο γερμανικός βιομηχανικός και επιχειρηματικός κόσμος στο σύνολό του όσο και οι θεωρητικοί της οικονομίας καταβάλλουν (ως όφειλαν άλλωστε) προσπάθειες για να ξεπεραστεί και να ξεχαστεί το ταχύτερο δυνατόν το σκάνδαλο που αγγίζει (άγνωστο ακόμη πόσο απειλητικά) ακόμη και το ηθικό πλεονέκτημα που (υποτίθεται ότι) διαθέτει ο γερμανικός τρόπος του επιχειρείν. «Η γερμανική οικονομία αποδεικνύεται αξιοσημείωτα ανθεκτική στις πολλαπλές προκλήσεις του φθινοπώρου αυτού» δήλωσε ο επικεφαλής του Ifo Χανς-Βέρνερ Ζιν, αναφερόμενος και στην κάμψη της ζήτησης σε μεγάλες αγορές γερμανικών προϊόντων, όπως είναι η κινεζική.
Ο γνωστός και στην Ελλάδα για την προσήλωσή του στο γράμμα του «οικονομικού νόμου» επιστήμονας πρόσθεσε: «Πράγματι το σκάνδαλο της Volkswagen δεν είχε κανέναν αντίκτυπο στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος στον κλάδο του αυτοκινήτου συνέχισε να ανεβαίνει τον μήνα αυτόν». Δύο εβδομάδες νωρίτερα πάντως το επίσης αξιοσέβαστο γερμανικό Ινστιτούτο ZEW είχε ανακοινώσει ότι η επενδυτική εμπιστοσύνη είχε υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο του τελευταίου 12μήνου εξαιτίας του σκανδάλου της VW. Διάθεση να θέσει τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων δείχνει μιλώντας στο Bloomberg ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής περονοφόρων και ανυψωτικών μηχανημάτων Kion Group Γκόρντον Ρίσκι: «Η επιτυχία της Γερμανίας τα τελευταία χρόνια ίσως την έχει κάνει λίγο αδιάφορη. Ισως την έχει κάνει να αισθάνεται υπερβολική σιγουριά για τις ικανότητές της».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk