Αεροναυτιλία: Προς απεμπλοκή το σύστημα PALLAS

Προς απεμπλοκή οδεύει έπειτα από δύο χρόνια καθυστερήσεων και τέσσερα χρόνια

Προς απεμπλοκή οδεύει έπειτα από δύο χρόνια καθυστερήσεων και τέσσερα χρόνια διαπραγματεύσεων η αναβάθμιση του συστήματος αεροναυτιλίας PALLAS της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, που δημοσιεύθηκε στη «Δι@ύγεια», εγκρίθηκε προ ημερών το πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας ∆ιαπραγµατεύσεων «για την Αναβάθµιση του Συστήµατος επεξεργασίας σχεδίων πτήσεως και δεδοµένων RADAR (PALLAS 3G)» µε την THALES ΕΛΛΑΣ, το οποίο υποβλήθηκε στις 12 Οκτωβρίου από την ΥΠΑ.
Η απόφαση ανάθεσης του έργου, σύμφωνα με το έγγραφο, τελεί υπό την προϋπόθεση τελικής έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου. Επίσης, εκκρεμεί η αποδοχή από την πλευρά της εταιρείας ότι ισχύουν η οικονομική της προσφορά και η υπογραφή της σύμβασης από τον υπουργό Υποδομών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το ζήτημα της ολοκλήρωσης της σύμβασης με τη γαλλική Thales θα τεθεί στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα από τον γάλλο πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Αθήνα.
Πρόκειται για μια υπόθεση η οποία έχει ταλαιπωρήσει εν πολλοίς τις αερομεταφορές της χώρας, καθώς εδώ και λίγα χρόνια οι υποδομές αεροναυτιλίας χρήζουν εκσυγχρονισμού και όπως έχουν παραδεχτεί οι εργαζόμενοι της ΥΠΑ και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, το σύστημα έχει ξεπεράσει τα όριά του. Και αυτό διότι το PALLAS εγκαταστάθηκε το 1995 και δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει τις υπηρεσιακές ανάγκες που προκύπτουν από την αύξηση της αεροπορικής κίνησης.
Η υπόθεση της αναβάθμισης του PALLAS, η οποία θα δώσει άλλα οκτώ χρόνια ζωής στο σύστημα, ξεκίνησε το 2010. Η ΥΠΑ προχώρησε με τη διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης.
Η συγκεκριμένη μέθοδος επελέγη τόσο λόγων των επειγουσών αναγκών της ΥΠΑ όσο και με βάση προεδρικό διάταγμα (60/2007) που ορίζει ότι «οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να συνάπτουν τις δημόσιες συμβάσεις τους προσφεύγοντας σε διαδικασία με διαπραγμάτευση, χωρίς να προηγείται δημοσίευση σχετικής προκήρυξης, στις ακόλουθες περιπτώσεις εάν, για λόγους τεχνικούς ή σχετικούς με την προστασία αποκλειστικών δικαιωμάτων, η σύμβαση μπορεί να ανατεθεί μόνο σε συγκεκριμένο οικονομικό φορέα». Πρόκειται για μια σπάνια διαδικασία διαπραγμάτευσης με τον πάροχο του συστήματος, τα δικαιώματα του οποίου ανήκουν στην Thales.
Η τεχνοοικονομική προσφορά για την αναβάθμιση του συστήματος προέκυψε από διαπραγματεύσεις επιτροπής της ΥΠΑ με την Thales. Μάλιστα, αρχικά η προσφορά ξεπερνούσε τα 8,6 εκατ. ευρώ, όμως η εταιρεία υποχώρησε και μείωσε την προσφορά της στα 8 εκατ. ευρώ (ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού έφτανε τα 9,5 εκατ. ευρώ, ενώ το Γενικό Λογιστήριο είχε δεσμεύσει περί τα 10 εκατ. ευρώ). Η προσφορά εγκρίθηκε το 2012.
Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, ζητήθηκε από την εταιρεία να επιλύσει προβλήματα που αφορούν το εν λειτουργία σύστημα Pallas Upgrade χωρίς επιπλέον κόστος για την ΥΠΑ, προκειμένου να είναι ικανό να υποστηρίξει απαραίτητες λειτουργίες ως την παραλαβή του αναβαθμισμένου συστήματος. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της εταιρείας, η ολοκλήρωση αναμένεται να επιτελεσθεί 27 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης.
Συνολικά, το Ελληνικό Δημόσιο πέτυχε μέσα από τη διαπραγμάτευση να μειώσει το τίμημα κατά μισό εκατ. ευρώ και με την ίδια τιμή να προσθέσει επιπλέον λειτουργίες στο σύστημα, σε σχέση με την αρχική πρόταση της Thales.
Στο μεταξύ, είχε προηγηθεί το «πράσινο φως» από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, η οποία διατύπωσε τη σύμφωνη γνώμη της για τη διενέργεια διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης.
Ετσι, τον Ιούλιο του 2013 συγκροτήθηκε στην ΥΠΑ επιτροπή διαπραγμάτευσης με την Thales με στόχο να διευκρινιστούν τεχνικά, οικονομικά και επιχειρησιακά θέματα, αλλά και ζητήματα διαπιστευμένων δυσλειτουργιών του PALLAS.
Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν διαπίστωσε ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες της διαδικασίας, ζήτησε όμως από την Thales να προσκομίσει διάφορα δικαιολογητικά και έγγραφα, αλλά και απόφαση έγκρισης του πρακτικού έλέγχου της επιτροπής της ΥΠΑ από τον υπουργό Υποδομών, προκειμένου να ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Ωστόσο, ο πρώην υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, για λόγους που ποτέ δεν έχουν διευκρινιστεί, αρνούνταν να εγκρίνει το απαραίτητο πρακτικό ελέγχου για πάνω από έναν χρόνο, με αποτέλεσμα να χάνεται χρόνος και να απαξιώνεται το υφιστάμενο σύστημα, την ώρα που η αεροπορική κίνηση της χώρας αυξανόταν και το PALLAS δούλευε στα όριά του.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα της ανεπάρκειας των υποδομών αεροναυτιλίας έφτασε στο Eurocontrol και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), οι οποίοι συνέστησαν στη χώρα να προχωρήσει στην υλοποίηση της σύμβασης. Τελικά, η οριστική έγκριση και η εκκίνηση της απεμπλοκής του ζητήματος ήρθαν πριν από λίγες ημέρες από τον κ. Σπίρτζη.
Ωστόσο, η αναβάθμιση του PALLAS θα καλύψει τα επόμενα επτά ως οκτώ χρόνια. Σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, η ΥΠΑ θα πρέπει παράλληλα να προχωρήσει σε προκήρυξη ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού για το νέο σύστημα επεξεργασίας σχεδίων πτήσεως και δεδοµένων RADAR της χώρας ούτως ώστε η ολοκλήρωσή του να συμπέσει με τα τελευταία χρόνια ζωής του υφιστάμενου συστήματος, με στόχο να λειτουργήσουν παράλληλα για κάποιο χρονικό διάστημα (το λεγόμενο «shadow time»). Ο προϋπολογισμός για το νέο σύστημα ανέρχεται μεταξύ 30 και 50 εκατ. ευρώ και ανάλογα με το ύψος της επένδυσης η διάρκεια ζωής θα φτάσει από 30 ως και 40 χρόνια.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία κρίνεται απαραίτητη καθώς το PALLAS θα φτάσει τα 30 χρόνια ζωής και δεν θα μπορεί να ενσωματώσει νέες επιχειρησιακές λειτουργίες. Παράλληλα, η Ελλάδα έχει αναλάβει αυξημένες υποχρεώσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ενιαίου Ουρανού και της ενοποίησης λειτουργικών τμημάτων εναέριας κυκλοφορίας που υπόσχεται συντόμευση των ταξιδιών και καλύτερο έλεγχο των πτήσεων.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk