Σπίρτζης vs ΟΑΣΑ για την πρότασή του να γίνει πλημμέλημα η λαθρεπιβίβαση

Την αυστηροποίηση των ποινών της λαθρεπιβίβασης με την μετατροπή του αδικήματος από πταίσμα σε πλημμέλημα, πρότεινε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) Γρηγόριος Δημητριάδης

Την έντονη αντίδραση του υπουργού Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, προκάλεσε η πρόταση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), Γρηγόρη Δημητριάδη, στη Βουλή, να μετατραπεί η λαθρεπιβίβαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς από πταίσμα σε πλημμέλημα, κάτι που θα μπορεί να οδηγήσει στη σύλληψη ή ακόμη και στη φυλάκιση των παραβατών.

«Δεν μπορώ να καταλάβω τέτοιου είδους προτάσεις. Δηλαδή, να συλλαμβάνονται και να φυλακίζονται από τρία έως πέντε έτη όσοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς χωρίς εισιτήριο; Εγώ λέω να τους εκτελούμε κιόλας», είπε με νόημα ο κ. Σπίρτζης και προανήγγειλε την έξοδο του κ. Δημητριάδη από τον ΟΑΣΑ, λέγοντας: «Δεν μπορώ να καταλάβω πώς λένε τέτοια πράγματα άνθρωποι που είναι πολλά χρόνια στα μέσα μεταφοράς. Έχουν ευθύνη για το χάλι τους, έχουν ευθύνη για τους λαθροκυνηγούς. Έχουμε ευθύνη κι εμείς γιατί δεν τους έχουμε αλλάξει ακόμα. Τέτοια πρόταση μας είχε κάνει και η τρόικα».

Προηγουμένως, ο κ. Δημητριάδης είχε υποστηρίξει πως «στόχος δε θα είναι να τιμωρήσουμε αυστηρά κάποιους, αλλά να περάσουμε ένα μήνυμα στην κοινωνία ότι οι αστικές συγκοινωνίες πρέπει να είναι βιώσιμες και ποιοτικές αντί να τις κατασπαταλούμε».

Πάντως, ο κ. Σπίρτζης, ανέφερε ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ έχει προβλέψεις για αύξηση των εσόδων των συγκοινωνιακών εταιριών, μέσω της αύξησης των χρηστών των μέσων μαζικής μεταφοράς, της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και της ζωνικής χρέωσης ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση, της καταβολής των οφειλομένων από τα υπουργεία αλλά και της περιστολής των δαπανών. Προανήγγειλε μάλιστα προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών στα λεωφορεία προκειμένου να μην δαπανώνται εκατομμύρια-όπως σημείωσε-σε υπερωρίες.

Οι «Συγκοινωνίες Αθηνών» σε ανακοίνωση που ακολούθησε την ομιλία στη Βουλή σημειώνουν πως «το Δ.Σ του Οργανισμού πρότεινε την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ όπως ίσχυε μέχρι το 1994 με πρόβλεψη προστίμου ή ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες που, έτσι και αλλιώς, είναι εντός του ορίου αναστολής. Με την πρόταση αυτή θέτουμε ένα υπαρκτό ζήτημα για προβληματισμό, αλλά ξεκαθαρίσαμε ότι σε κάθε περίπτωση δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη, ενώ δεν εκφράσαμε κάποια διαφωνία που δεν συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο».

Πάντως, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που οι αρμόδιοι… φλερτάρουν με την ιδέα του πλημμελήματος για τη λαθρεπιβίβαση, καθώς και το 2011 είχε γίνει αντίστοιχη προσπάθεια, αλλά λόγω των αντιδράσεων είχε ακυρωθεί με τροποποίηση της τελευταίας στιγμής.

Σημειώνεται, ότι βάσει πρόσφατων εκτιμήσεων, η λαθρεπιβίβαση στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες πληγές για τα έσοδά τους, καθώς οι έλεγχοι σε λεωφορεία και τρόλεϊ έχουν ατονήσει ύστερα από την εντολή να σταματήσουν να δραστηριοποιούνται οι «εθελοντές» ελεγκτές, οι οποίοι αμείβονταν με το μισό των προστίμων που καταλόγιζαν.

Υπολογίζεται ότι χωρίς εισιτήριο μετακινείται σχεδόν ο ένας στους τρεις επιβάτες, γεγονός το οποίο κοστίζει στον ΟΑΣΑ σχεδόν 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, όταν το κέρδος από την επερχόμενη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα φτάνει περίπου τα 40 εκατ. ευρώ.

Διευκρινίσεις από τον ΟΑΣΑ

Έπειτα από το θόρυβο που δημιουργήθηκε, η διοίκηση του Οργανισμού Συγκοινωνίες Αθηνών διευκρίνισε:

«Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης όλων για το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής που συρρικνώνει τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, προτείναμε και την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ, όπως ίσχυε μέχρι το 1994 όταν και καταργήθηκε με το νόμο 2207/1994. Τίποτα περισσότερο.

»Το έτος 2011, η διάταξη επανήλθε με το νόμο 3920/2011 αλλά ως πταίσμα. Το πταίσμα τιμωρείται με κράτηση ή πρόστιμο. Πρόστιμο ήδη υπάρχει Διοικητικό. Η διάταξη λοιπόν δεν απέτρεψε την εισιτηριοδιαφυγή, το αντίθετο, τη διόγκωσε με τις απώλειες σήμερα να ξεπερνούν τα 40 εκ Ευρώ.

»Για αυτό το λόγο, το ΔΣ του Οργανισμού πρότεινε την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ όπως ίσχυε μέχρι το 1994 με πρόβλεψη προστίμου ή ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες που, έτσι και αλλιώς, είναι εντός του ορίου αναστολής, και θα μπορούσε να ισχύσει και τώρα ή και λιγότερο.

»Διαφορετικά το 391 ΠΚ ως πταίσμα δεν έχει καν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Σήμερα μάλιστα, τονίσαμε στη σχετική συζήτηση ότι με την πρόταση αυτή θέτουμε ένα υπαρκτό ζήτημα για προβληματισμό, αλλά ξεκαθαρίσαμε ότι σε κάθε περίπτωση δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη, ενώ δεν εκφράσαμε κάποια διαφωνία που δεν συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο.

»Ασφαλώς, βέβαια, το σημαντικό της υπόθεσης είναι το κοινωνικό σύνολο να συνειδητοποιήσει ότι τα δημόσια Μέσα Μεταφοράς στην πόλη μας, αξίζουν σεβασμό για να μπορούν να υπάρχουν, να είναι δημόσια, να έχουν προσιτές τιμές και να βελτιώνονται προς όφελος του περιβάλλοντος και όλων των ανθρώπων της πόλης.

»Το υπό νομοθέτηση Σχέδιο Δράσης για την αναδιοργάνωση του Ομίλου έχει στόχο την ανάπτυξη των Συγκοινωνιών Αθηνών με την αλλαγή νοοτροπίας του επιβατικού κοινού και τη μετατροπή των δημόσιων Μέσων Μεταφοράς ως πρώτη επιλογή μετακίνησης στην πόλη.

»Προβλέπει πλήθος δράσεων για την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουν οι Συγκοινωνίες Αθηνών στο επιβατικό κοινό, βελτιώνοντας παράλληλα την οικονομική θέση του Ομίλου, καθώς και το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Το πλάνο στηρίζεται σε τρεις άξονες: αύξηση των εσόδων, εξορθολογισμό των δαπανών και στροφή στην εξυπηρέτηση των ανθρώπων της πόλης.

»Στους άξονες αυτούς, η πρόταση συμπεριλαμβάνει και μέτρα κατά τις εισιτηριοδιαφυγής, όπως η αλλαγή φιλοσοφίας του ελέγχου σε αποτρεπτικό από κατασταλτικό, η συστηματική εκπαίδευση των ελεγκτών, η δημιουργία εσωτερικού ελέγχου για τους ελεγκτές, η ενεργή προώθηση των καρτών απεριορίστων διαδρομών, κλπ.»

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk