Προς ιστορική… πτήση το «Ελ. Βενιζέλος»

Προς ιστορικές επιδόσεις οδεύει η αεροπορική κίνηση της Αθήνας, η οποία σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο και βρίσκεται κοντά στο να επιτύχει τον μεγαλύτερο αριθμό αεροπορικών αφίξεων και αναχωρήσεων

Προς ιστορικές επιδόσεις οδεύει η αεροπορική κίνηση της Αθήνας, η οποία σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο και βρίσκεται κοντά στο να επιτύχει τον μεγαλύτερο αριθμό αεροπορικών αφίξεων και αναχωρήσεων των τελευταίων 20 ετών και να ξεπεράσει το όριο των 17 εκατ. επιβατών. Ηδη στο εννεάμηνο του 2015 η Αθήνα «τρέχει» με 14,1 εκατ. επιβάτες και αν ακολουθήσει τις επιδόσεις των προηγούμενων ετών (2,5 ως 3 εκατ. επιβάτες κατά μέσον όρο το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς) θεωρείται σίγουρο ότι θα σπάσει το ιστορικό ρεκόρ του 2007 (16,5 εκατ. ταξιδιώτες).

Από το 1994 πάντως, όταν το αεροδρόμιο του Ελληνικού εξυπηρέτησε οριακά 9,9 εκατ. επιβάτες, ως σήμερα έχουν μεσολαβήσει κοσμοϊστορικές αλλαγές στις αεροπορικές συγκοινωνίες. Από το 2001 η Αθήνα διαθέτει ένα σύγχρονο αεροδρόμιο που λειτουργεί με μεικτό σχήμα Δημοσίου και ιδιωτών επενδυτών. Η κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία αποτελεί παρελθόν και οι αερομεταφορές στην Ευρώπη έχουν απελευθερωθεί, με παράλληλες ιδιωτικοποιήσεις των παλαιών κρατικών εταιρειών και την ανάδυση ισχυρών ιδιωτικών επιχειρήσεων, όπως η Aegean. Παράλληλα οι αεροπορικές χαμηλού κόστους προκαλούν μείωση των τιμών και τόνωση του ανταγωνισμού και της ζήτησης για ταξίδια, ενώ στην αγορά των διηπειρωτικών πτήσεων έχουν έντονα εμπλακεί οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής.
Σύμφωνα με ανάλυση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (ACI) και της DKMA, την οποία παρουσιάζει «Το Βήμα της Κυριακής», η επιβατική κίνηση της Αθήνας θα συνεχίσει ανοδικά και το 2020 θα ξεπεράσει το όριο και θα φθάσει τους 20 εκατ. επιβάτες. Μάλιστα το 2025 υπολογίζεται ότι το «Ελ. Βενιζέλος» θα εξυπηρετεί πάνω από 22 εκατ. επιβάτες. Σημειωτέον ότι με βάση τη Σύμβαση Ανάπτυξης του Διεθνούς Αερολιμένα, η εξυπηρέτηση 18,9 εκατ. επιβατών ενεργοποιεί τη ρήτρα για δημιουργία νέου αεροσταθμού, ενδεχόμενο για το οποίο ήδη προετοιμάζεται το «Ελ. Βενιζέλος».
Το 2016, σύμφωνα με στελέχη του αεροδρομίου, δεν αναμένεται να έχει τη θεαματική αύξηση της κίνησης της περιόδου 2014-15, ωστόσο αν συνεχιστεί η πολιτική σταθερότητα εκτιμάται ότι θα υπάρξει ήπια μονοψήφια ανάπτυξη. Μάλιστα για τον χειμώνα, όταν κατά παράδοση ο ρόλος των ελλήνων ταξιδιωτών μεγαλώνει, η εγχώρια επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα κυλήσει μάλλον με οριακή μείωση ή συγκράτηση στα σημερινά επίπεδα.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, εν όψει και της εκκίνησης της διαπραγμάτευσης για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών από το ΤΑΙΠΕΔ ως το 2046, είναι επιτακτική ανάγκη η Ελλάδα να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τα αεροδρόμια. Και αυτό διότι αφενός επίκειται η παραχώρηση των 14 σημαντικότερων περιφερειακών αεροδρομίων για 40+10 χρόνια σε ιδιώτες επενδυτές, αφετέρου προχωρεί η δημιουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου, το οποίο έρχεται να διεκδικήσει αλλά και να δημιουργήσει αεροπορική κίνηση στη χώρα. Ετσι, όπως αναφέρουν, είναι απαραίτητη η συγκρότηση ενός φορέα που θα είναι αρμόδιος για τον σχεδιασμό της αερολιμενικής στρατηγικής της Ελλάδας.
Στο μεταξύ το «Ελ. Βενιζέλος» αποτελεί μηχανή χρήματος. Σύμφωνα με στοιχεία που εξασφάλισε «Το Βήμα της Κυριακής», από το 2001 ως το 2014 το Ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει σε μερίσματα και φόρους 1,148 δισ. ευρώ – ποσόν αντίστοιχο με το τίμημα που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Την ίδια περίοδο οι ιδιώτες μέτοχοι της εταιρείας, που ελέγχουν το 45% του μετοχικού κεφαλαίου του, έχουν εισπράξει σε μερίσματα 401 εκατ. ευρώ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk