«Κουβάρι» με τα Airbus της Ολυμπιακής

Το «κουβάρι» των δύο τετρακινητήριων Airbus Α340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορίας, τα οποία έχουν ξεμείνει απούλητα στο αεροδρόμιο των Σπάτων

Το «κουβάρι» των δύο τετρακινητήριων Airbus Α340-300 της πάλαι ποτέ Ολυμπιακής Αεροπορίας, τα οποία έχουν ξεμείνει απούλητα στο αεροδρόμιο των Σπάτων και χάνουν ημέρα με την ημέρα την αξία τους, επιχειρεί να λύσει το ΤΑΙΠΕΔ σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την ημιτελή συμφωνία πώλησης του συνόλου του διηπειρωτικού στόλου των κρατικών αερογραμμών στην αμερικανική Apollo Aviation.
Οπως αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, η κατάσταση των δύο αεροσκαφών είναι κρίσιμη, καθώς βρίσκονται σε ακινησία από το 2009 και η αξία τους απομειώνεται διαρκώς, η προσφορά παρεμφερών αεροσκαφών (προς διάλυση) πυκνώνει στη διεθνή αεροπορική αγορά, το κόστος συντήρησης και στάθμευσης των αεροπλάνων «τρέχει» με ρυθμό 100.000 ευρώ τον μήνα, ενώ πλησιάζει και η ολοκλήρωση του κύκλου ζωής των δύο Airbus.
Νέος διαγωνισμός


Οπως πληροφορείται «Το Βήμα», το υπουργείο Οικονομικών μελετά το ενδεχόμενο η νέα διαγωνιστική διαδικασία να παρακάμψει εντελώς το ΤΑΙΠΕΔ (θα συντονίζει ωστόσο το εγχείρημα) προκειμένου να κερδηθεί χρόνος.
Σύμφωνα με πληροφορίες προτείνονται δύο λύσεις: Τα αεροσκάφη να επιστρέψουν στο Δημόσιο και είτε η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων να προσλάβει συμβούλους άμεσα με κλειστή πρόσκληση – όπως προβλέπει ο νόμος – και να αποφευχθεί το Ελεγκτικό Συνέδριο (υποχρεωτικό για το ΤΑΙΠΕΔ) για να τρέξει ταχύτερα ο διαγωνισμός είτε το υπουργείο Οικονομικών να αναθέσει στον εκκαθαριστή της Ολυμπιακής, Εθνική Κεφαλαίου, να προχωρήσει σε διαγωνισμό με όρους ελεύθερης αγοράς. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, φαίνεται να προκρίνεται η δεύτερη λύση, καθώς η Εθνική Κεφαλαίου μπορεί να προχωρήσει με γρήγορες διαδικασίες, κατά το πρότυπο εκκαθάρισης της Ολυμπιακής.
Στο μεταξύ υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες με τους τίτλους ιδιοκτησίας των αεροσκαφών, τα οποία ανήκουν ακόμη στην κυπριακή εταιρεία ειδικού σκοπού Ottinger, που είχε συσταθεί στο πλαίσιο της χρηματοδοτικής μίσθωσης των αεροπλάνων το 1999, παρ’ όλο που η αποπληρωμή των αεροπλάνων προς την Airbus ολοκληρώθηκε το 2011 επί υπουργίας του κ. Γιάννη Ραγκούση.
Η κυπριακή εταιρεία, την οποία διαχειρίζεται το δικηγορικό γραφείο Antis Triantafyllides & Sons της Λευκωσίας, δεν έχει μεταβιβάσει τους τίτλους των αεροπλάνων στο υπουργείο Οικονομικών, καθώς το ελληνικό κράτος δεν έχει πληρώσει στους Κύπριους διάφορες αμοιβές. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές βρίσκονται σε επαφές προκειμένου να υπάρξει απεμπλοκή του ζητήματος, η οποία μπορεί να έρθει με την αποπληρωμή των οφειλών (ανέρχονται σε περίπου 100.000 ευρώ) και την τυπική μεταβίβαση των αεροπλάνων.
Παράταση συντήρησης


Στο μεταξύ οι τεχνικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ ζητούν παράταση της συντήρησης των αεροπλάνων, η σύμβαση της οποίας έχει λήξει εδώ και μήνες, καθώς η απαξίωσή τους θα οδηγήσει σε απομείωση της αξίας των κινητήρων τους, δηλαδή του μοναδικού εξοπλισμού των δύο Airbus που έχει πραγματική αξία.
Η κατακύρωση της πώλησης των τεσσάρων Airbus έγινε στα τέλη του 2011 αντί 40 εκατ. δολαρίων στην Apollo, η οποία διατηρούσε το δικαίωμα αγοράς των αεροσκαφών έπειτα από τεχνικό έλεγχο. Λόγω της πολιτικής αναταραχής του 2012, η σύμβαση άργησε να εκτελεστεί, ενώ στο μεταξύ είχαν αλλάξει οι κανονισμοί ασφαλείας και τα αεροσκάφη δεν μπορούσαν να πετάξουν. Ετσι αποφασίστηκε να τεμαχιστούν στο «Ελ. Βενιζέλος» και τα πρώτα δύο άλλαξαν χέρια τον Νοέμβριο του 2012. Η τεχνική επιθεώρηση των δύο εναπομεινάντων αεροπλάνων έδειξε βλάβες στους κινητήρες και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις για τη μείωση του τιμήματος. Η συμφωνία έκλεισε τελικά στα 9 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος, η σύμβαση κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο την απέρριψε τον Σεπτέμβριο του 2013, με αποτέλεσμα οι Αμερικανοί να αποχωρήσουν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk