Με ένα αυστηρό, σχολαστικό και εξαντλητικό point system, η παραβίαση του οποίου θα προβλέπει την επιβολή υψηλών χρηματικών προστίμων στην κοινοπραξία Fraport – Slentel ύψους ως και 5% του τζίρου των δύο εταιρειών λειτουργίας, θα εποπτεύει την εφαρμογή της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων το Ελληνικό Δημόσιο.
Μάλιστα τυχόν συσσωρευμένη παραβίαση των όρων της σύμβασης για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών σε επιβάτες και αεροπορικές εταιρείες θα δώσει «πάτημα» στο κράτος για την καταγγελία της σύμβασης παραχώρησης και την αποπομπή των ιδιωτών από τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, οι αερολιμένες έχουν χωριστεί σε δύο ομάδες. Η πρώτη αποτελείται από τα αεροδρόμια της Κρήτης, της ηπειρωτικής Ελλάδας και του Ιονίου (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλλονιά, Ακτιο, Καβάλα, Χανιά), ενώ η δεύτερη από αερολιμένες του Αιγαίου (Ρόδος, Κως, Σαντορίνη, Μύκονος, Μυτιλήνη, Σκιάθος, Σάμος).
Πρότυπες υπηρεσίες
Σύμφωνα με τα κείμενα των συμβάσεων, προβλέπεται η μέτρηση επιδόσεων μέσα από ένα point system που θα παρακινεί τον παραχωρησιούχο να προφέρει πρότυπες ποιοτικές υπηρεσίες, να παρέχει επαρκή χώρο στάθμευσης και ελιγμών αεροσκαφών και χωρητικότητα αεροσταθμού επιβατών και να εξασφαλίζει ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσιών μέσα από τον προσδιορισμό μειώσεων λόγω ανεπαρκών επιδόσεων όταν οι στόχοι της σύμβασης δεν θα επιτυγχάνονται.
Η παρακολούθηση των πρότυπων επιδόσεων θα γίνεται περιοδικά εντός εκάστου έτους. Τα γενικά πρότυπα που ορίζει το παράρτημα των συμβάσεων ως πλαφόν είναι ότι το 90% των σημείων ελέγχου εισιτηρίων, του εξοπλισμού ελέγχου ασφαλείας, των καροτσιών αποσκευών, των θαλάμων ελέγχου μετανάστευσης και τελωνειακού ελέγχου, των ταινιοδρόμων παραλαβής αποσκευών, του συστήματος οπτικών αναγγελιών πτήσεων και των ανελκυστήρων θα είναι πλήρως λειτουργικά κατά το πραγματικό ωράριο λειτουργίας.
Μάλιστα παρόμοιες προβλέψεις υπάρχουν για την καθαριότητα του αεροδρομίου, την παροχή Wi-Fi στους επιβάτες και τον κλιματισμό.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις, η μέτρηση θα αποτελεί μια συνεχή διαδικασία. Για κάθε επίδοση κάτω από το όριο του 90% που ορίζεται στη σύμβαση θα επιβάλλεται ένας πόντος ανεπάρκειας ανά ποσοστό 5% πιο υποβαθμισμένης υπηρεσίας.
Μάλιστα για την εξυπηρέτηση στο check-in προβλέπεται το 50% των επιβατών να εξυπηρετούνται εντός 15 λεπτών από τη στιγμή που θα στέκονται στην ουρά αναμονής. Για τη διαχείριση αποσκευών στόχος της σύμβασης είναι η τελευταία αποσκευή που θα φτάνει στον ταινιόδρομο να παραδίδεται 35 λεπτά μετά την ακινητοποίηση του αεροσκάφους.
Σημειωτέον ότι και στις δύο αυτές περιπτώσεις θα επιβάλλονται τρεις πόντοι ανεπάρκειας –και όχι ένας –για κάθε 5% κακής επίδοσης στην παροχή υπηρεσιών.
Σχέδιο αποκατάστασης
Αντίστοιχα, αν οποιοδήποτε περιφερειακό αεροδρόμιο κριθεί, κατόπιν εκτίμησης χωρητικότητας, ως «κρίσιμης χωρητικότητας χώρου στάθμευσης και ελιγμών αεροσκαφών», τότε θα δίνεται ένας πόντος ανεπάρκειας για κάθε υπέρβαση χρόνου για οποιαδήποτε αντίστοιχη περίοδο αιχμής. Αν η συγκεκριμένη κατάσταση συνεχιστεί για δύο χρόνια, τότε ο ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να προχωρήσει σε επέκταση των χώρων στάθμευσης και ελιγμών αεροσκαφών και να δημιουργήσει πρόσθετες θέσεις στάθμευσης.
Αν επιβληθούν στον παραχωρησιούχο πόντοι ανεπάρκειας, τότε θα υποβάλει σχέδιο αποκατάστασης όπου θα περιγράφει τα μέτρα που προτίθεται να λάβει ούτως ώστε να βελτιώσει την παροχή υπηρεσιών.
Αν ο ελάχιστος στόχος για το σύνολο της αξιολόγησης δεν επιτευχθεί σε ένα ή περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια, θα καταλογισθούν 40 πόντοι ανεπάρκειας για κάθε αεροδρόμιο. Αν συγκεντρωθούν πάνω από 200 πόντοι, ξεκινά η παρακράτηση ποσοστού από τα ετήσια έσοδα όλων των αεροδρομίων, η οποία κλιμακώνεται αναλογικά και μπορεί να φτάσει ως και το 5% του τζίρου αν μαζευτούν πάνω από 3.000 πόντοι.
Οι πληρωμές των πέναλτι, που αποκαλούνται «μειώσεις λόγω ανεπαρκών επιδόσεων», για οποιοδήποτε ημερολογιακό έτος θα περιορίζονται στο 5% των ετησίων εσόδων όλων των περιφερειακών αεροδρομίων κατά το προηγούμενο έτος παραχώρησης, αναφέρουν τα κείμενα των συμβάσεων.
Το ίδιο ορόσημο, δηλαδή οι 3.000 πόντοι ανεπάρκειας, θα συνεπάγεται και καταλογισμό ενός πόντου καταγγελίας. Αν συγκεντρωθούν τρεις πόντοι καταγγελίας σε οποιαδήποτε τρία συναπτά έτη, θα προκύψει «γεγονός αθέτησης παραχωρησιούχου», δηλαδή θα μπορεί το Δημόσιο να καταγγείλει τη σύμβαση παραχώρησης λόγω παραβίασης θεμελιωδών όρων.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ