Ελκυστικότερη πολιτική διοδίων για τις παραχωρήσεις της Ιόνιας Οδού (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια) και του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) για τους μόνιμους κατοίκους και τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ανακοίνωσε την Τετάρτη ο πρωθυπουργός, κ. Αλέξης Τσίπρας, στην πρώτη επίσκεψη πρόεδρου κυβέρνησεως απο τη σύσταση του υπουργείου Υποδομών το 2010.

Ο κ. Τσίπρας, ο οποίος αποχώρησε από το υπουργείο χωρίς να δεχτεί ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους, ανακοίνωσε, παράλληλα, την κατάθεση νομοσχεδίου στη Βουλή για τα δημόσια έργα με στόχο μεγάλες αλλαγές στο σύστημα παραγωγής υποδομών.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, κ. Χρήστο Σπίρτζη, η κυβέρνηση και οι εταιρίες παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και του Ε65 συμφώνησαν ευέλεκτικη τιμολογιακή πολιτική η οποιά προβλέπει:

– Δωρεάν διελεύσεις από πλευρικούς σταθμούς για ενδοδημοτικές μετακινήσεις όπου δεν υφίστανται εναλλακτικές διαδρομές για μόνιμους κατοίκους στα όρια των δήμων Ωρωπού, Θηβαίων και Ορχομενού

– Δωρεάν διελεύσεις ΑΜΕΑ

– Παροχή εκπτώσεων σε εργαζόμενους χρήστες του αυτοκινητόδρομου με πέντε δωρεάν διελεύσεις σε κάθε σαράντα διελεύσεις

– Αναλογικό σύστημα διοδίων χιλιομερικής χρεώσης, με ορίζοντα εφαρμογής την περίοδο λειτουργίας των έργων. Θα εκπονηθεί μελέτη εφαρμογής, πλήρως αναλογικών χρεώσεων ανά χιλιόμετρο διανυόμενης διαδρομής η οποία και θα εφαρμοστεί στο τέλος της περιόδου κατασκευών.

– Μετάθεση του ανοίγματος των πλευρικών διοδίων των σταθμών Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου στο τέλος του 2018 με ατέλεια για τους δημότες, μόνιμους κατοίκους Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου

– Υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών των αυτοκινητόδρομων, εάν οι δήμοι παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες

– Επίσπευση της επίλυσης των προβλημάτων των έργων (περιβαλλοντικά, αδειοδοτικά, απαλλοτριώσεις κτλ)

– Παροχή παράτασης κατασκευής 17 μηνών και 18 μηνών αντίστοιχα για την Ιόνια Οδό και τον Ε65

– Απόσυρση ποινικών και αστικών διεκδικήσεων από τον παραχωρησιούχο από ομάδες πολιτών που αντιδρούσαν στα διόδια.

Διερευνάται οριζόντια μείωση διοδίων στις δύο παραχωρήσεις

Παράλληλα, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών τόνισε ότι η συμφωνία περιλαμβάνει και δράσεις που θα τύχουν της έγκρισης των οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της συμφωνίας των Τραπεζών που χρηματοδοτούν τα έργα.

Αυτές συνδέονται με την ανάγκη οριζόντιας μείωσης των διοδίων σε όλο το μήκος των δυο αυτοκινητοδρόμων και γι’ αυτό το λόγο θα συνταχθεί νέα τεχνοοικονομική μελέτη που θα συμφωνηθεί με τις Τράπεζες και θα κατατεθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Επίσης, η δεύτερη συσχετίζεται με την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε-65 και στη συνέχεια του βόρειου με την αίρεση της έγκρισης των οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Τραπεζών και της εξεύρεσης της αναγκαίας χρηματοδότησης.

Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι «θα μπορούσαμε ν’ ακολουθήσουμε άλλες τακτικές, ή της αποδοχής των συμβάσεων που κληρονομήσαμε και της συνέχισης ενός κοινωνικού και αντιαναπτυξιακού προτύπου που θα οδηγούσε και τα έργα σε τέλμα και την κοινωνία σε μαρασμό ή των μονομερών ενεργειών που θα συνεπαγόταν τη μη ολοκλήρωση των έργων και τεράστιο κόστος για τον ελληνικό λαό σε πληρωμές ρητρών, σε επιστροφές χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε διεκδικήσεις Τραπεζών».

«Είναι άλλωστε γνωστές οι συνέπειες και οι υπέρογκες ρήτρες που καλούμαστε να πληρώσουμε για την υποθαλάσσια της Θεσσαλονίκης» σχολίασε.

«Εύχομαι να πετύχουμε ακόμη καλύτερες αλλαγές και στις υπόλοιπες τρεις παραχωρήσεις που τα έργα βρίσκονται σε φάση κατασκευής, οι ίδιες προτάσεις έχουν γίνει και στην Ολυμπία και στο Μωρέα και στους αυτοκινητόδρομους Αιγαίου και στις δυο παραχωρήσεις που τα έργα βρίσκονται στο στάδιο λειτουργίας, δηλαδή στην Αττική Οδό και στη Γέφυρα» δήλωσε.

Θεσμικές αλλαγές και οικονομική κρίση

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, «οι οικονομικές κρίσεις σε όλες τις χώρες ξεπερνιούνται μέσα από ένα μεγάλο πρόγραμμα δημοσίων υποδομών, ένα πρόγραμμα που θ’ αντιμετωπίσει άμεσα την ανεργία και την οικονομική ύφεση». Ταυτόχρονα, όμως, πρόσθεσε η κυβέρνηση θα προχωρήσει «σε θεσμικές αλλαγές που θα διασφαλίσουν τη διαφάνεια, την αξιοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη, τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και του συμφέροντος των πολιτών»…

«Οφείλουμε να θωρακίσουμε τον υγιή ανταγωνισμό, τη σύνδεση της αναγκαίας στελέχωσης των εταιρειών με τα έργα που αναλαμβάνει ο μελετητής, ο εργολήπτης, ο τεχνικός σύμβουλος» είπε και πρόσθεσε ότι πρέπει να στηριχεθί η εξωστρέφεια των εταιρειών και το επαρκές έργο για την επιβίωσή τους.

«Οφείλουμε επίσης να διαχειριστούμε ό,τι στρεβλό έχουμε κληρονομήσει. Έργα σταματημένα, έργα με υπερβάσεις, με καθυστερήσεις, με αξεπέραστα προβλήματα. Συμβάσεις που δε διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον, που δε λαμβάνουν υπ’ όψιν τους την κοινωνία, τους πολίτες, τις ανάγκες της χώρας» τόνισε.

Σταθάκης: Κλείνει ο κύκλος

Σε παρέμβασή του, ο υπουργός Οικονομίας, κ. Γιώργος Σταθάκης σημείωσε ότι «έχει κλείσει ένας μεγάλος κύκλος που κάποιοι υπέθεσαν ότι η ανάπτυξη της χώρας θα ήταν απόλυτα προσδεδεμένη σ’ ένα μεγάλο κύκλο έργων, μεγάλων έργων, προσδεδεμένων στην ιδέα των παραχωρήσεων. ​Αυτός ο κύκλος έκλεισε με την ένταση και την έκταση της οικονομικής κρίσης. Είναι προφανές ότι οι πολιτικές και οικονομικές αλλαγές ζητούν ν’ ανοίξουμε έναν καινούργιο κύκλο στον οποίο η ανάπτυξη θα έχει στο επίκεντρό της μια σημαντική παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας, μια πολύ ισχυρή περιβαλλοντική προστασία και μια κοινωνική δομή η οποία θ’ ανοίγει δρόμους για μια μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή», δήλωσε.

«Πρέπει ν’ αλλάξει και η στόχευση, το τι έργα κάνουμε, πιθανότητα πολύ περισσότερο μεσαία και μικρά έργα απ’ ό,τι πολύ μεγάλα στο παρελθόν» είπε και συμπλήρωσε ότι «πρέπει να δοθεί ένα τέλος σ’ ένα καθεστώς λειτουργίας σχεδιασμού και υλοποίησης των έργων ο οποίος χρειάζεται όλο αυτό το σύστημα τεράστιες αλλαγές και σήμερα γίνονται σημαντικά πρώτα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει να υπάρξει ένας πολύ διαφορετικός τρόπος με τον οποίο προσδένονται τα έργα στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών».