Εναν… μετρητή της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών στο Δημόσιο φιλοδοξεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση ώστε να αποτυπώνονται και η τρέχουσα κατάσταση και ο αντίκτυπος από παρεμβάσεις στη δημόσια διοίκηση.

Βαθμολογητής θα είναι ο πολίτης με βάση τις εμπειρίες του από την επαφή του με τις δημόσιες υπηρεσίες, ενώ παράλληλα ο ίδιος θα αποτυπώνει κατά πόσον οι παροχές από το Δημόσιο εκπληρώνουν τις προσδοκίες του. Ενα «βαρόμετρο» για τη δημόσια διοίκηση θέλει να διαμορφώσει η πολιτική ηγεσία στο υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Οπως λένε από το ηγετικό επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Χριστόφορου Βερναρδάκη, το «εργαλείο» αυτό, εν είδει καταγραφέα της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών, θα βοηθήσει στη βελτίωση του Δημοσίου, μια και θα συνδέσει πρακτικά τους κρίκους της θεσμοθέτησης ρυθμίσεων, της εφαρμογής τους αλλά και της πρόσληψής τους ως προσφερόμενου έργου από τον τελικό αποδέκτη (πολίτη και επιχείρηση).

Στόχος, σημειώνουν από το υπουργείο, είναι να γνωρίζει τον βαθμό ικανοποίησης των πολιτών από το προσφερόμενο έργο στο Δημόσιο σε συνάρτηση με αλλαγές στη λειτουργία των δημόσιων δομών και την αναβάθμιση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Βέβαια, υπό μία έννοια, εμφανώς επιδιώκεται να δοθεί η εντύπωση ότι μια κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ ανάγει τον πολίτη σε συμμέτοχο των όποιων αλλαγών, συνδιαμορφωτή –ή τουλάχιστον συμβαλλόμενο –στη συγκρότηση ενός νέου Δημοσίου.

Βρετανικό άρωμα
Κρίσιμο ρόλο στις παραμέτρους που θα περιλαμβάνει το «βαρόμετρο» της δημόσιας διοίκησης και τις ερευνητικές μεθοδολογίες που θα αναπτυχθούν θα έχει το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΑΑ), ενώ ενδεχομένως να διερευνηθεί η εμπειρία που υπάρχει από τον ιδιωτικό τομέα.
Πάντως, όπως έλεγε στο «Βήμα» ηγετικό στέλεχος στο επιτελείο του υπουργείου Εσωτερικών, η όλη υπόθεση έχει… μπλερικό άρωμα. Παρέπεμψε, τηρουμένων των αναλογιών, στη «μέτρηση» της ποιότητας της δημόσιας διοίκησης και των πολιτικών που ακολουθήθηκε στην Αγγλία του Τόνι Μπλερ τη δεκαετία του 1990. Εκτός άλλων, η αξιολόγηση του αντικτύπου νομοθετικών παρεμβάσεων και της εφαρμογής μέτρων είχε συνδεθεί στα… λονδρέζικα και όχι μόνο χρονικά και με τον όρο «better regulation».
Βέβαια στα καθ’ ημάς θυμίζει απευθείας το «Βαρόμετρο για την ποιότητα υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης προς τις επιχειρήσεις» του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος που λειτουργεί με πρωτοβουλία του ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών). Πρόσφατη έρευνα για το Δημόσιο είχε γίνει πανελλαδικά, μεταξύ Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου 2013, όταν επιχειρήσεις, μέσω συμπλήρωσης ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου στην ειδική πλατφόρμα του Παρατηρητηρίου, αποτίμησαν με 40 (ανώτατο όριο οι 100 βαθμοί) τον συνολικό δείκτη ικανοποίησης. Μέσω του Βαρομέτρου μετρήθηκαν ο δείκτης συνολικής ικανοποίησης από την ποιότητα δημοσίων υπηρεσιών, οι δείκτες ποιότητας δημοσίων υπηρεσιών (αξιοπιστία, εξυπηρέτηση, εμπιστοσύνη, ενδιαφέρον, υποδομές), διαφάνειας δημοσίων υπηρεσιών και ιεράρχησης κύριων παραγόντων που επηρεάζουν την ποιότητα.
Ποιότητα και προσδοκίες



Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Βαρόμετρο του ΣΕΒ υπολογίζονται η ικανοποίηση αφενός σε επίπεδο αντίληψης βάσει της πρόσφατης εμπειρίας των επιχειρήσεων και αφετέρου σε επίπεδο προσδοκίας με βάση το τι θα περίμεναν ρεαλιστικά οι επιχειρήσεις από τις παρεχόμενες δημόσιες υπηρεσίες. Η μεθοδολογία αυτή, σύμφωνα με το Βαρόμετρο για επιχειρήσεις, βοηθά στο να μετρηθεί πιο αντιπροσωπευτικά η ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών αποτυπώνοντας και τον βαθμό εκπλήρωσης των προσδοκιών των επιχειρήσεων.

HeliosPlus