Το αυτόνομο αυτοκίνητο θα είναι το επόμενο μεγάλο τεχνολογικό επίτευγμα που θα κάνει την εμφάνισή του πιθανότατα την επόμενη δεκαετία και θα κυριαρχήσει στον 21ο αιώνα αλλάζοντας την καθημερινότητα των ανθρώπων. Το συμπέρασμα αυτό εξάγει κανείς βλέποντας τη σπουδή με την οποία προετοιμάζονται οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αλλά και τεχνολογικών εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την κατάργηση της θέσης του οδηγού στα (τουλάχιστον) τετράτροχα οχήματα.
Στο πλαίσιο των πυρετωδών προετοιμασιών για την επόμενη μεγάλη επανάσταση στην αυτοκίνηση τρεις γερμανικές φίρμες πολυτελών αυτοκινήτων, η BMW, η Audi (του ομίλου Volkswagen) και η Daimler (κατασκευάστρια των Mercedes) συμφώνησαν να εξαγοράσουν από τη φινλανδική εταιρεία τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού Nokia (εξαγορασθείσα προ μηνών από την αμερικανική Microsoft) τη θυγατρική της εταιρεία χαρτογραφήσεων Here αντί 2,5 δισ. ευρώ (2,8 δισ. ευρώ αν υπολογιστούν υποχρεώσεις περίπου 300 εκατ. ευρώ της Here που συμφώνησε να αναλάβει η Nokia).
Οι τρεις εταιρείες θα μοιραστούν εξίσου τη Here. Θα κατέχει, δηλαδή, η καθεμιά το ένα τρίτο του μετοχικού κεφαλαίου της εξαγορασθείσης εταιρείας, αφού στο κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν την περασμένη Δευτέρα σημειώνουν ότι δεν θα επιδιώξουν την εξασφάλιση πλειοψηφικού πακέτου στη Here αλλά «να διασφαλίσουν σε βάθος χρόνου τη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών της Here ως πλατφόρμας ανοιχτής, ανεξάρτητης και δημιουργού αξιών». Η εξαγορά αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016.
Μια αγορά $50 δισ.


Το Here και τα άλλα έξυπνα συστήματα χαρτογράφησης αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία τα αυτόνομα αυτοκίνητα μέσω ασύρματων δικτύων θα μπορούν να εκτελούν λειτουργίες όπως η επιλογή της συντομότερης διαδρομής ως τον πλησιέστερο σταθμό ηλεκτρικής επαναφόρτισης του αυτοκινήτου ή η αποφυγή μιας διαδρομής με κυκλοφοριακή συμφόρηση. Χρησιμοποιούνται επίσης σε συστήματα πλοήγησης που προσφέρουν τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα ή και σε εταιρείες παροχής τοπικών μεταφορικών υπηρεσιών.
Η Here έχει για πελάτες της τις γιγαντιαίες αμερικανικές εταιρείες Amazon και Facebook. Προμηθεύει επίσης τα συστήματα χαρτογράφησης που προσφέρουν στους καταναλωτές τα έξυπνα κινητά Lumia, τα πιο εξελιγμένα προϊόντα που λάνσαρε προσφάτως η Nokia με τη βοήθεια πλέον της Microsoft. Η φινλανδική εταιρεία είναι όμως ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος προμηθευτής ψηφιακών χαρτών για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο, καθώς οι επιτελείς της έχουν από καιρό αποφασίσει ότι το μέλλον της Here βρίσκεται στις συνεργασίες με τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Συγκεκριμένα η Here είναι η κατασκευάστρια των τεσσάρων από τα πέντε συστήματα GPS με τα οποία είναι εφοδιασμένα τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική. Στους πελάτες της αυτούς η εταιρεία «χρωστά» περίπου το ήμισυ του ετήσιου τζίρου της, που φθάνει (μετά βίας) το 1 δισ. δολάρια. Το ποσό μοιάζει μικρό. Αλλά ο κλάδος των υπηρεσιών διαδικτυακής σύνδεσης των αυτοκινήτων του μέλλοντος θα εξελιχθεί σε μια αγορά με ετήσιο τζίρο άνω των 50 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τους αναλυτές της Exane BNP Paribas.
Οξύνεται ο ανταγωνισμός


Οι λαμπρές προοπτικές ανάπτυξης που έχει ο κλάδος ψηφιακών χαρτών για την αυτοκινητοβιομηχανία οδηγούν βέβαια αναπόφευκτα σε όξυνση του ανταγωνισμού το επόμενο χρονικό διάστημα. Οχι μόνο από μεγαθήρια των νέων τεχνολογιών, όπως η Google και η Apple, αλλά και από μικρότερες εταιρείες, όπως η ολλανδική εταιρεία χαρτογράφησης Tom Tom.
Η Tom Tom ανταγωνίζεται ήδη τη Here εστιάζοντας τις δραστηριότητές της στους κατασκευαστές αυτοκινήτων περισσότερο από τους καταναλωτές έξυπνων κινητών. Πρόσφατα μάλιστα συνέπηξε συνεργασία με τη γερμανική Bosch (πρόκειται, ως γνωστόν, για μία εκ των μεγαλυτέρων προμηθευτριών των αυτοκινητοβιομηχανιών) με στόχο να δημιουργήσει μια πλατφόρμα χαρτογράφησης για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, εναλλακτική ασφαλώς της Here.
Η Tom Tom, δηλαδή, ακολουθεί κατά πόδας τη Here, η οποία δημιουργήθηκε το 2008 έπειτα από την εξαγορά της Navteq από τη Nokia αντί 8,1 δισ. δολαρίων με αρχικό στόχο τη δημιουργία χαρτών για τους χρήστες κινητών τηλεφώνων. Πολύ αργότερα προσανατολίστηκε στην κατασκευή χαρτών για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Οσο για τη Nokia, αποφάσισε να κλείσει τους χάρτες της και να επικεντρωθεί στην υλοποίηση της συγχώνευσης με τη γαλλοαμερικανική εταιρεία τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού Alcatel Lucent. Πρόκειται για μια συμφωνία που ανακοινώθηκε τον περασμένο Απρίλιο και όταν ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016, όπως υπολογίζεται, θα δημιουργήσει τον δεύτερο όμιλο τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού παγκοσμίως.
Διαδικτυακή χαρτογράφηση
Δεν ενθουσιάζει η Google Maps τους κατασκευαστές

Με την εξαγορά της Here οι τρεις γερμανοί κατασκευαστές εξασφαλίζουν την αυτονόμησή τους και αποκλείουν την εξάρτησή τους σε ό,τι αφορά τη διαδικτυακή χαρτογράφηση από τη μεγάλη ανταγωνίστρια, την Google Maps, που αποτελεί άλλωστε και τη μεγαλύτερη ανταγωνίστρια της φινλανδικής εταιρείας. Κόβουν επίσης κάθε πιθανότητα μελλοντικής εξάρτησής τους από τις αμερικανικές Uber και Apple (που φημολογείται ότι ετοιμάζει το δικό της αυτόνομο αυτοκίνητο, όπως άλλωστε και η Google) αλλά και τις κινεζικές Baidu και Tencent. «Με την από κοινού εξαγορά της Here θέλουμε να εξασφαλίσουμε την ανεξαρτησία της κεντρικής αυτής υπηρεσίας για κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων, για κάθε κατασκευαστή εξαρτημάτων και για κάθε πελάτη μας σε άλλους επιχειρηματικούς και βιομηχανικούς κλάδους» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler Ντίτερ Τσέτσε.
Οπως σημειώνουν, πάντως, οι Εντουαρντ Τέιλορ και Ερίκ Οσάρ στο Reuters, «δεν είναι σαφές πώς άλλοι πελάτες της Here, συμπεριλαμβανομένων των ανταγωνιστών της BMW, της Audi και της Daimler κατασκευαστών αυτοκινήτων, θα αντιδράσουν στην ιδιοκτησία της τεχνολογίας χαρτογράφησης από τους τρεις γερμανούς κατασκευαστές, μιας τεχνολογίας που θεωρείται στρατηγικής σημασίας τόσο για τον κλάδο του αυτοκινήτου όσο και για το Ιnternet και τον κλάδο των logistics».
Οι συντάκτες του βρετανικού πρακτορείου αναφέρουν απόψεις αναλυτών που προειδοποιούν για τον κίνδυνο η εξαγορά της Here από τους τρεις γερμανούς κατασκευαστές «να ρίξει τους άλλους κατασκευαστές στην αγκαλιά της Google». Πρόκειται για ενδεχόμενο που υποβαθμίζει, πάντως, ο Πιερ Ντ’ Αλμεϊντά της γαλλικής «Figaro», που υποστηρίζει ότι «για πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων η χρησιμοποίηση των χαρτογραφικών συστημάτων της Nokia τους επιτρέπει να αποφύγουν την αποκάλυψη δεδομένων στη γιγαντιαία αμερικανική εταιρεία». Μάλλον κάποιοι θέλουν να αποφύγουν πάση θυσία την εμπλοκή τους με την Google…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ