Αναρχο το σκηνικό στον τομέα της μεταφοράς ασθενών. Ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων φυτρώνουν σαν μανιτάρια, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του ΕΚΑΒ έναντι κομίστρου. Διέρχονται τις πύλες υγειονομικών μονάδων και άλλων οργανισμών, όπως είναι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, και διακομίζουν ασθενείς. Παράλληλα, πραγματοποιούνται αεροδιακομιδές ασθενών με ιδιωτικά πτητικά μέσα, χωρίς να υπάρχει σχετικό θεσμικό πλαίσιο που να καθορίζει τη δραστηριότητα αυτή από ιδιωτικούς φορείς. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν ενδείξεις ότι υπάλληλοι του ΕΚΑΒ εμπλέκονται σε αυτές τις δραστηριότητες είτε ως πλήρωμα ασθενοφόρων είτε με άλλη ιδιότητα.
Πεπεισμένοι ότι «υπάρχει κάτι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας», οι επιθεωρητές Υγείας, γνωστοί και ως «Ράμπο», ξεκίνησαν ελέγχους στον τομέα των διακομιδών ασθενών. Η ηγεσία του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ) δείχνει, για μία ακόμη φορά τον τελευταίο χρόνο, αποφασισμένη να βάλει το μαχαίρι βαθιά στο κόκαλο και να αποκαλύψει παιχνίδια συμφερόντων που παίζονται χρόνια στις πλάτες των πολιτών.
Card visit στα… νοσοκομεία
Το φαινόμενο της ταχείας εξυπηρέτησης νοσηλευόμενων ασθενών, που πρέπει να διακομιστούν σε άλλη υγειονομική μονάδα, από ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων, ανθεί τα τελευταία χρόνια. Κυκλοφορούν card visit, δηλαδή επαγγελματικές κάρτες διά… πάσαν νόσον. Εκπρόσωποι ιδιωτικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της περίθαλψης εκμεταλλεύονται τις ελλείψεις που υπάρχουν σε όλα τα επίπεδα, κυρίως όμως προσωπικού, και καλύπτουν κενά του συστήματος. Με το αζημίωτο βεβαίως…
«Εχω κάνει κλήση στο ΕΚΑΒ για μεταφορά του πατέρα μου σε άλλο νοσοκομείο αλλά μου είπαν ότι το ασθενοφόρο θα αργήσει πολύ. Ενας υπάλληλος μου έδωσε κάρτα μιας ιδιωτικής εταιρείας για να εξυπηρετηθούμε πιο γρήγορα» έλεγε νέα γυναίκα η οποία έπρεπε να μεταφέρει τον κατάκοιτο πατέρα της σε άλλο νοσοκομείο. Την τακτική αυτή εφαρμόζουν και πολλοί συγγενείς ασθενών, οι οποίοι δεν είναι περιπατητικοί, και πρέπει να εξέλθουν του νοσοκομείου και να οδηγηθούν στο σπίτι τους ή σε κάποια κλινική.
Τον ασκό του Αιόλου, για τη διενέργεια ελέγχου από τους «Ράμπο» στον χώρο, άνοιξε καταγγελία που έγινε στο γραφείο του υπουργού Υγείας σχετικά με τη λειτουργία των ιδιωτικών ασθενοφόρων. Παράλληλα, υπήρξε έντονη φημολογία ότι σε αυτή την ιστορία εμπλέκονταν και ορισμένοι υπάλληλοι του ΕΚΑΒ.
Ειδικότερα, στην καταγγελία γινόταν λόγος για τα εξής ζητήματα:
- Υπαρξη φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν ασθενείς χωρίς να έχουν νόμιμα δικαιολογητικά ασθενοφόρου, δηλαδή χωρίς να έχουν ταξινομηθεί ως ασθενοφόρα, χωρίς να έχουν περάσει από τις διαδικασίες έγκρισης καταλληλότητας από το ΕΚΑΒ και χωρίς να έχουν λάβει την αντίστοιχη άδεια από το υπουργείο Μεταφορών.
- Επιβατικά αυτοκίνητα τα οποία ενώ φέρουν νομότυπες διατυπώσεις (δηλαδή έχουν άδεια ασθενοφόρου), εκτελούν διακομιδές ασθενών με παράνομη αντικαταβολή κομίστρου και χωρίς την έκδοση νομίμων δικαιολογητικών και ΦΠΑ.
- Φοροδιαφυγή, τόσο εξαιτίας της χρέωσης της διακομιδής ασθενών χωρίς απόδειξη όσο και λόγω παράνομων διαδικασιών από «κλινικάρχες», που αγοράζουν εικονικά ασθενοφόρα από εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον κλάδο, και ως εκ τούτου εκπίπτουν της φορολογίας.
- Παράτυπη απασχόληση προσωπικού του ΕΚΑΒ σε ιδιωτικά ασθενοφόρα, χωρίς να έχουν λάβει νόμιμη άδεια από την υπηρεσία τους για άσκηση ιδιωτικού έργου.
- Εταιρείες ασθενοφόρων οι οποίες φαίνεται να έχουν άλλους ιδιοκτήτες, αλλά έχουν συσταθεί και λειτουργούν από υπαλλήλους του ΕΚΑΒ.
- Μεταφορά ασθενών, κυρίως τουριστών, σε νησιά με οχήματα ιατρείων, χωρίς να υπάρχει θεσμικό-κανονιστικό πλαίσιο που να προβλέπει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα, και χρέωση της σχετικής υπηρεσίας μεταφοράς ασθενών από και προς την υγειονομική μονάδα.
Οι «Ράμπο» έκαναν έλεγχο σε 19 ιδιωτικές εταιρείες σε όλη τη χώρα. Συμπέραναν ότι η δραστηριότητα της διακομιδής ασθενών με ιδιωτικά ασθενοφόρα είναι ευρεία. Ο αριθμός των ασθενοφόρων που έχουν λάβει έγκριση καταλληλότητας από το ΕΚΑΒ από το 2005 ως το 2014 ανέρχεται σε 323. Επίσης, διαπίστωσαν τα ακόλουθα:
Τι είδαν οι «Ράμπο»
- Τα ασθενοφόρα που εκμεταλλεύονται οι εταιρείες αυτές δεν ανήκουν στις ίδιες, αλλά προέρχονται από επιχειρήσεις που δικαιούνται να έχουν ασθενοφόρα (ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά κέντρα κ.λπ.).
- Υπάρχουν αποδείξεις, για μία εκ των εταιρειών που ελέγχθηκαν, ότι εισάγει ασθενοφόρα και κατόπιν προχωρεί στην εικονική πώλησή τους έναντι χρηματικού ποσού που δεν αντιστοιχεί στην πραγματική αξία των οχημάτων. Η πώληση γίνεται σε ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά κέντρα ή άλλες υγειονομικές μονάδες που δικαιούνται να διατηρούν ασθενοφόρα. Στη συνέχεια αυτά μεταβιβάζονται, με ιδιωτικό συμφωνητικό που αφορά την εκμετάλλευση του ασθενοφόρου, στις αρχικές εταιρείες. Τέλος, οι δικαιούχοι έκδοσης άδειας κυκλοφορίας και λειτουργίας ασθενοφόρων, αφού λάβουν τη σχετική άδεια, εκχωρούν με ιδιωτικό συμφωνητικό τη στελέχωση και την εκμετάλλευση των ασθενοφόρων σε εταιρείες που εμπορεύονται τις διακομιδές. Οι εταιρείες, στο όνομα των οποίων εκδίδεται άδεια κυκλοφορίας ασθενοφόρου, έχουν οχήματα σε τέτοιον αριθμό που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η εξυπηρέτηση μόνο των δικών τους αναγκών.
- Ελεγχος από το ΕΚΑΒ και πιστοποίηση σχετικά με την ύπαρξη προϋποθέσεων καταλληλότητας ασθενοφόρου γίνεται μία φορά. Επανέλεγχος σε περιοδικά διαστήματα ή σε κάθε ιδιοκτησιακή μεταβολή του οχήματος δεν γίνεται.
- Ελεγχος στα ιδιωτικά ασθενοφόρα κατά την κυκλοφορία τους, σχετικά με τις προϋποθέσεις καταλληλότητας και αν νομίμως μεταφέρουν ασθενείς, είναι ανύπαρκτος.
- Υπάρχουν ενδείξεις ότι υπάλληλοι του ΕΚΑΒ εμπλέκονται με επαγγελματική σχέση είτε ως πλήρωμα ασθενοφόρου, είτε με άλλη ιδιότητα, χωρίς άδεια από την υπηρεσία τους για αυτή τη δραστηριότητα.
- Γίνονται αεροδιακομιδές ασθενών με ιδιωτικά πτητικά μέσα έναντι κομίστρου, χωρίς να υπάρχει σχετικό θεσμικό-κανονιστικό πλαίσιο που να καθορίζει αυτή τη δραστηριότητα από ιδιωτικούς φορείς. Υπάρχουν εταιρείες που στο καταστατικό τους αναφέρουν την παραπάνω δραστηριότητα ως αντικείμενό τους. Ωστόσο, δεν γίνεται έλεγχος τήρησης των προδιαγραφών ασφαλείας των ασθενών στα διαφημιζόμενα «αεροασθενοφόρα».
Οι επιθεωρητές Υγείας καλούν τους αρμοδίους να προχωρήσουν σε επανεκτίμηση του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας των ασθενοφόρων. Επίσης, προτείνουν, μεταξύ άλλων, τον επανέλεγχο όλων των ιδιωτικών ασθενοφόρων από το ΕΚΑΒ, καθώς και να αποσταλεί το πόρισμα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών, στην Εισαγγελία Διαφθοράς, στο Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών και στο ΕΚΑΒ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ