Μια ευοίωνη πρόβλεψη για μικρό αριθμό καμένων εκτάσεων από δασικές πυρκαγιές το καλοκαίρι που μπήκε δέχθηκε τις τελευταίες ημέρες ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννης Πανούσης.
Πρόκειται για μια εκτίμηση που γίνεται αυτό το χρονικό διάστημα κάθε χρόνο και κρίνεται «ιδιαίτερης σοβαρότητας» για να προσδιορισθούν τα μεγέθη της πύρινης λαίλαπας και να ετοιμασθεί αναλόγως ο μηχανισμός δασοπυρόσβεσης, ο οποίος ωστόσο θεωρείται ιδιαίτερα προβληματικός.
Στελέχη της λεωφόρου Κατεχάκη μιλούν για «μια αρχική καλή εκτίμηση, η οποία όμως δεν μπορεί να αποτελέσει ασφαλέστατη πρόβλεψη και δεν μπορεί να προκαλέσει εφησυχασμό».
Την ίδια ώρα ενδιαφέρουσα μελέτη του υψηλόβαθμου αξιωματικού και αναλυτή της Πυροσβεστικής κ. Ανδριανού Γκουρμπάτση αναδεικνύει ότι τα τελευταία 17 χρόνια που το έργο κατάσβεσης πυρκαγιών σε δάση έχει ανατεθεί στην Πυροσβεστική έχουν σημειωθεί μεγαλύτερες καταστροφές κατά περίπου 800.000 (περί τα 8.800.000 έναντι 8.000.000) στρέμματα από αυτές που είχαν σημειωθεί την περίοδο 1981-1997, όταν το σχετικό έργο είχε η Δασική Υπηρεσία, η οποία δεν διέθετε τα ενοικιαζόμενα ελικόπτερα που έχει σήμερα η Πυροσβεστική. Το κόστος κατάσβεσης των πυρκαγιών από την Πυροσβεστική ήταν ακόμη πολλαπλάσιο αυτού της Δασικής Υπηρεσίας.


«Περιορισμένες καταστροφές»

Κάθε χρόνο το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου οι επιτελείς της λεωφόρου Κατεχάκη με βάση μετεωρολογικές προβλέψεις και εκτιμήσεις ευρωπαϊκού φορέα για τον χειρισμό των δασικών πυρκαγιών διαμορφώνουν μια σαφή εικόνα έχοντας υπόψη τις προβλεπόμενες καιρικές συνθήκες για τον αριθμό και την έκταση των δασικών πυρκαγιών που θα σημειωθούν το καλοκαίρι που μπαίνει.
Για την εφετινή σεζόν οι χιονοπτώσεις την περίοδο Φεβρουαρίου – Μαρτίου, ο μεγάλος αριθμός βροχοπτώσεων ακόμη και ως τα τέλη Μαΐου και άλλα καιρικά δεδομένα προκαλούν την αισιοδοξία για πυρκαγιές γενικά «μικρής ταχύτητας και περιορισμένων καταστροφών».
Εικόνα «δυσμενών καιρικών συνθηκών» με πολύμηνη ξηρασία, καύσωνες και ισχυρούς ανέμους είχε διαμορφωθεί και λίγους μήνες πριν από τα «ζοφερά καλοκαίρια» του 2000 και του 2007, όταν πράγματι είχαν καεί αντίστοιχα 1,5 και 2,6 εκατ. στρέμματα δάσους και καλλιεργειών. Υπενθυμίζεται ότι στη διάρκεια δασικών πυρκαγιών το 2007 κυρίως στην Ηλεία, στη Λακωνία και στην Εύβοια είχαν χάσει τη ζωή τους 70 άνθρωποι. Τότε μάλιστα αυτός ο «συναγερμός» που είχε σημάνει από νωρίς είχε οδηγήσει σε γενική επιφυλακή, απόκτηση περισσότερων εναερίων μέσων κ.τ.λ. Επιπλέον και τις άλλες χρονιές αυτή η πρόβλεψη εθεωρείτο σχετικά «εύστοχη», με ορισμένες αποκλίσεις.
Για τις περισσότερες καλοκαιρινές περιόδους είχε εκτιμηθεί ότι θα έχουν σχετικά φυσιολογικά καιρικά φαινόμενα και «μεσαίο ρίσκο», οπότε το κόστος των καμένων εκτάσεων υπολογίζεται ότι κυμαίνεται από 200.000 ως 600.000 στρέμματα. Το 2009, που υπήρχε επίσης πρόβλεψη για «ήπιο καλοκαίρι» και ενώ πράγματι δεν υπήρχαν εκτεταμένες αποψιλώσεις δασών από φωτιές, σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο η μεγάλη καταστροφική πυρκαγιά στην Αττική που ξεκίνησε από το Γραμματικό και υποβοηθήθηκε από κακές εκτιμήσεις και τον «εφησυχασμό» στελεχών της Πυροσβεστικής. Εκείνη τη χρονιά είχαν καεί στην Αττική 200.000 στρέμματα δάσους, όταν το 2008 είχαν καεί μόλις 9.600.
Αντιθέτως, το 2013 εκφραζόταν ο φόβος για «επικίνδυνο καλοκαίρι», όμως οι καταστροφές –περίπου 400.000 στρέμματα –δεν ξεπέρασαν τους μέσους όρους κάθε περιόδου. Επίσης στελέχη της Πυροσβεστικής σημειώνουν ότι αυτές οι εκτιμήσεις κρύβουν και τον κίνδυνο του τι θα συμβεί στα τέλη της περιόδου επιφυλακής της Πυροσβεστικής –περί τα μέσα φθινοπώρου –όπου μπορεί να υπάρχουν ευνοϊκές συνθήκες για μεγάλες πυρκαγιές.
Δίκτυο αλληλοβοήθειας στη Μεσόγειο

Ηδη έχουν αρχίσει συσκέψεις του αναπληρωτή υπουργού κ. Πανούση με επιτελείς της Πυροσβεστικής αλλά και εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης για το προβληματικό σύστημα δασοπυρόσβεσης αλλά και πρόσληψης των πυρκαγιών. Επιπλέον οργανώνεται ήδη δίαυλος αλληλοβοήθειας –σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης –με αντίστοιχες υπηρεσίες μεσογειακών χωρών.
Την ίδια ώρα επιδεινώνεται το πρόβλημα με τις πτήσεις των αεροσκαφών τύπου Canadair. Εχουν υπερβεί το χρονικό όριο των 35 ετών και η διαθεσιμότητά τους κάθε ημέρα του καλοκαιριού που μόλις μπήκε αναμένεται –λόγω βλαβών και συντήρησης –να είναι της τάξεως του 60%. Παράλληλα υπάρχει μόνιμο πρόβλημα με την προμήθεια των ανταλλακτικών των αεροσκαφών από την προμηθεύτρια εταιρεία. Ωστόσο έχει βρεθεί προς το παρόν εναλλακτική λύση.

HeliosPlus