Αγγλικό ντέρμπι για τα τηλεοπτικά δικαιώματα αθλητικών αγώνων

Με έσοδα που την περασμένη σεζόν (2013-2014) ξεπέρασαν τα 3 δισ. στερλίνες, το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου προσελκύει το ενδιαφέρον φιλάθλων

Με έσοδα που την περασμένη σεζόν (2013-2014) ξεπέρασαν τα 3 δισ. στερλίνες, το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου προσελκύει το ενδιαφέρον φιλάθλων, διαφημιστών και επιχειρηματιών από όλον τον κόσμο και όχι άδικα. Τελευταίοι στη λίστα των μνηστήρων είναι οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών.
Το σκεπτικό, γράφει ο Σάιμον Ντιουκ στους «Sunday Times», είναι απλό και φαύλος κύκλος επίσης: χρησιμοποιώντας ως δόλωμα την αγαπημένη συνήθεια των άγγλων φιλάθλων, προσφέρουν συνδυαστικά πακέτα τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (σταθερή και κινητή τηλεφωνία, Διαδίκτυο, ιντερνετική και δορυφορική τηλεόραση). Οσο περισσότερα νοικοκυριά γίνονται συνδρομητές στις υπηρεσίες τους τόσο περισσότερα μπορεί ένα δίκτυο να ξοδέψει για την απόκτηση δικαιωμάτων προβολής των αγώνων και κατά συνέπεια τόσο μεγαλύτερο και το κομμάτι που μπορεί να καρπωθεί από την πίτα των εσόδων μετάδοσης.
Νέοι παίκτες


Σύμφωνα μάλιστα με την ετήσια οικονομική επισκόπηση της αγοράς ποδοσφαίρου της Delloite, κάθε ζωντανή προβολή ενός ποδοσφαιρικού αγώνα της Premier League γεννά για τις εταιρείες μετάδοσης κατά μέσον όρο έσοδα ύψους 6,5 εκατ. στερλινών.
Το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων έχει αναζωπυρωθεί τελευταία αφού, όπως ανακοινώθηκε από την Αγγλική Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου, η επόμενη δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας και αναμένεται να συμμετάσχουν και νέοι παίκτες. Το τελευταίο δε αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα του χώρου, όπου ως τώρα τον έλεγχο είχαν μόνο ορισμένοι «εκλεκτοί».
Ο Ντέιβιντ Ζασλάβ, λ.χ., αφεντικό του Discovery Channel και ιδιοκτήτης πολλών ευρωπαϊκών αθλητικών καναλιών, μεταξύ των οποίων και το Eurosport, εξέφρασε το ενδιαφέρον του να εισέλθει στον «αγγλικό αγωνιστικό χώρο» και να σπάσει το δυοπώλιο του Sky και του ΒΤ, που διαθέτουν τα αποκλειστικά δικαιώματα της ζωντανής μετάδοσης του εθνικού πρωταθλήματος.
Κατά κανόνα η είσοδος ενός νέου ανταγωνιστή αλλάζει σημαντικά τα οικονομικά δεδομένα των δικαιωμάτων μετάδοσης, τονίζει ο Νταν Τζόουνς, επικεφαλής στο αθλητικό τμήμα της Delloite.
Νέα δεδομένα


«Η είσοδος της BT Sport στην αγορά για να ανταγωνιστεί με το BSkyB άσκησε τεράστια ανοδική πίεση στα έσοδα μετάδοσης» σημείωσε στην παρουσίαση της έκθεσης της κορυφαίας ελεγκτικής εταιρείας για το αγαπημένο άθλημα όχι μόνο των Αγγλων αλλά ολόκληρου του πλανήτη. Στο πλαίσιο του αυξανόμενου ανταγωνισμού και κυρίως της σημασίας που έχει αποκτήσει για τις εν λόγω εταιρείες η συγκεκριμένη δραστηριότητα, έχουν ήδη αρχίσει να προσαρμόζουν τα επιχειρηματικά σχέδιά τους στα νέα δεδομένα.
Η BT, μια από τις κορυφαίες εταιρείες τηλεπικοινωνιών στην Αγγλία, βρίσκεται πολύ κοντά στην εξαγορά της ΕΕ, της μεγαλύτερης εταιρείας κινητής τηλεφωνίας της χώρας. Η συμφωνία, που αν ολοκληρωθεί θα κοστίσει 12,5 δισ. στερλίνες, θα δώσει στην εταιρία την ευκαιρία να πουλήσει τις υπηρεσίες της συνδρομητικής της τηλεόρασης σε επιπλέον 28 εκατ. πελάτες, κάτι που θα εκτοξεύσει ακόμα περισσότερο τα έσοδά της και κατ’ επέκταση την πλειοδοτική της ικανότητα. Σημειωτέον ότι την τελευταία φορά η προσφορά της εταιρείας για την τριετή μετάδοση της Premier League ανήλθε σε 738 εκατ. στερλίνες ενώ φέτος η εταιρεία αναμένεται να ανακοινώσει προ φόρων κέρδη ύψους 2,9 δισ. στερλινών.
Αύξηση των πιέσεων


Τα δεδομένα αυτά πιέζουν ασφυκτικά την άλλη πλευρά. Σε μια προσπάθεια να προστατευθεί μελλοντικά το Sky άρχισε να ρίχνει βάρος και σε άλλου είδους τηλεοπτικά θεάματα, πέραν των αθλητικών, όπως είναι οι κωμικές και δραματικές σειρές. Πάντως, οι αναλυτές της Merrill Lynch εκτιμούν ότι, αν το Sky έχανε τα δικαιώματα προβολής των αγώνων του πρωταθλήματος της πρώτης εθνικής κατηγορίας, θα έχανε ταυτόχρονα και περίπου 30% των συνδρομητών του, γεγονός που θα βύθιζε τα κέρδη του.
Τα τελευταία χρόνια η σχέση μεταξύ των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (κυρίως του Διαδικτύου και της δορυφορικής κάλυψης) και της προβολής αθλητικών γεγονότων έγινε αντιληπτή από πολλές άλλες εταιρείες του κλάδου και η πίεση αυξήθηκε σημαντικά. Σε μια δεύτερη ανάγνωση, τονίζουν οι αναλυτές του κλάδου, το ενδιαφέρον των εταιρειών τηλεπικοινωνίας δεν περιορίζεται μόνο στο να χρησιμοποιούν τα πακέτα προβολής αθλητικών αγώνων ως πόλο έλξης για νέους συνδρομητές και για να επωφεληθούν από τα διαφημιστικά και όχι μόνο έσοδα μεταδόσεων αλλά ταυτόχρονα να τους αποτρέπουν από το να μεταπηδήσουν στους ανταγωνιστές τους.
Οπως είναι φυσικό, η μάχη για τα δικαιώματα προβολής των αγώνων γίνεται εξαιρετικά έντονη, με τους ενδιαφερομένους να προσφέρουν υπέρογκα ποσά για την απόκτησή τους. Το γεγονός μάλιστα ότι οι προσφορές κατατίθενται κλειστές και παραμένουν επτασφράγιστο μυστικό για τους αντιπάλους τους οδηγεί στην υποβολή υπερβολικά γενναιόδωρων ποσών. Την τελευταία φορά που έγινε η σχετική δημοπρασία η Premier League εξασφάλισε από τις εταιρείες Sky και ΒΤ 3 δισ. στερλίνες για τρία χρόνια. Εφέτος το ποσό των προσφορών αναμένεται να ξεπεράσει τα 4 δισ. στερλίνες.

Premier League – Sky
Σχέση χρόνου και… χρήματος!

Η τηλεόραση έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ιστορία της Premier League. Η απόφαση της Ομοσπονδίας το 1992 να εκχωρήσει τα δικαιώματα ζωντανής μετάδοσης των αγώνων στο BSkyB θεωρήθηκε ριζοσπαστική απόφαση καθώς όχι μόνο δεν είχε ακόμη καθιερωθεί ο θεσμός της συνδρομητικής τηλεόρασης αλλά και οι θεατές δεν ήταν εξοικειωμένοι με την ιδέα της καταβολής αντιτίμου για το τηλεοπτικό θέαμα. Ωστόσο, το πείραμα απέδωσε τα μέγιστα (και ακόμη περισσότερο) για την εταιρεία, τις ομάδες αλλά και για τον ίδιο τον θεσμό του πρωταθλήματος.
Το Sky έχτισε τη μιντιακή του αυτοκρατορία αξίας 16 δισ. στερλινών βασισμένο στα δικαιώματα προβολής αθλητικών αγώνων. Το ποδόσφαιρο παραμένει ο βασικός άξονας προσέλκυσης συνδρομητών. Η εταιρεία χρηματιστών Liberum αναφέρει ότι από τα 11,5 εκατ. των συνδρομητών του Sky τα τέσσερα εκατομμύρια είναι αποκλειστικοί τηλεθεατές των αθλητικών καναλιών. Επιπλέον, το τηλεοπτικό δίκτυο αποκομίζει περίπου 250 εκατ. στερλίνες ετησίως από συνεργασίες με επιχειρήσεις, όπως εστιατόρια και μπαρ, αποκλειστικά λόγω της ευρείας προβολής αθλητικών προγραμμάτων που παρέχει.
Στη διάρκεια των 20 και πλέον χρόνων που υφίσταται η συμφωνία μεταξύ της Premier League και του Sky, έχει αντιμετωπίσει πολλές κατηγορίες για τον μονοπωλιακό της χαρακτήρα και πολλές από αυτές μετατράπηκαν σε δικαστικές διαμάχες. Ωστόσο, καμία απόφαση δικαστηρίου δεν δικαίωσε τους χαρακτηρισμούς της ύπαρξης ενός είδους καρτέλ στην εκμετάλλευση των δικαιωμάτων μετάδοσης.
Παρ’ όλα αυτά το Sky βρήκε αντίπαλο στο τηλεοπτικό γήπεδο μόλις το 2012, όταν η BT απέκτησε το δικαίωμα μετάδοσης 38 από τους 154 αγώνες της Premier League.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk