«Λουκέτο» στις Κυπριακές Αερογραμμές

Σαφέστατο μήνυμα προς όλους τους αποδέκτες για τις προθέσεις της Επιτροπής Γιούνκερ για τα ζητήματα του ανταγωνισμού και των κρατικών ενισχύσεων – «μνημονιακού» και μη ενδιαφέροντος- απέστειλε την Παρασκευή η επίτροπος Ανταγωνισμού της Ε.Ε., κυρία Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ, η οποία οδηγεί σε «ξαφνικό θάνατο» τις Κυπριακές Αερογραμμές για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Σαφέστατο μήνυμα προς όλους τους αποδέκτες για τις προθέσεις της Επιτροπής Γιούνκερ όσον αφορά τα ζητήματα του ανταγωνισμού και των κρατικών ενισχύσεων -«μνημονιακού» και μη ενδιαφέροντος- απέστειλε την Παρασκευή η επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ κυρία Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ, η οποία οδηγεί σε «ξαφνικό θάνατο» τις Κυπριακές Αερογραμμές για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Στο υπουργείο Υποδομών εξέλαβαν τη δυσάρεστη είδηση ως ένα κυνικό προηγούμενο για την περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία, σύμφωνα τόσο με προηγούμενες δηλώσεις του γενικού γραμματέα το υπουργείου κ. Νίκου Σταθόπουλου όσο και του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στη Βουλή, στην περίπτωση που δεν ιδιωτικοποιηθεί, οι Βρυξέλλες θα ζητήσουν ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων ύψους 800 εκατ. ευρώ και η εταιρεία αναπόφευκτα θα οδηγηθεί σε «λουκέτο».
Η Κομισιόν κατέληξε στο ότι το σχέδιο σωτηρίας της Λευκωσίας για την Cyprus Airways, ύψους 100 εκατ. ευρώ, «προσέδωσε στην επιχείρηση αδικαιολόγητο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, κατά παράβαση των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων».
«Ως εκ τούτου, οι Κυπριακές Αερογραμμές οφείλουν να επιστρέψουν όλες τις ασυμβίβαστες ενισχύσεις που έλαβαν. Ειδικότερα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είχαν καμία πραγματική προοπτική να καταστούν βιώσιμες χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση» σημειώνεται.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, το ποσό που πρέπει να ανακτηθεί ξεπερνά τα 65 εκατ.ευρώ συν τον τόκο. Καθότι όμως η εταιρεία δεν μπορεί να επιστρέψει αυτό το ποσόν, οδηγείται, όπως όλα δείχνουν, σε «λουκέτο» από την κυπριακή κυβέρνηση.

Δεν ήταν βιώσιμες χωρίς κρατική ενίσχυση
Σύμφωνα με την κυρία Βέστεϊγιερ, «οι Κυπριακές Αερογραμμές έλαβαν σημαντικά δημόσια κονδύλια από το 2007 αλλά δεν ήταν σε θέση να προβούν σε αναδιάρθρωση και να καταστούν βιώσιμες δίχως συνεχή κρατική ενίσχυση».
«Συνεπώς, η εισφορά επιπλέον δημόσιων κονδυλίων θα είχε ως αποτέλεσμα να παραταθεί απλώς ο αγώνας χωρίς όμως να επιτευχθεί αλλαγή ως προς το αποτέλεσμα. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι κερδοφόρες, με βάση τις δικές τους επιδόσεις και την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται και δεν μπορούν ούτε θα πρέπει να βασίζονται σε χρήματα των φορολογουμένων για να παραμένουν στην αγορά με τεχνητό τρόπο» σημειώνει.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσχέρειες επί σειρά ετών και κατ’ επανάληψη επωφελήθηκαν από μέτρα δημόσιας στήριξης. Όμως, σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο, όπως αναφέρει, «μια επιχείρηση μπορεί να λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης μία μόνο φορά σε περίοδο 10 ετών» και αυτή η αρχή ακολουθείται ώστε να αποφεύγεται η εξάρτηση από δημόσια κονδύλια και να ενθαρρύνεται ο ανταγωνισμός.
«Η Κύπρος δεν έχει παράσχει αποδεικτικά στοιχεία ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν εξαίρεση από την αρχή αυτή» σημειώνει η Κομισιόν, η οποία θεωρεί ότι «το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Κυπριακών Αερογραμμών βασίζεται σε μη ρεαλιστικές παραδοχές και δεν αντικατοπτρίζει επαρκώς τα διαφορετικά σενάρια της αγοράς».
Έτσι, αναφέρει, «τα προτεινόμενα μέτρα αναδιάρθρωσης δεν φαίνονται κατάλληλα για την αντιμετώπιση των περιστάσεων που οδήγησαν στις δυσκολίες των Κυπριακών Αερογραμμών». «Επιπλέον, η προτεινόμενη περίοδος αναδιάρθρωσης είναι μεγαλύτερη από ό,τι η Επιτροπή έχει επιτρέψει στο πλαίσιο άλλων υποθέσεων αναδιάρθρωσης αεροπορικών εταιρειών» τονίζει.
Για «ηθικό κίνδυνο» μιλά η Κομισιόν
«Προκειμένου να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος που συνιστά η διάσωση μη αποδοτικών φορέων με χρήματα των φορολογουμένων, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, κάθε εταιρεία που λαμβάνει ενίσχυση αναδιάρθρωσης πρέπει να συμβάλλει επαρκώς η ίδια στην κάλυψη του κόστους της αναδιάρθρωσης. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η συμβολή των Κυπριακών Αερογραμμών είναι πολύ κάτω από το όριο του 50% που απαιτείται από τις κατευθυντήριες γραμμές» παρατηρεί η Επιτροπή.
Η Κομισιόν «κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν ήταν σε θέση να καταστούν βιώσιμες μακροπρόθεσμα χωρίς συνεχή κρατική στήριξη» και επισημαίνει ότι «προκειμένου να αποκατασταθεί αυτή η στρέβλωση του ανταγωνισμού, οι Κυπριακές Αερογραμμές πρέπει τώρα να επιστρέψουν την ενίσχυση στους Κύπριους φορολογούμενους».
«Με τον τρόπο αυτό θα αποκατασταθεί η κατάσταση που υπήρχε στην αγορά πριν από τη χορήγηση της ενίσχυσης και θα εξαλειφθούν, ή τουλάχιστον θα αμβλυνθούν, οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προκλήθηκαν από την ενίσχυση. Τούτο είναι αναγκαίο για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά» επισημαίνει.
Η Επιτροπή είχε ξεκινήσει τον Φεβρουάριο του 2014 εις βάθος έρευνα για κρατικές ενισχύσεις στις Κυπριακές Αερογραμμές, έπειτα από κοινοποίηση της Λευκωσίας δέσμης μέτρων ενίσχυσης αναδιάρθρωσης της αεροπορικής εταιρείας, ύψους 102 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα το 2017.
Επίσης, το σχέδιο αναδιάρθρωσης προέβλεπε την αποχώρηση 490 υπαλλήλων (το 45% του προσωπικού), τη μείωση μισθών, τη συρρίκνωση του στόλου. Στο μεταξύ, η εταιρεία πούλησε slots στο Χίθροου στην American Airlines αντί 31 εκατ. δολαρίων και στη Middle East Airlines έναντι 6,3 εκατ. ευρώ,
Η ενίσχυση προέβλεπε:
– 31,3 εκατ. ευρώ για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου από το κράτος (χορηγήθηκαν ήδη το 2012),
– 34,5 εκατ. ευρώ για μετοχοποίηση των χρεών του δανείου διάσωσης που χορηγήθηκε από το κράτος το 2013,
– κατάπτωση κρατικής εγγύησης που είχε χορηγηθεί για δάνεια από την Ελληνική Τράπεζα για το ανεξόφλητο ποσό του δανείου (28,5 εκατ. ευρώ) και μετατροπή του ποσού αυτού σε μετοχικό κεφάλαιο
– 8,6 εκατ. ευρώ ως εισφορά κεφαλαίου από το κράτος για την κάλυψη μέρους του ελλείμματος από το Ταμείο Πρόνοιας.
Είχε λάβει ενισχύσεις και το 2007
Σημειωτέον ότι η Cyprus Airways είχε λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης ύψους 118,6 εκατ. ευρώ η οποία εγκρίθηκε το 2007 υπό τον όρο της «εφάπαξ ενίσχυσης», η τήρηση του οποίου ελέγχεται από την Κομισιόν.
Επίσης, η εταιρεία λαμβάνει ετήσια αποζημίωση για τις ζημίες που υφίσταται λόγω της απαγόρευσης που έχει επιβάλει η Τουρκία στις πτήσεις κυπριακών αεροσκαφών πάνω από τον εναέριο χώρο της.
Η Επιτροπή διατηρούσε αμφιβολίες ως προς το κατά πόσον το σχέδιο αναδιάρθρωσης ήταν ικανό να αποκαταστήσει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της Cyprus Airways, αλλά και για το κατά πόσον η δέσμη μέτρων της Λευκωσίας συμβαδίζει με το κοινοτικό δίκαιο. Μάλιστα, τόσο η Κομισιόν όσο και η Κύπρος θεωρούσαν ότι η Cyprus Airways αποτελούσε προβληματική επιχείρηση.
Παράλληλα, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, για την οποία πρακτικά επί της ουσίας ενδιαφέρθηκε μόνο η Ryanair και η Aegean Airlines, δεν καρποφόρησε.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk