Ο Κλιντ Ιστγουντ τραβάει και πάλι τη σκανδάλη

«Την πρώτη φορά που καλείσαι να σκοτώσεις έναν άνθρωπο δεν είσαι καν σίγουρος ότι μπορείς να το κάνεις.

«Την πρώτη φορά που καλείσαι να σκοτώσεις έναν άνθρωπο δεν είσαι καν σίγουρος ότι μπορείς να το κάνεις. Νομίζεις ότι μπορείς, αλλά ποτέ δεν πρόκειται να μάθεις, αν πρώτα δεν το κάνεις. Το σκέφτεσαι, το ξανασκέφτεσαι. «Μπορώ στ’ αλήθεια να το κάνω; Θα είμαι εντάξει;». Και ρωτάς τον ανώτερό σου αν μπορείς όντως να το κάνεις, αν θα βρεθείς μπλεγμένος. Ενώ ξέρεις ότι ο στόχος σου είναι κάτι κακό, ανησυχείς για το αν αργότερα θα βρεθούν οι πολιτικοί έξω από την πόρτα του σπιτιού σου και σε κατηγορήσουν για φόνο».

Ο Κρίστοφερ Σκοτ Κάιλ (1974 -2013) στον οποίο αποδίδονται τα παραπάνω ήταν ελεύθερος σκοπευτής του αμερικανικού στρατού στους πολέμους του Ιράκ και του Αφγανιστάν. Ηταν, γιατί δεν ζει πλέον. Πρόλαβε όμως να καταταχθεί στην πρώτη θέση των ελεύθερων σκοπευτών στη στρατιωτική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών, αφού κατά τη διάρκεια των υπηρεσιών του ως Navy Seal του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στους δύο πολέμους ο Κάιλ είχε 160 επιτυχημένες αποστολές, οι οποίες μεταφράζονται σε 160 ανθρώπινες σορούς. Σύντομα απέκτησε τη φήμη του «Θρύλου», μια φήμη τόσο μεγάλη που εξαπλώθηκε ως την απέναντι όχθη, στον εχθρό που τον κατέστησε πρωταρχικό στόχο. Συμμετέχοντας σε τέσσερις στρατιωτικές αποστολές, ο Κρις Κάιλ έκανε πράξη το σύνθημα του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, «να μην αφήνει κανέναν στρατιώτη πίσω». Και ενώ συνέβαιναν όλα αυτά στη Μέση Ανατολή, ο σκοπευτής έδινε μια εξίσου δύσκολη μάχη στο να είναι σωστός σύζυγος και πατέρας στην πατρίδα του.
Υλικό για τον κινηματογράφο

Η ιστορία του Κρις Κάιλ, ο οποίος, ενώ γλίτωσε από τους πολέμους, κατά τραγική ειρωνεία σκοτώθηκε στην πατρίδα του, το Τέξας, όταν πυροβολήθηκε από συνάδελφό του – μια μυστηριώδης υπόθεση που έχει πάρει τη νομική οδό -, βρίσκεται στην τελευταία ταινία του Κλιντ Ιστγουντ που θα δούμε σύντομα στις αίθουσες. Ο «Ελεύθερος σκοπευτής» του 84χρονου δημιουργού στηρίζεται στην αυτοβιογραφία του Κάιλ, «American Sniper», η οποία αποτέλεσε μεγάλη συγγραφική επιτυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες παραμένοντας επί 18 εβδομάδες στη λίστα των best sellers των «New York Times» (13 από αυτές δε, στην κορυφή).

«Το ερώτημα είναι απλό»
δήλωσε αργότερα ο στρατιώτης στο περιοδικό «Τime», όταν με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ρωτήθηκε πόσο εύκολα μπορεί κανείς να σκοτώσει μια γυναίκα. Ηταν το πρώτο θύμα του Κάιλ στο Ιράκ και στο ένα χέρι της κρατούσε χειροβομβίδα. «Θέλεις να χάσεις τους δικούς σου ή να σκοτώσεις κάποιον από τους άλλους;».
Ο Κλιντ Ιστγουντ ανέλαβε τη μεταφορά της ιστορίας του Κάιλ στον κινηματογράφο αφότου το σχέδιο δεν προχώρησε με τον Ντέιβιντ Ο. Ράσελ και αργότερα με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ. Η ειρωνεία είναι πως όταν κάλεσαν τον Ιστγουντ για να του προτείνουν τη σκηνοθεσία της ταινίας, εκείνος συμπτωματικά διάβαζε το βιβλίο του Κάιλ. Για την ακρίβεια, του απέμεναν περίπου 30 σελίδες, οπότε ζήτησε να το ολοκληρώσει προτού ανταποκριθεί στο κάλεσμα, κάτι που έγινε την επόμενη κιόλας ημέρα. Η ιδέα του ηρωισμού και της έννοιας του ήρωα ανέκαθεν προβλημάτιζε τον Ιστγουντ, κάτι που είχε φανεί έντονα στις δύο ταινίες με θέμα τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που γύρισε πριν από μερικά χρόνια, τις «Σημαίες των προγόνων μας» και τα «Γράμματα από την Ιβο Ζίμα». Εδώ βεβαίως τα πράγματα ήταν κάπως διαφορετικά, διότι η ανάμνηση των πολέμων στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν παραμένει νωπή και ο «Ελεύθερος σκοπευτής» γυρίστηκε την ίδια χρονιά που ο Κρις Κάιλ σκοτώθηκε.
Οι σχέσεις των ανθρώπων

Ο Ιστγουντ χρειάστηκε να γνωρίσει την οικογένεια του Κάιλ, όχι μόνο για να εκμαιεύσει στοιχεία του χαρακτήρα του αλλά και για πρακτικούς λόγους. Ηθελε να δει σε ποιους ηθοποιούς θα ταίριαζαν οι ρόλοι των στενών συγγενικών προσώπων του Κρις Κάιλ, γιατί «η δράση υπάρχει μεν αλλά δεν είναι αυτό που κινεί τα νήματα της ιστορίας», όπως είπε. «Είναι οι σχέσεις των ανθρώπων, και η σχέση του Κρις με τη γυναίκα του, Τάε – την υποδύεται η Σιένα Μίλερ – είναι η πιο σημαντική της ταινίας».
Στην προσπάθειά του να πείσει τον πατέρα του Κρις Κάιλ Γουέιν Κάιλ ότι η ταινία δεν θα πρόσβαλλε τη μνήμη του στρατιώτη, ο Ιστγουντ ήρθε πρόσωπο με πρόσωπο με τον Γουέιν σε μια συνάντηση με παρόντα τον Μπράντλεϊ Κούπερ, ο οποίος στην ταινία υποδύεται τον σκοπευτή. Η μεγαλύτερη ανησυχία του ήταν να ειπωθεί σωστά η αλήθεια. Οι δύο σταρ κοίταξαν τον Γουέιν Κάιλ στα μάτια και τον διαβεβαίωσαν ότι δεν θα έκαναν τίποτε που θα προσέβαλλε τη μνήμη του γιου του.

Απρόβλεπτος, αντιφατικός, με πολιτικές ανησυχίες

Ο Κρις Κάιλ δεν μετάνιωσε ποτέ για κανέναν άνθρωπο που σκότωσε, πίστευε όμως ότι οι «περισσότεροι Αμερικανοί δεν μπορούν να αντέξουν την πραγματικότητα του πολέμου και τα ρεπορτάζ των δημοσιογράφων δεν βοήθησαν καθόλου. Τις περισσότερες φορές ο κόσμος δεν έχει καμία απολύτως ιδέα για το τι συμβαίνει στο πεδίο της μάχης». Ο ίδιος ο Κλιντ Ιστγουντ έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι «για ορισμένα ζητήματα νιώθω φιλελεύθερος και για άλλα, όπως οι ομοσπονδιακές και οι στρατιωτικές σπατάλες, νιώθω συντηρητικός». Θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον λοιπόν να δούμε πώς ο Κλιντ Ιστγουντ χειρίστηκε αυτό το λεπτό… μιλιταριστικό ζήτημα.
Πάντως, αν και άνθρωπος με βαθιές πολιτικές ανησυχίες («νιώθω ότι οι ευρωπαϊκές ευαισθησίες μου είναι μεγαλύτερες από εκείνες πολλών συμπατριωτών μου» έχει πει στο παρελθόν) ο Ιστγουντ, σε ό,τι αφορά πολιτικά ζητήματα, συχνά παρουσιάζει πρόσωπο αντιφατικό. Παρά τις οικολογικές ανησυχίες του, συμφωνούσε με το σχέδιο της κυβέρνησης των ΗΠΑ που αφορούσε ανασκαφές στην Αλάσκα για την ανεύρεση πετρελαίου, ενώ η εικόνα που παρουσιάζει ως χρηστός οικογενειάρχης δεν είναι και τόσο πειστική, καθώς και τα τέσσερα παιδιά του είναι γόνοι προβληματικών γάμων. Και ποιος αλήθεια μπορεί να ξεχάσει την αστεία συζήτησή του με έναν «αόρατο» Μπαράκ Ομπάμα σε Συνέδριο των Δημοκρατικών του 2012, όταν ο σταρ απηύθυνε σκληρή κριτική απέναντι από μια άδεια καρέκλα;

πότε & πού:

Η ταινία «Ελεύθερος σκοπευτής» είναι προγραμματισμένη για προβολή στις αίθουσες την Πέμπτη 22 Ιανουαρίου σε διανομή Tanweer.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk