Aντίδοτο τα mall στην κρίση του εμπορίου

Η ευρωπαϊκή οικονομία καρκινοβατεί, το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται χρονιά με τη χρονιά, αλλά τα γιγαντιαία εμπορικά κέντρα εξακολουθούν να φυτρώνουν σαν μανιτάρια στην Ευρώπη. Πρόκειται για τους χώρους εκείνους στους οποίους πραγματοποιείται το 25% του συνόλου των εμπορικών συναλλαγών στη Γηραιά Ηπειρο.

Η ευρωπαϊκή οικονομία καρκινοβατεί, το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται χρονιά με τη χρονιά, αλλά τα γιγαντιαία εμπορικά κέντρα εξακολουθούν να φυτρώνουν σαν μανιτάρια στην Ευρώπη. Πρόκειται για τους χώρους εκείνους στους οποίους πραγματοποιείται το 25% του συνόλου των εμπορικών συναλλαγών στη Γηραιά Ηπειρο. Αν αναλογιστεί κανείς ότι τα λεγόμενα malls καλύπτουν μόνο το 15% του συνόλου των εμπορικών επιφανειών στην Ευρώπη, αντιλαμβάνεται ότι ο τζίρος των καταστημάτων που συστεγάζονται σε μεγάλα εμπορικά κέντρα είναι μεγαλύτερος από τον τζίρο των εκτός malls καταστημάτων, ακόμη κι αν αυτά βρίσκονται συγκεντρωμένα σε εμπορικούς δρόμους και ονομαστές για την αγορά τους γειτονιές των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων.


«Η άνθηση των μεγάλων εμπορικών κέντρων αποδεικνύει τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί σε ό,τι αφορά τις συνήθειες των καταναλωτών. Διότι πρέπει να έχει κίνητρα προκειμένου να βγει κανείς από το σπίτι του για να ψωνίσει. Πρέπει να γνωρίζει ότι θα βρει μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων, ότι θα βρει νέα προϊόντα και νέες μάρκες και επίσης ότι θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει διάφορες ψυχαγωγικές δραστηριότητες παράλληλα με τις αγορές που θα κάνει. Ενας προορισμός που υπόσχεται όλα αυτά είναι τα γιγαντιαία malls»
δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα «Figaro» ο Ζαν-Μισέλ Σιλμπερστάιν, γενικός υπεύθυνος του Εθνικού Κέντρου Εμπορικών Κέντρων της Γαλλίας.
Mεγάλη επισκεψιμότητα
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών είναι εκείνη που έχει εκτινάξει στα ύψη τον ανταγωνισμό στον νεοπαγή εμπορικό τομέα των malls, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί νέες προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο των εμπορικών ακινήτων. «Κάθε εμπορικός παράγοντας επιδιώκει να αποκτήσει έναν ηγεμονικό ρόλο στην περιοχή του. Οι μεγάλοι εμπορικοί παράγοντες διαχειρίζονται την περιουσία τους κατά τρόπον ώστε να εξασφαλίζουν τις μεγαλύτερες δυνατές αποδόσεις. Γι’ αυτό συγκεντρώνονται σε εμπορικούς χώρους με μεγάλη επισκεψιμότητα των καταναλωτών, ενώ πωλούν άλλους με μικρή» σημειώνει ο Κρις Ιγκουε, διευθυντής του Τμήματος Λιανικής της CBRE.
Ο μάνατζερ της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρείας διαχείρισης εμπορικών ακινήτων εξηγεί ότι ο εμπορικός κόσμος εκείνο που επιθυμεί είναι η ανανέωση, γι’ αυτό και προτιμά να εγκαθίσταται ή να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε χώρους νέους και σύγχρονους και όχι σε γνωστούς εμπορικούς προορισμούς που όλοι γνωρίζουν.

«Η αύρα του νέου και του σύγχρονου που φέρνει ένα νεοανεγερθέν mall είναι από εμπορικής πλευράς ακαταμάχητη συγκρινόμενη με μια παραδοσιακή αγορά, η οποία ίσως να έχει χάσει την αρχική λάμψη και φρεσκάδα της και να είναι ήδη κορεσμένη. Η καινοτομία και οι νέες ιδέες είναι οι μοναδικές αρετές που μπορούν να διασφαλίσουν την ανάπτυξη ενός κλάδου όπως ο εμπορικός, που επηρεάζεται τόσο άμεσα και τόσο δραματικά από τις ψυχολογικές μεταπτώσεις των καταναλωτών, ιδιαιτέρως σε περιόδους ισχνών αγελάδων σαν κι αυτή που διανύουμε»
τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Ιγκιου.

Κατασκευαστικό «μπουμ» σε Ρωσία, και Τουρκία

Η Ρωσία και η Τουρκία είναι οι χώρες στις οποίες ανοίγουν τα περισσότερα νέα εμπορικά κέντρα. Συγκεκριμένα σχεδόν ένα στα δύο malls που άνοιξαν εφέτος ή πρόκειται να ανοίξουν έως τα τέλη του 2015 στην Ευρώπη βρίσκεται στις δύο αυτές χώρες! Από την άλλη πλευρά, η Ολλανδία, η Γερμανία, η Πολωνία και η Ισπανία είναι οι χώρες οι οποίες προτιμούν να ανακαινίζουν και να επεκτείνουν τα malls που λειτουργούν εδώ και χρόνια παρά να κατασκευάζουν καινούργια.

Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η ειδικευμένη στα ακίνητα εταιρεία συμβούλων Cushmann & Wakefield, τη διετία 2014-2015 στη Ρωσία και στην Τουρκία θα γίνει το 45% των εγκαινίων νέων μεγάλων εμπορικών κέντρων από το σύνολο των εγκαινίων που θα γίνουν στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Οι νέες εμπορικές επιφάνειες που θα δημιουργηθούν – δημιουργούνται, ακριβέστερα… – φθάνουν τα 2,6 εκατ. τετραγωνικά μέτρα στη Ρωσία και τα 2,2 εκατ. τ.μ. στην Τουρκία.
Ειδικότερα η Ρωσία προβάλλει ως η μεγαλύτερη κατασκευάστρια καινούργιων εμπορικών κέντρων. Ηδη κατασκευάζεται το Avia Park, που όταν ολοκληρωθεί θα κατακτήσει την κορυφή των mall σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Με συνολικό εμβαδόν 235.000 τ.μ., το Avia Park θα εκτοπίσει το επίσης μοσχοβίτικο Mega Belaya Dacha, το οποίο με εμβαδόν 214.000 τ.μ. βρίσκεται σήμερα στην κορυφή της σχετικής κατάταξης. Πέρα από το Avia Park, όμως, άλλα τρία γιγαντιαία εμπορικά κέντρα (άνω των 100.000 τ.μ. έκαστο) ανεγέρθηκαν και εγκαινιάστηκαν πρόσφατα στη Ρωσία. Πρόκειται για το Columbus (140.000 τ.μ.), το Vegas Crocus City (110.000 τ.μ.) και το Zelenopark (100.000 τ.μ.).


«Τόσο γιγαντιαία malls δεν υπάρχουν πουθενά στην Ευρώπη, αν εξαιρέσει κανείς την Τουρκία»
σημειώνει στην ιστοσελίδα της η εταιρεία ακινήτων CBRE. Η ίδια εταιρεία σημειώνει επίσης ότι η δραστηριότητα των ρωσικών κατασκευαστικών εταιρειών σε ό,τι αφορά την ανέγερση εμπορικών κέντρων έφθασε στο αποκορύφωμά της την τριετία 2008-2010. Παρατηρεί κανείς ότι η φρενίτιδα ανέγερσης malls στη Ρωσία συνέπεσε με την παγίωση των τιμών του αργού πετρελαίου σε επίπεδα άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι, εξέλιξη που έδωσε μεγάλη ώθηση στη ρωσική οικονομία. Ευλόγως αναρωτιέται κανείς για το μέλλον της σημαντικής από οικονομική άποψη αυτής δραστηριότητας, δεδομένων αφενός των εμπορικών κυρώσεων της Δύσης κατά της Ρωσίας εξαιτίας της στάσης της Μόσχας στην ουκρανική κρίση και αφετέρου της πτώσης της τιμής του αργού κατά 30% το τελευταίο τετράμηνο. Πρόκειται για εξελίξεις που έχουν ήδη βυθίσει τη ρωσική οικονομία στην ύφεση.
Η Τουρκία βρίσκεται στη δεύτερη θέση των κατασκευαστριών malls. Δύο εμβληματικά εμπορικά κέντρα βρίσκονται υπό ανέγερση στην Πόλη: το Mall of Istanbul με εμβαδόν 155.000 τ.μ. και το Emaar Square με εμβαδόν 150.000 τ.μ.
Στην Κωνσταντινούπολη ανεγείρεται όμως ένα ακόμη φαραωνικό οικοδόμημα, το Istinye Park. «Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό κτίριο, με την κεντρική του οροφή να βρίσκεται σε ιλιγγιώδες ύψος, με μια δεύτερη γυάλινη οροφή, με εκλεπτυσμένες και πολυτελείς αρχιτεκτονικές κατασκευές, με έναν χώρο αφιερωμένο στις πραγματικά ακριβές επωνυμίες της μόδας, όπως είναι η Dior, η Prada και η Vuitton, και με άλλους χώρους που θα φιλοξενούν πιο κλασικές εμπορικές επωνυμίες» όπως εξηγεί ο Κρις Ιγκουε της CBRE.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk