Οι κύριοι 92%

Δεν το λένε μόνο οι κανόνες του σαβουάρ βιβρ ότι τρώμε όλο το φαγητό μας (για να μην προσβάλουμε την οικοδέσποινα), τώρα το λένε και οι έρευνες. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Κορνέλ υπολόγισε ότι ο μέσος ενήλικος τρώει το 92% από ό,τι βάλει στο πιάτο του. «Αν το βάλετε στο πιάτο σας, θα πάει σίγουρα στο στομάχι σας» λέει ο δρ Μπράιαν Γουάνσινκ, διευθυντής του Εργαστηρίου Τροφίμων του Κορνέλ, συγγραφέας του «Mindless Eating» (εκδ. Hay House) και γνωστός ως «Σέρλοκ Χολμς της διατροφής».

Δεν το λένε μόνο οι κανόνες του σαβουάρ βιβρ ότι τρώμε όλο το φαγητό μας (για να μην προσβάλουμε την οικοδέσποινα), τώρα το λένε και οι έρευνες. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Κορνέλ υπολόγισε ότι ο μέσος ενήλικος τρώει το 92% από ό,τι βάλει στο πιάτο του. «Αν το βάλετε στο πιάτο σας, θα πάει σίγουρα στο στομάχι σας» λέει ο δρ Μπράιαν Γουάνσινκ, διευθυντής του Εργαστηρίου Τροφίμων του Κορνέλ, συγγραφέας του «Mindless Eating» (εκδ. Hay House) και γνωστός ως «Σέρλοκ Χολμς της διατροφής».

Τα στοιχεία της έρευνας προήλθαν από 7 ανεπτυγμένες χώρες (από τις ΗΠΑ ως την Ταϊβάν), το συμπέρασμα όμως είναι το ίδιο: όλοι τρώμε το ίδιο ποσοστό ανεξαρτήτως εθνικότητας και φύλου. «Αυτά είναι τα κακά νέα» λέει ο δρ Γουάνσινκ. «Αν για οποιονδήποτε λόγο σερβίρετε περισσότερη ποσότητα από όση χρειάζεστε ή αν χρησιμοποιήσετε μεγαλύτερο πιάτο ή μπολ, θα φάτε και πάλι το 92%». Τα καλά νέα είναι ότι αυτό το ποσοστό προσαρμόζεται στο περιεχόμενο του πιάτου. Τρώμε το 91% όταν το πιάτο περιέχει φρούτα, λαχανικά, άπαχο κρέας και γαλακτοκομικά, ενώ πέφτουμε στο 80% για τα γλυκά ή τα αλμυρά φαγητά που είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά (π.χ. πατάτες τηγανητές) και σε ζωικά λιπαρά.

Ωστόσο το ποσοστό αλλάζει ανάλογα με το είδος του φαγητού: τρώμε περισσότερο όταν το περιεχόμενο του φαγητού είναι «συνεχόμενο» (π.χ. μακαρόνια) παρά όταν χωρίζεται σε αυτοτελή κομμάτια (π.χ. μπιφτέκια ή τυροπιτάκια) σε ποσοστό 93% έναντι 72%. Η έρευνα καταρρίπτει τον μύθο ότι εκείνοι που τρώνε μπροστά στην τηλεόραση καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες: όσοι τρώνε μόνοι και αναπόσπαστοι αδειάζουν το πιάτο τους κατά 97% ενώ εκείνοι που τρώνε με παρέα ή μπροστά στην τηλεόραση κατά 88%.

«Μόνο η συνειδητοποίηση ότι μπορεί να καταναλώσουμε όλα όσα βάλουμε στο πιάτο μας θα μας βοηθήσει να επιλέξουμε το κατάλληλο μέγεθος μερίδας» λέει ο δρ Γουάνσινκ και η συνειδητοποίηση καταλήγει ήδη στο Small Plate Movement: μια εθνική κίνηση στην Αμερική με συμμετοχή κρατικών φορέων, επιστημόνων και μέσων μαζικής ενημέρωσης ώστε να μάθουν οι αμερικανικές οικογένειες ότι μειώνοντας το μέγεθος των πιάτων τους θα τρώνε λιγότερο.

Οι επισημάνσεις του δρος Γουάνσινκ:

* Χρησιμοποιώντας ένα πιάτο με διάμετρο 30 εκ. αντί ενός των 25 εκ., θα τρώμε 22% λιγότερο.

* Τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά κάνουν τους ανθρώπους να καταναλώνουν 16%-23% περισσότερες θερμίδες.

* Ο διατροφικός θεματοφύλακας μιας οικογένειας (συνήθως είναι η μητέρα) επηρεάζει το 72% του φαγητού που τρώει κάθε μέλος της.

* Τείνουμε να σερβίρουμε 28% περισσότερο σε ένα ποτήρι που είναι κοντό και φαρδύ παρά σε ένα που είναι ψηλό και λεπτό.

* Το 50% των σνακ που αγοράζουμε από κιβώτια (π.χ. σε εκπτωτικά σουπερμάρκετ) καταναλώνονται μέσα σε 6 ημέρες.

* Η καλύτερη δίαιτα είναι αυτή που την κάνεις χωρίς να το ξέρεις.

*Δημοσιεύθηκε στο ΒΗΜΑmen Νοεμβρίου 2014

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Αφιερώματα
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk