Επιστήμονες πιστεύουν ότι ίσως μπορέσουν να «σβήσουν» τον καρκίνο του προστάτη καθώς κατάφεραν να αποτρέψουν την εξάπλωση των φονικών όγκων της νόσου σε ποντίκια.

Το μόριο-«τροφός» του καρκίνου

Ειδικοί από τα Πανεπιστήμια του Μπρίστολ και του Νότιγχαμ ανακάλυψαν ότι ένα και μόνο μόριο – το SRPK1 – είναι εκείνο που παίζει καταλυτικό ρόλο στον σχηματισμό νέων αιμοφόρων αγγείων τα οποία τροφοδοτούν τους όγκους. Οι όγκοι χρειάζονται πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά αίμα ώστε να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν. Ετσι, αν κάποιος σταματήσει την παραγωγή αιμοφόρων αγγείων που τους τρέφουν, θα καταφέρει να «βάλει φρένο» στην ανάπτυξη και εξάπλωση του καρκίνου.

Όταν οι ερευνητές ενέχυσαν σε ποντίκια τρεις φορές την εβδομάδα ένα φάρμακο που μπλόκαρε τη δράση του SRPK1, είδαν ότι η ανάπτυξη των όγκων του προστάτη στα πειραματόζωα σταμάτησε.

Όπως ανέφερε ο Σεμπάστιαν Ολτιν από τη Σχολή Φυσιολογίας και Φαρμακολογίας του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ που ήταν ένας εκ των δύο κύριων συγγραφέων της σχετικής μελέτης «διερευνήσαμε το αν η αναστολή της δράσης του SRPK1 μπορεί να σταματήσει την ανάπτυξη του καρκίνου. Δείξαμε πράγματι στη μελέτη μας πως αν μειώσουμε τα επίπεδα του SRPK1 στα καρκινικά κύτταρα του προστάτη, τότε μπορούμε να σταματήσουμε την ανάπτυξη των όγκων».

Και για άλλες μορφές καρκίνου, ακόμη και για την τύφλωση

Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη θεραπεία στοχεύει τα αιμοφόρα αγγεία που τροφοδοτούν τους όγκους, είναι πιθανό να αποδειχθεί χρήσιμη και για άλλες μορφές καρκίνου, ακόμη και για την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας, η οποία αποτελεί την κύρια αιτία τύφλωσης ηλικιωμένων ατόμων στον δυτικό κόσμο.

Ο καθηγητής Ντέιβιντ Μπέιτς, από το Τμήμα για τον Καρκίνο και τα Βλαστικά Κύτταρα του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ που ήταν ο έτερος κύριος συγγραφέας της νέας μελέτης σημείωσε ότι «τα ευρήματά μας δείχνουν έναν πρωτοποριακό νέο τρόπο θεραπείας του καρκίνου του προστάτη και μπορεί να έχουν ευρύτερη εφαρμογή και για άλλες μορφές της νόσου».

Το μόριο SRPK1 παίζει ζωτικό ρόλο στην αγγειογένεση – μια διαδικασία μέσω της οποίας οι όγκοι σχηματίζουν νέα αιμοφόρα αγγεία ώστε να τρέφονται και να αναπτύσσονται. Αναλύοντας δείγματα ιστού από ανθρώπινο καρκίνο του προστάτη οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι τα επίπεδα του SRPK1 ανεβαίνουν καθώς ο καρκίνος γίνεται πιο επιθετικός.

Προς ανάπτυξη φαρμάκου

Η εταιρεία βιοτεχνολογίας Exonate η οποία αποτελεί spin-out εταιρεία του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ στοχεύει να αναπτύξει αναστολείς του SRPK1 για τη θεραπεία νόσων στις οποίες η αγγειογένεση παίζει ρόλο όπως η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδος και ο καρκίνος.