Ασθενέστερες του αναμενομένου ήταν οι πωλήσεις του τρίτου τριμήνου για την Gucci, συμπαρασύροντας προς τα κάτω την κατά τα άλλα ελαστική αύξηση των εσόδων του ομίλου Kering και τονίζοντας παράλληλα την τάση που φαίνεται να επικρατεί τα τελευταία χρόνια και η οποία θέλει τους καταναλωτές να προτιμούν τις μικρότερες και λιγότερο γνωστές μάρκες και όχι τις υπερ-δημοφιλείς.
Ο γαλλικός όμιλος πολυτελών ειδών, που έχει στην ιδιοκτησία του μερικές από τις μεγαλύτερες και πιο ιστορικές φίρμες της συγκεκριμένης αγοράς, ανακοίνωσε ότι η Gucci, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ των πωλήσεών του, παρουσίασε μείωση πωλήσεων κατά 1,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η πτώση αυτή, αν και μικρότερη από το 2,4% του προηγούμενου τρίμηνου, εξακολουθεί να έχει σημαντική απόκλιση από τις προβλέψεις των αναλυτών που έκαναν λόγο για πτώση 0,5%.
Νέες συνήθειες


Αντιθέτως τα έσοδα άλλων εταιρειών του ομίλου, όπως του Yves Saint Laurent και της Bottega Veneta, αυξήθηκαν σχεδόν κατά 28% και 10% αντιστοίχως. Οι δύο μάρκες είναι πολύ μικρότερες από ό,τι η Gucci όσον αφορά τα έσοδα: το τρίτο τρίμηνο οι πωλήσεις του οίκου Gucci ανήλθαν σε 851 εκατ. ευρώ, ενώ της Bottega Veneta ήταν 286,2 εκατ. ευρώ και του Yves Saint Laurent ανήλθαν σε μόλις 177,8 εκατ. ευρώ.
Η Kering αγωνίζεται να επαναφέρει τη διάσημη μάρκα στη θέση που κατείχε για πολλές δεκαετίες ως συνώνυμο της κομψότητας και της πολυτέλειας, σε μια προσπάθεια να προσελκύσει περισσότερους πελάτες με «φουσκωμένα πορτοφόλια» που είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν. Αλλά, όπως επισημαίνει η «Wall Street Journal», μια απότομη επιβράδυνση της κινεζικής αγοράς, η επίμονη αδυναμία της οικονομίας στην Ευρώπη, οι εμπορικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία για τη στάση της στο ζήτημα της Ουκρανίας αλλά κυρίως μια αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών ειδών πολυτελείας δυσκολεύουν το έργο του γίγαντα των προϊόντων πολυτελείας.
Σύμφωνα με την Bain & Company, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες συμβούλων διοίκησης και διαχείρισης, τα αποτελέσματα της Gucci αποτελούν μέρος μιας συνεχιζόμενης τάσης που θέλει τους πελάτες των διάσημων οίκων μόδας να στρέφονται σε εναλλακτικές, πιο «ήσυχες» λύσεις, χωρίς κραυγαλέα λογότυπα και εξόφθαλμα σχέδια.
Μικρές ετικέτες


Οι δε αναλυτές εκτιμούν ότι η ταυτόχρονη ανοδική πορεία των εταιρειών μικρότερης ετικέτας τα τελευταία χρόνια έχει εκθέσει τους μεγάλους οίκους μόδας στην αδυναμία της εξάρτησης από τα λογότυπά τους. Φαίνεται όμως ότι αυτή είναι πλέον μια τάση που αποκηρύσσουν ακόμη και οι πιο φανατικοί θαυμαστές της, όπως οι διάσημοι αστέρες της τηλεόρασης και οι γόνοι πλούσιων οικογενειών.
Ως εκ τούτου, οι εταιρείες αναζητούν λύση στην ασυμβατότητα του να διατηρήσουν τον μοναδικό και αποκλειστικό χαρακτήρα των προϊόντων τους (κάτι που οι πελάτες τους θα πρέπει κυριολεκτικά να πληρώσουν ακριβά) και να τα καταστήσουν διαθέσιμα για όλους… ή σχεδόν όλους.
Οι προσπάθειες της Gucci να σταθεί και στις δύο πλευρές της εξίσωσης την έχουν οδηγήσει στην καθιέρωση ενός ευρέος φάσματος τιμών αλλά και στη δημιουργία νέων προϊόντων με ένα κύριο χαρακτηριστικό: τη σχεδόν παντελή απουσία του εμπορικού της σήματος, καθώς τα περισσότερα από τα νέα και πιο ακριβά προϊόντα της δεν διαθέτουν το γνωστό ανά τον κόσμο διπλό «G».
Πάντως, η πρόθεση του γαλλικού ομίλου για επαναπροσδιορισμό της θέσης των εταιρειών του στην αγορά και επανακαθορισμό των στόχων τους φαίνεται και μέσα από την πρόσφατη διοικητική του αναδιοργάνωση. Η Kering ανακοίνωσε τον διορισμό νέων προσώπων στις ανώτατες θέσεις διοίκησης τριών εταιρειών της.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ