Το επταήμερο του Διόδωρου

Ωστε έτσι γύριζε η Περσεφόνη στους αγρούς: με αραχνοΰφαντα φουστάνια, με τα βυζάκια έξω λοιπόν και τις ρώγες να αχνοφαίνονται

Το επταήμερο του Διόδωρου | tovima.gr
Διδάγματα από την Αμφίπολη



Κοκκινομάλλα και αυτή αλλά γλίτωσε από τη σεμνοτυφία των αρχαιολόγων

Ωστε έτσι γύριζε η Περσεφόνη στους αγρούς: με αραχνοΰφαντα φουστάνια, με τα βυζάκια έξω λοιπόν και τις ρώγες να αχνοφαίνονται, κόμη που απαιτεί πολύωρη παρουσία στο κομμωτήριο για να δείχνει ατημέλητη, βαμμένη και ψιμυθιωμένη σαν να πήγαινε για ποτό στη «Μεγάλη Βρεταννία». Και γιατί μας έλεγαν ως τώρα ότι ήταν σεμνή παιδούλα υπό την επίβλεψη της αυστηρής Δήμητρας όταν την απήγαγε ο Πλούτων; Μάλλον σαν μοντέλο την έντυνε η μαμά της – μοντέλο από φτωχή οικογένεια που θέλει να βρει πλούσιο γαμπρό για να γλιτώσει από την ταπεινή της μοίρα.

Και βρέθηκε ο Πλούτων να παρασυρθεί από τα κάλλη τής μικρής και τη σκηνοθεσία της μαμάς – που έκανε τη δύσκολη, πως τάχα δεν τον θέλει για γαμπρό τον βασιλιά του Κάτω Κόσμου. Μάλλον σκεπτόταν πως τους μήνες που ήταν μαζί της μπορεί και να έβρισκε καλύτερο γαμπρό, να είναι μόνιμα στον ηλιόλουστο Πάνω Κόσμο. Αλλά δεν ήταν βλάκας και ο Πλούτωνας: το ρόδι που της έδωσε να φάει την υποχρέωνε τη μικρή να είναι τουλάχιστον τέσσερις μήνες μαζί του.
Αυτά μας διδάσκει το μωσαϊκό της Αμφίπολης, ημερολόγιό μου, αυτά διάβασα εγώ να γράφει με τις ψηφίδες του – καθόλου δεν την είδα τρομαγμένη ή απελπισμένη τη μορφή της. Εγώ είδα βασίλισσα της ομορφιάς να χαιρετά χαμογελώντας ευχαριστημένη τους φανατικούς οπαδούς της την ημέρα που κατέκτησε ακόμη έναν τίτλο σε καλλιστεία.
Αλλά η σεμνοπρεπής Αρχαιολογική Υπηρεσία δεν μπορεί να τα πει αυτά: «φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη, επίσης, λεπτή ταινία στο ύψος του στήθους» αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση – πού το είδαν το λευκό; Δεν έχουμε μάτια να διαπιστώσουμε πως ο χιτώνας είναι διαφανής και φαίνονται τα βυζάκια και οι ρωγίτσες τους από κάτω; Δεν βλέπουμε πως ο καλλιτέχνης έβαλε την ουρά τού αλόγου και το χέρι της Περσεφόνης να κρύβουν ακόμη ερωτικότερες λεπτομέρειες, εκεί στην ηβική χώρα, που αλλιώς θα πρόβαλλαν κάτω από το see-through φόρεμα της προκλητικής νεάνιδας;
Ασήμαντα τα κεραμίδια;


Είμαι ενθουσιασμένος ημερολόγιό μου: ούτε ένα ξίφος, ούτε μια ασπίδα ή λόγχη ή περικεφαλαία, τίποτα το πολεμικό ως τώρα. Χαρούμενος Ερμής με πλατύγυρο καπέλο και κόκκινα χειλάκια οδηγεί στη νυφική παστάδα γεροδεμένο δαφνοστεφανωμένο σαραντάρη με ακμαία κόμη και γενειάδα και εικοσάχρονη προκλητική νεάνιδα πάνω σε δίφρο που κέρδισε τις αρματοδρομίες της Ολυμπίας – για τούτο και το στεφάνι.
Σαν να κέρδιζες σήμερα το Grand Prix του Μονακό ήταν τότε το να νικήσεις στις αρματοδρομίες της Ολυμπίας. Και το στεφάνι έπαιρνε ο ιδιοκτήτης του άρματος, όχι ο φτωχός ηνίοχος που το οδηγούσε. Συμπλήρωσε το έπαθλό του ο σαραντάρης εφοπλιστής με την εικοσάχρονη καλλονή που έψαχνε για πλούσιο γαμπρό.
Τώρα γιατί είναι νεκρικά όλα αυτά, δεν το καταλαβαίνω – πολύ σεξουαλική αντίληψη είχαν για τον θάνατο οι αρχαίοι, αν κρίνουμε και από τη ζωγραφιά από άλλο μακεδονικό τάφο που μας προσφέρουν για σύγκριση οι σεμνότυφοι αρχαιολόγοι: σε αυτόν η Περσεφόνη είναι εντελώς γυμνή από τη μέση και πάνω, όπως και η σεβαστή Δήμητρα: μισόγυμνη παρακολουθεί την απαγωγή.
Καμιά αμφιβολία δεν μπορούμε να έχουμε, άνδρας έχει ταφεί εκεί, του έδωσαν για συντροφιά τη νεαρή, να την έχει μαζί του στον Κάτω Κόσμο. Σαν να ήταν ο Αδης.
Αυτό που με στενοχωρεί είναι η μυστήρια ολοστρόγγυλη τρύπα στη μέση του ψηφιδωτού, σαν με διαβήτη χαραγμένη. Σαν να έσταξε καφετί μελάνι και να απλώθηκε – μήπως έσταζε η οροφή και χάλασε το ψηφιδωτό;
Ακόμη πιο πολύ με στενοχωρεί η περιφρονητική αναφορά πως έχουν βρει κινητά αντικείμενα «κεραμική, καρφιά, όστρακα, κ.ά.» – αλλά δεν τα ανακοινώνουν, τα θεωρούν ασήμαντα, τα my precious κεραμιδάκια που εγώ ανασύρω με πείσμα, με επίπονα και ασφυκτικά μακροβούτια στους βυθούς. Για να βρω εκείνο που θα έχει πάνω χαραγμένο πρόχειρα το αριθμητικό αλφαβητάριο που θα μας λύσει το πρόβλημα των λέξεων και των αριθμών, ημερολόγιό μου.
Τι κρύβεται από πίσω;


Τι ωραία που υπάρχει η ανασκαφή της Αμφίπολης και ξεχνιόμαστε, φεύγουν οι σκοτούρες από το μυαλό – η κατάρρευση του Χρηματιστηρίου, η παλινόρθωση των spreads των ομολόγων, οι κοτο-κοκορομαχίες Βούλτεψη – Σκουρλέτη, η πληρωμή της Εφορίας παρά μη εχόντων που όλο ακούν για δόσεις αλλά δεν τις βλέπουν, η αδεκαρία που βασιλεύει γενικώς, ο φόβος για το μέλλον. Θα επαναληφθεί το 2012; Θα φύγουν πάλι καταθέσεις για το εξωτερικό; Θα γίνει bank run; Θα μείνουμε τελικά ή όχι στο ευρώ;
Θα μας στηρίξουν, υπόσχονται οι Ευρωπαίοι αν δεν μας δίνουν δανεικά οι αγορές – αλλά πρέπει να εφαρμόσουμε τα συμφωνημένα. Μαστίγιο και καρότο – καλά κάνουν: δεν καταλαβαίνουν τίποτα οι πολιτικοί μας, να νικήσουν μόνο θέλουν, για την εξουσία νοιάζονται, και θέλουν να την αποκτήσουν μοιράζοντας λεφτά. «Εντάξει, να νικήσετε – αλλά αυτοί είναι οι κανόνες του παιχνιδιού, αυτά τα λεφτά υπάρχουν, κύριε Σαμαρά και κύριε Τσίπρα, με αυτούς τους όρους. Τους δέχεστε ή όχι;».
Τι να κάνει ο Αντώνης Σαμαράς, τους δέχεται. Τι να κάνει ο Αλέξης Τσίπρας, κατάπιε τα περί «πυρηνικής βόμβας» που είχε στην κωλότσεπη και θα τους υποχρέωνε να μας διαγράψουν το χρέος – «η κυβέρνηση φταίει για την αναστάτωση», είναι το μόνο που βρίσκει να πει. Κατάλαβε με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση πως η ΕΕ δεν είναι δεκαπενταμελές που περνάει η μαγκιά.
Αλλά τι κάνουμε όταν δεν περνάει η μαγκιά; Αυτό θα χρειαστεί ίσως αρκετά χρόνια για να το μάθει, αν στρώσει τον πισινό του να διαβάσει.
  • Και σκέφθηκα τώρα πως, ενώ τα γνωρίζουμε όλα για τη βουβωνική χώρα, τον λαιμό, τα μάτια, τα χείλη, τη μύτη, τα βυζάκια έξω της Περσεφόνης – ή μπορούμε να κάνουμε βάσιμες εικασίες για αυτά -, για την άλλη της πλευρά δεν ξέρουμε τίποτα· είναι άραγε καλλίπυγος; Πολύ πιο ενδιαφέρον θέμα για meditation από το τι έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους τραπεζίτες και πολιτικοί, ημερολόγιό μου.
γραμματοκιβώτιο
diodorus@tovima.gr

Κάποτε οι ψήφοι ήταν όντως ψαγμένες και έπιαναν τόπο, ακόμη και σε ψηφιδωτά, αναδεικνύοντας μια γνήσια πυρόξανθη, όπως η καλλίκομος κόρη Περσεφόνη. Ενώ σήμερα πάνε στράφι σε κάτι γιαλαντζί ξανθιές, «εκπροσώπους του έθνους».

ΣΤΑΥΡΟΣ, ΨΗΦΟΛΕΚΤΗΣ
***

Ταλαιπωρείς την πριγκηπέσα Ιζαμπώ σου μέσα στα λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών. Κρίμα. Επρεπε να κάνεις αίτηση να σου χορηγήσει η κυβέρνηση άμαξα. Οταν ο πρώτος αγρότης της χώρας κυκλοφορεί με Lexus 67.000 ευρώ, μια άμαξα τι θα κόστιζε;

Γ. Κ. @otenet.gr
***
Εξορθολογισμός μισθολογικού κόστους και αποδυνάμωση του πελατειακού ταμπού των απολύσεων στο Δημόσιο… Αυστηρότερο πλαίσιο, διαφανέστερο και λειτουργικότερο, απονομής συντάξεων και επιδομάτων… Εξάλειψη, μέσω αυστηρής εποπτείας των τραπεζών, της υπερδανειακής φαυλότητας… Η συμβολή του ΔΝΤ μετράει στα λίγα θετικά της μνημονιακής εποχής αναμφισβήτητη – όμως ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί να απεμπλακεί. Πολιτικός σαδομαζοχισμός;
ΠΕΤΡΟΣ ΤΣ., @hotmail.com
***
Γεύση για το τι ετοιμάζει η νεοεκλεγείσα περιφερειάρχης στο Πεδίον του Αρεως θα πάρουμε την Κυριακή με διήμερο εκδηλώσεων συριζαϊκών οργανώσεων. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει κομματική γυμναστική με τη μορφή λαϊκών συνελεύσεων και διά βοής ψηφισμάτων, ομιλίες για τα μεταλλαγμένα, μαθήματα τάι τσι, παραμύθια για την κρίση και φυσικά θα παίξουν συγκροτήματα φίλων και γνωστών. Λείπει ο Καραγκιόζης.
Δευτερεύοντα το ότι υπάρχουν μόνο δύο βρύσες σε 270 στρέμματα, ότι δεν υπάρχει μέρος να πιεις έστω έναν καφέ, ότι ο χώρος είναι γεμάτος σκουπίδια, ότι η διακίνηση ναρκωτικών του κέντρου της Αθήνας έχει μεταφερθεί εκεί. Θα έχουμε όμως την ανεπανάληπτη ευκαιρία να ζήσουμε από κοντά την αντίληψη του ΣΥΡΙΖΑ για το πώς εγκαταλείπονται και ερημώνουν οι δημόσιοι χώροι.
Πίτερ Ορτον, Πολιτικοποιημένο Πεδίον του Αρεως
***
Ενίοτε ο Τύπος υπερβάλλει: «Βήμα συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ: Απόφαση σύμπλευσης…». Εμένα μάλλον σε Εταιρεία… Περιορισμένης Ευθύνης μού φέρνει.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΕΧΙΑΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
  • Ο γρίφος της Μποτσουάνα Οι αγορές είναι προεξοφλητικοί μηχανισμοί, στην περίπτωση της νέας μετάλλαξης , προεξόφλησαν ξανά το χειρότερο, δηλαδή νέους περιορισμούς στις... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
Helios Kiosk