Τον μηχανισμό της πρώτης εντύπωσης υποστηρίζουν ότι κατάφεραν να «ξεκλειδώσουν» βρετανοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Γιόρκ. Όπως αναφέρουν, ακόμα και ανεπαίσθητες αλλαγές ως προς την έκφραση ενός προσώπου κάποιου σε μια φωτογραφία π.χ. μια selfie, μπορούν να μεταδώσουν διαφορετικό μήνυμα στον απέναντι.
Οι ειδικοί από το τμήμα Ψυχολογίας του βρετανικού πανεπιστημίου, εντόπισαν για πρώτη φορά χαρακτηριστικά του προσώπου τα οποία συνδέονται με συγκεκριμένη κοινωνική αξιολόγηση. Διαπίστωσαν ότι μέσω ειδικών μετρήσεων είναι δυνατό να προβλέψει κανείς με ακρίβεια την πρώτη εντύπωση που αφήνει η φωτογραφία κάποιου σε κάποιον άλλον, για παράδειγμα μέσω των social media.
«Δεδομένου ότι οι πρώτες εντυπώσεις βασίζονται σε συγκεκριμένες μετρήσεις ως προς τα χαρακτηριστικά του προσώπου, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικές πληροφορίες γύρω από τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός μας αντιλαμβάνεται τα οπτικά ερεθίσματα» εξηγεί ο καθηγητής Αντι Γιάνγκ.
Ένα πρόσωπο, μια ιστορία
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, όταν κοιτάζουμε την φωτογραφία ενός προσώπου δημιουργούμε αστραπιαία μια εντύπωση γύρω από τον χαρακτήρα του εικονιζόμενου, π.χ. για το αν είναι φιλικός, έμπιστος ή ανταγωνιστικός.
Παρά το γεγονός ότι δεν γνωρίζουν κατά πόσο ο μηχανισμός αυτός έχει μεγάλη ακρίβεια, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η πρώτη εντύπωση είναι ικανή να επηρεάσει την συμπεριφορά μας απέναντι στο συγκεκριμένο πρόσωπο.
Η εντύπωση που δημιουργείται στη θέα της εικόνας ενός προσώπου (π.χ. μέσω μιας φωτογραφίας selfie), έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις εξαιτίας των social media και της ενίσχυσης των διαδικτιακών επαφών, τα οποία έχουν αντικαταστήσει τις κατ’ ιδίαν κοινωνικές επαφές.
Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι τρεις συγκεκριμένες «εξισώσεις» των χαρακτηριστικών του προσώπου προσδιόριζαν το κατά πόσο κάποιος θα φαινόταν προσιτός, επιβλητικός ή θελτικός στα μάτια του απέναντι.
Οι «καρτουνίστικες» φατσούλες που δημιούργησαν οι ειδικοί με τη βοήθεια του ειδικού υπολογιστικού μοντέλου που ανέπτυξαν
Η μελέτη
Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν 1.000 φωτογραφίες πορτρέτα από το Διαδίκτυο και προχώρησαν στην ανάλυση των χαρακτηριστικών του προσώπου των εικονιζόμενων με σκοπό την ανάπτυξη ενός υπολογιστικού μοντέλου που προέβλεπε με ακρίβεια την πρώτη εντύπωση που δημιουργούσαν σε τρίτους.
Στη λίστα των 65 αναλυτικών χαρακτηριστικών συγκαταλέγονταν π.χ. το ύψος των ματιών και το κενό ανάμεσα στα φρύδια. Αυτά οδήγησαν στη συνέχεια, στη δημιουργία μιας νέας «καρτουνίστικης» μορφής-μοντέλο των προσώπων των εικονιζόμενων ατόμων.
Τα ευρήματα των ειδικών παρουσιάστηκαν στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Science».