Τα κόμματα

Ανάμεσα στις πολλές ανασκοπήσεις της πλούσιας σε γεγονότα χρονιάς που πέρασε, η επισκόπηση των αναφορών στα social media αποτελεί έναν ιδιαίτερο τρόπο αξιολόγησης των προσώπων και των θεμάτων που κυριάρχησαν στην πολιτική σκηνή. Κι αυτό γιατί η αμεσότητα των ίδιων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντανακλά το κοινό αίσθημα αβίαστα και χωρίς μεσάζοντες, με την απλότητα που έχουν ένα προσωπικό σχόλιο στο facebook ή ένα καυστικό tweet.

Σε ό,τι αφορά τα κόμματα, η εικόνα στα social media παρέμεινε σταθερή για το μεγαλύτερο μέρος του 2011, με μικρές αποκλίσεις στο τελευταίο δίμηνο, μετά την έλευση της κυβέρνησης συνεργασίας.

Το ΠαΣοΚ διατήρησε σταθερά την πρώτη θέση, με ένα εντυπωσιακό ποσοστό που κατά μέσο όρο έφτασε το 51%. Η αδιαφιλονίκητη πρωτιά του, ωστόσο, θα πρέπει να αναλυθεί ποιοτικά, καθώς οι σχετικές αναφορές, που ξεπερνούν τις 980.000 στη διάρκεια του έτους, έχουν στο μεγαλύτερο μέρος τους αρνητικό πρόσημο.

Τα πρόσωπα και οι πολιτικές επιλογές του ΠαΣοΚ συζητήθηκαν έντονα, μα ο σχολιασμός τους δεν είχε πολλά ευχάριστα να πει. Τα θέματα που κυριάρχησαν ήταν οι έντονες αντιδράσεις στον καταιγισμό των μέτρων που έλαβε στη διάρκεια της θητείας της η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, οι συνεχείς αναταράξεις στην Κοινοβουλευτική Ομάδα και η πρωτοφανής απαξίωση του πολιτικού προσωπικού που περιέλαβε στελέχη όλων των κομμάτων μα βρήκε προσφορότερο πεδίο στα μέλη του μέχρι πρότινος κυβερνώντος κόμματος.

Στη δεύτερη θέση, με ποσοστό που σε μέσο όρο έφτασε το 29%, η Νέα Δημοκρατία δεν κατόρθωσε να περάσει στα social media τη δημοσκοπικά ενισχυμένη εικόνα της. Τα βασικά στοιχεία της πολιτικής της πλατφόρμας, δηλαδή η σταθερή έκφραση της αντίθεσης προς την οικονομική πολιτική, η κριτική για την ανάγκη επαναδιαπραγμάτευσης του Μνημονίου και οι κομπασμοί για τη δική της δυνατότητα να οδηγήσει τη χώρα έξω από την κρίση, κυράρχησαν και στο buzz. Καταγράφηκε, επίσης, η εμμονή της στην άρνηση συνεργασίας, σταθερό θέμα των πολιτικών εξελίξεων ως τον Νοέμβριο.

Όσο για τα μικρότερα κόμματα, η πορεία τους στο buzz φανερώνει πως η πραγματική εκλογική δύναμη και η παρουσία στα social media δεν ταυτίζονται απαραίτητα. Έτσι, ο ΣΥΡΙΖΑ προηγείται με ένα 8% μεγαλύτερο του εκλογικού ποσοστού του, ενώ το ΚΚΕ κα ο ΛΑΟΣ ακολουθούν, με 6% έκαστο.

Share of Buzz στα Social Media

2011

ΠΑΣΟΚ

51%

Νέα Δημοκρατία

29%

ΣΥΡΙΖΑ

8%

ΚΚΕ

6%

ΛΑ.ΟΣ

6%

Τα πρόσωπα

Σε όλη τη διάρκεια του 2011, οι αρχηγοί των κομμάτων με κοινοβουλευτική παρουσία κράτησαν σταθερούς τους μεταξύ τους συσχετισμούς στο buzz, με μικρές αυξομειώσεις στα προσωπικά ποσοστά τους. Στην πρώτη θέση, με 67% και σημαντικότατη απόσταση από τους υπόλοιπους, ο Γιώργος Παπανδρέου έγινε το αντικείμενο χιλιάδων αναφορών στα social media, ως επί το πλείστον κριτικών.

Παρότι χαρακτηρίστηκε συχνά στις έρευνες ως καταλληλότερος για πρωθυπουργός, ο Αντώνης Σαμαράς δεν ξεπέρασε κατά μέσο όρο το 20% του buzz, δείχνοντας πως παρά τους άριστους χειρισμούς των νέων μέσων από το επιτελείο του, τα ίδια τα μέσα «δεν τον πάνε».

Η Αλέκα Παπαρήγα και ο Γιώργος Καρατζαφέρης, με σταθερότητα στη διάρκεια του χρόνου, κατέκτησαν από 5% των συνολικών αναφορών της κατηγορίας τους, ενώ ο Αλέξης Τσίπρας, με σημαντικές διακυμάνσεις που σε κάποιους «φορτισμένους» μήνες έφτασαν διψήφια ποσοστά, κατέληξε τελικά στο 3%.

Εκτός των αρχηγών, οι αναφορές σε μεμονωμένα πολιτικά πρόσωπα παρουσίασανδιακυμάνσεις στη διάρκεια του χρόνου, ακολουθώντας την πορεία των γεγονότων. Στο «Τop 10» των πολιτικών, την πρώτη θέση κατέλαβε δικαιολογημένα ο Λουκάς Παπαδήμος. Εκτός από το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό του, αν αναλογιστούμε ότιδιαμορφώθηκε ουσιαστικά στη διάρκεια μόλις τριών μηνών, αξίζει να σημειώσουμε πως μοιάζει να διανύει ακόμα μια άτυπη «περίοδο χάριτος», καθώς, σε αντίθεση με τους «κατ’ επάγγελμα» πολιτικούς, τα αρνητικά σχόλια για το πρόσωπό του παραμένουν συγκρατημένα σε περιεχόμενο και αριθμό.

Ακολουθούν με 13% δύο πρώτης γραμμής Υπουργοί του ΠαΣοΚ, ο Ευάγγελος Βενιζέλος και η Άννα Διαμαντοπούλου. Αν και ξεκίνησε τη χρονιά με ισχνά ποσοστά, δυσανάλογα του εκτοπίσματός του, ο Υπουργός Οικονομικών απασχόλησε τελικά πολύ τα μέσα, τόσο ex officio όσο και λόγω της φημολογούμενης εμπλοκής του στις εσωκομματικές εξελίξεις.

Η Υπουργός Παιδείας από την άλλη, με θετικές αναφορές σε ό,τι αφορά τη θέση της στο θέμα των αλλαγών στα ΑΕΙ αλλά μια γερή δόση κριτικής για τις ελλείψεις βιβλίων και σχολικού εξοπλισμού, παραμένει ψηλά σε αναφορές στα social media, σε αντίθεση με τα προσωπικά ποσοστά της στις εσωκομματικές μετρήσεις ενόψει των σεναρίων διαδοχής στο ΠαΣοΚ.

Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ο οποίος αναμετρήθηκε στη διάρκεια του χρόνου με δύο διαφορετικές κυβερνητικές θέσεις, κατέκτησε στο πρώτο μισό του 2011, ως «τσάρος της οκονομίας», υψηλότατα ποσοστά, άγνωστα στον διάδοχό του, ωστόσο δεν έπαψε να ενδιαφέρει – ας όψονται τα μέτρα του – ούτε όταν πέρασε στο συγκριτικά πιο αδιάφορο Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Ανάλογο ήταν και το ποσοστό της Ντόρας Μπακογιάννη, της οποίας το προσωπικό «πέρασμα» στα social media είναι πολύ ισχυρότερο από την επίδραση του κόμματός της. Η ΔΗ.ΣΥ. είναι σήμερα το πιο προσωποπαγές από τα κόμματα και η πορεία της αρχηγού της προμηνύεται μοναχική, καθώς τα υπόλοιπα κομματικά στελέχη δεν φαίνεται να μπορούν να τραβήξουν το βάρος.

Ο Ανδρέας Λοβέρδος, ο κατά τις δημοσκοπήσεις επικρατέστερος για αρχηγός του ΠαΣοΚ, κατέκτησε ένα αξιοπρεπές αλλά όχι εντυπωσιακό 9%, οφειλόμενο περισσότερο στις κατά καιρούς δηλώσεις του και λιγότερο στην ίδια την πολιτική του.

Το υψηλότερο ποσοστό στο buzz εκτός ΠαΣοΚ κατέκτησε ο Άδωνις Γεωργιάδης, «αγαπημένο παιδί» των Μέσων και αντικείμενο συχνών σκωπτικών σχολίων.

Σκωπτικές αλλά με εντονότερα αρνητική χροιά ήταν και οι αναφορές που ανέβασαν τον Θεόδωρο Πάγκαλο στην όγδοη θέση του πολιτικού Top 10. Ο πολύς Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης παρέμεινε στην επικαιρότητα με τις κρίσεις και τις λεκτικές του ακροβασίες και όχι με τα πεπραγμένα του.

Ο Μάκης Βορίδης, με σταθερή πορεία σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, κατέκτησε 4% στο buzz. Στην τελευταία θέση, ο Δημήτρης Ρέππας, άλλοτε «εμπρηστής» κι άλλοτε πυροσβέστης στο κόμμα του, ανεβοκατέβηκε αρκετές φορές στο buzz ώσπου να καταλήξει στο 3% που του χάρισε μια θέση στη δεκάδα.

Αξιοσημείωτη είναι η απουσία του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ο οποίος, παρά την όψιμη κριτική του, δεν δείχνει να συγκινεί. Ακόμα πιο εντυπωσιακή, ωστόσο, είναι η παντελής απουσία των στελεχών της ΝΔ, που, ακόμα και ως μέλη της κυβέρνησης συνεργασίας, δεν κατόρθωσαν να αποκτήσουν πραγματικό έρεισμα στον κόσμο.

Αρχηγοί κομμάτων

2011

Παπανδρέου

67%

Σαμαράς

20%

Παπαρήγα

5%

Τσίπρας

3%

Καρατζαφέρης

5%

Άλλα Πολιτικά Πρόσωπα

2011

Παπαδήμος

20%

Βενιζέλος

13%

Διαμαντοπούλου

13%

Παπακωνσταντίνου

12%

Μπακογιάννη

12%

Λοβέρδος

9%

Γεωργιάδης

7%

Πάγκαλος

6%

Βορίδης

4%

Ρέππας

3%

Τα θέματα

Πρώτο από τα θέματα που απασχόλησαν τα social media –και όλους μας- τη χρονιά που πέρασε ήταν, όπως είναι αναμενόμενο, η οικονομία. Η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, τα πολλά διαδοχικά μέτρα που ελήφθησαν στην απελπισμένη προσπάθεια διάσωσής της, οι συζητήσεις για την κρίση και οι φήμες για το ενδεχόμενο χρεοκοπίας απασχόλησαν σχεδόν κατά το ήμισυ τον δημόσιο διάλογο στα ηλεκτρονικά μέσα.

Σημαντικό θέμα ήταν, επίσης, η παιδεία, που συζητήθηκε για ένα εύρος ζητημάτων που κυμαίνονται από την έλλειψη βιβλίων και το πανεπιστημιακό άσυλο έως τις μισθολογικές ανακατατάξεις του εκπαιδευτικού δυναμικού. Ανάλογο σε ποσοστό ήταν το ενδιαφέρον για θέματα της αστυνομίας, με σχόλια που αφορούν κυρίως τις παρεμβάσεις των ΜΑΤ στις πολλές περσινές συγκεντρώσεις αλλά δεν αφήνουν έξω και το πλούσιο σε ειδήσεις αστυνομικό δελτίο.

Θέμα ενδιαφέροντος στη διάρκεια του 2011 ήταν επίσης η συνεργασία των κομμάτων – μια απαίτηση που εν τέλει εκπληρώθηκε έστω με πολλές εκπτώσεις. Τέλος, αισθητά χαμηλότερο ήταν το ποσοστό που επιφύλαξε το buzz στο θέμα των εκλογών –μόλις 4%, παρά τις συχνότατες αναφορές στα συμβατικά ΜΜΕ.

Share of Buzz στα Social Media

2011

Οικονομία – Μέτρα

34%

Κρίση – Χρεοκοπία

23%

Αστυνομία

15%

Παιδεία

15%

Συναίνεση/Συνεργασία

-6%

Απεργίες

4%

Εκλογές

3%

Τιτιβίσματα

  1. FonKarajan Ο φετινός Αη-Βασίλης, αντί χια «Χο Χο Χο», λέει «Ωχ Ωχ Ωχ»…
  2. loukiach Οι Αγανακτισμένοι κάνουν Χριστ/νιάτικο έρανο για το “Χαμόγελο του Βουλευτή». Η βοήθειά σας είναι πολύτιμη. Δωρίστε γιαούρτια, αυγά & φάσκελα!
  3. jasongrig Μέχρι σήμερα κόβαμε κομμάτι του Χριστού και της Παναγιάς. Φέτος με την κρίση κόψαμε της Χριστοπαναγίας #winwin
  4. ManosGvl Θυμίζω: Ντόρα – «Θα πήγαινα και με το Διάβολο για να σώσω τη χώρα!» Μετά τις δηλώσεις της Ντόρας, ο Διάβολος αυτοκτόνησε με αγιασμό.
  5. afroui Νηστικέ μου έρωτα…. (Αχ, αυτή η κρίση) #lessinterestingsongs
  6. Diavolius: Προσεχώς, λίστες γάμου: ΑΒ Βασιλόπουλος, Carrefour Marinopoulos, Σκλαβενίτης, Lidl, Βερόπουλος. #batiristan
  7. iFooun Παλιά, με καλούσε το καθήκον. Τώρα κάνει αναπάντητες. Κρίση.
  8. MrsLovesick Ο Πάγκαλος τρώει λιτά. Τρώει μόνο τονοσαλάτες. Κυριολεκτικά. Τόνους σαλάτες.
  9. petrakakas FOR PAPADIMOS Αν ηγείσαι και κανείς δεν σε ακολουθεί, τότε απλά κάνεις βόλτα.
  10. iantoniadis75 Η Διαμαντοπούλου θέλει ΠΑΣΟΚ plus. Δεν τους βγήκε το iPasok και το γύρισαν στο google…
  11. SarikasVagelis Λοβέρδος: »Συγκέντρωση των ληγμένων φαρμάκων από φαρμακεία και νοικοκυριά». Ε, ήταν σίγουρο. Φαίνονταν οι άνθρωποι ότι έπαιρναν ληγμένα…
  12. evangelos20 Τώρα με την κρίση θα περιμένουμε πότε θα βρέξει καρέκλες για να επιπλώσουμε το σπίτι.
  13. loukiach @matmat2001 @chrisochoidis Μην ξανοίγεσαι με τις ευχές. Έχω πληροφορίες οτι θα τις φορολογήσουν!!
  14. kanekos69 Στην κατοχή λέει βάφτιζαν τα παιδιά Νίκη ή Ελευθερία – τώρα βλέπω να εμφανίζονται νέα ονόματα, όπως Δραχμή ή Σύνταξη.
  15. to_portatif Διαμαντοπούλου: «Τα πολιτικά κόμματα χρειάζονται νέο αίμα» να πιουν. Να είναι ομάδα ρέζους εργατικό. Πληροφορίες στην είσοδο της Βουλής.
  16. AndreasDermi Με τον Άδωνι στο Ναυτιλίας, εκτός από τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα ζητήσουμε πίσω και την Μικρή Γοργόνα της Κοπεγχάγης.
  17. AugusteCorteau Με τα γιορτινά χαράτσια της ΔΕΗ, ο χριστουγεννιάτικος στολισμός απλοποιείται: κρεμάς δυο μπάλες στ’ αυτιά, και χώνεις το δάχτυλο στην πρίζα.
  18. xasodikis: Μπα! Πάλι έχει η Ντόρα καλεσμένο τον Πρετεντέρη;
  19. Panos_Kordo: Φέτος θα έρθει ο iΒασίλης, γιατί τα μόνα δώρα που θα μας φέρει θα είναι SMS.
  20. nlasth Το 20% που θεωρεί καλό το μνημόνιο, είναι ο Πάγκαλος μόνος του….
  21. FonKarajan Άμα γεράσω θα ταλαιπωρούμαι από την ακράτεια κι από τις κρατήσεις.

Οι αναφορές μετρήθηκαν και αναλύθηκαν χρησιμοποιώντας το NewMediaTrack (http://www.facebook.com/etracksocialmediamonitoring) – μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που συλλέγει συνδυαστικά στοιχεία από κάθε είδους αναρτήσεις στο διαδίκτυο (ενημερωτικές ιστοσελίδες, blogs, facebook, twitter, forums, portals κτλ.), παρακολουθώντας τα σε πραγματικό χρόνο και αρχειοθετώντας τα.