Η αδυναμία του 59χρονου σταθμάρχη στη Λάρισα να προχωρήσει σε ηλεκτρονική «χάραξη» της πορείας της μοιραίας αμαξοστοιχίας που θα μπορούσε να αποτρέψει τη μοιραία αλλαγή πορείας του προς την τραγωδία. Το λάθος του άτυχου μηχανοδηγού της Intercity να μην επικοινωνήσει με συντονιστή μηχανοδηγό στα γραφεία της Hellenic Train στη λεωφόρο Συγγρού όπου θα μπορούσε να πληροφορηθεί μέσω συστήματος GPS ότι υπάρχει εμπορική αμαξοστοιχία που έχει ξεκινήσει από Νέους Πόρους και έρχεται αντίθετα στην πορεία του.

Και, τέλος, η μη πρόβλεψη για ψυχομετρικά τεστ και συγκροτημένους ελέγχους των σταθμαρχών που θα μπορούσαν να εντοπίσουν την ακαταλληλότητα του συγκεκριμένου ανθρώπου για τη θέση του – αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε χώρες του εξωτερικού αλλά και στις σταθερές συγκοινωνίες.

Νέες πτυχές

Αυτά είναι τρία από τα νέα λάθη και τις άγνωστες παραλείψεις, όπως αποκαλύπτει «Το Βήμα της Κυριακής», που συνέτειναν στη σιδηροδρομική καταστροφή πριν από δύο εβδομάδες στη Θεσσαλία, η οποία κόστισε τη ζωή σε 57 νέους κυρίως ανθρώπους. Στην τραγική αυτή υπόθεση παρουσιάζονται διαρκώς νέες πτυχές, πέρα από τον άμεσο συσχετισμό της σιδηροδρομικής τραγωδίας με την αποψίλωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών αλλά και τη δεκάχρονη καθυστέρηση στην τοποθέτηση του συστήματος τηλεδιοίκησης (κάτι που θα είχε αποφευχθεί αν αποκαθίσταντο προσωρινά οι ζημιές λίγων χιλιάδων ευρώ από πυρκαγιά τον Ιούλιο του 2019 σε μια αποθήκη ηλεκτρολογικού υλικού στη Λάρισα).

Αρχικά το ενδιαφέρον εστιάζεται στο πρόσωπο του 59χρονου σταθμάρχη, ο οποίος όπως αποκαλύπτεται τώρα, παρουσίαζε διαρκώς σύγχυση στην εκτέλεση των καθηκόντων του. Σε συνέχεια αυτών δε επικαλείτο συνέχεια ανύπαρκτα προβλήματα στη χειροκίνητη ή την ηλεκτρονική διαχείριση των «κλειδιών» για αλλαγή γραμμής όσων συρμών εισέρχονταν στον σταθμό της Λάρισας. Για τα προβλήματα αυτά κανένας άλλος από τους σταθμάρχες δεν είχε εντοπίσει τίποτα. Οπως ανέφερε μιλώντας στο «Βήμα» πρώην υπεύθυνος ασφαλείας του δικτύου, το «σύστημα ηλεκτρονικής κατεύθυνσης-τηλεδιοίκησης των τρένων που λειτουργούσε μόνο στα όρια του σταθμού μαζί με την επακόλουθη χρήση του σχετικού πίνακα στο σταθμαρχείο του επέτρεπε να προχωρήσει σε ηλεκτρονική-χάραξη προσδιορισμού της πορείας του Intercity. Κι έτσι θα εντοπιζόταν άμεσα και το πρόβλημα με το «κλειδί» που έστειλε την αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου, με τις γνωστές τραγικές συνέπειες. Ομως ούτε την ηλεκτρονική χάραξη γνώριζε ο 59χρονος που κατέφυγε πάλι στο εσφαλμένο χειροκίνητο «παιχνίδι» των σιδηροδρομικών κλειδιών με οδυνηρές συνέπειες». Κύριο πρόβλημα, όπως εξηγεί, ήταν ότι δεν υπήρχε πρόβλεψη οι υποψήφιοι σταθμάρχες να περνούν από υπηρεσία ψυχομετρικών ελέγχων ή αξιολογήσεις καταλληλότητας.

Ο ηλεκτρονικός χάρτης

Τέλος, ερευνητές σιδηροδρομικών ατυχημάτων αποδίδουν ορισμένες πλημμελείς ενέργειες και στον άτυχο οδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Ο ίδιος παρέλαβε το μοιραίο τρένο από την προηγούμενη στάση στο Παλαιοφάρσαλο Λαρίσης, όπου και είχε φτάσει την ίδια μέρα με τρένο από τη Θεσσαλονίκη.

Στη διάρκεια της πορείας του προς το Παλαιοφάρσαλο φαίνεται ότι υπήρχε και πάλι μονοδρόμηση γραμμής λόγω άλλου άσχετου συμβάντος. Κάτι που του προκάλεσε την εσφαλμένη εντύπωση – όταν διερχόταν πάλι από το σημείο ως οδηγός της Intercity – ότι μπήκε στη γραμμή καθόδου, πιθανόν λόγω του ίδιου προβλήματος. Θεώρησε έτσι ότι το πρόβλημα αυτό οδηγούσε σε συνεχείς αλλαγές πορείας. Ωστόσο φαίνεται ότι έκανε σειρά από «δειγματοληπτικές» κλήσεις σε μηχανοδηγούς εμπορικών αμαξοστοιχιών για να ερευνήσει εάν αυτοί κινούνταν αντίθετα στη πορεία του. Ομως φαίνεται να μην εκμεταλλεύθηκε τη δυνατότητά του να επικοινωνήσει με τον συντονιστή-μηχανοδηγό στην έδρα της εταιρείας του στη Συγγρού που είχε στη διάθεσή του ηλεκτρονικό πίνακα με σύστημα γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών.

Ο μηχανοδηγός αυτός βρισκόταν παλιότερα στο συντονιστικό κέντρο του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου, όπου υπάρχει επικοινωνία με τους σταθμάρχες, αλλά μετακινήθηκε προ δύο ετών στα γραφεία της Συγγρού, με αποτέλεσμα την πολυδιάσπαση του ελέγχου της κυκλοφορίας. Ο ηλεκτρονικός χάρτης του συντονιστή-μηχανικού με τις κινήσεις των τρένων (χωρίς να φαίνεται πάντως σε ποια από τις δυο σιδηροδρομικές γραμμές κινούνται) θα τον ενημέρωνε ότι από τους Νέους Πόρους είχε ξεκινήσει εμπορικό τρένο που προφανώς θα κινείτο από τη γραμμή καθόδου προς Αθήνα. Δηλαδή καταπάνω του…