Συνέχεια από την
προηγούμενη σελίδα
Στην εκδήλωση της Costa Navarino με αφορμή τα δέκα χρόνια λειτουργίας της, ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, πρόεδρος της ΤΕΜΕΣ η οποία ελέγχει την Costa Navarino, ανακοίνωσε ότι το σύνολο των επενδύσεων κατά την πλήρη ανάπτυξη των μονάδων της επιχείρησης στη Μεσσηνία θα φθάσει τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ και οι θέσεις εργασίας θα ξεπεράσουν τις 11.000.
Τον Σεπτέμβριο είχε συναντήσει εκπροσώπους της Royal Caribbean Cruises, της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιέρας στον κόσμο. Η εταιρεία υπολογίζει ότι το επόμενο έτος θα αυξηθεί κατά 20% το ποσοστό των αφίξεων στην Ελλάδα και πρότεινε να συνδυαστούν τα ελληνικά λιμάνια – Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Βόλου – με περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας που αποτελούν πολιτιστικούς προορισμούς.
Η χώρα χρειάζεται παραγωγικές επενδύσεις σε όλους τους κλάδους, αλλά αυτό που πραγματικά αναζητεί η κυβέρνηση είναι ένα μεγάλο επενδυτικό ντιλ που θα βοηθήσει την οικονομία να γυρίσει σελίδα. Σε αυτήν τη φάση όλα τα μεγάλα επενδυτικά «σπίτια» είναι τοποθετημένα γύρω από την Ελλάδα και ψάχνουν συγκεκριμένες ευκαιρίες. Εταιρείες συμβούλων και τραπεζίτες μεταδίδουν ότι το ενδιαφέρον τους είναι πραγματικό και έντονο. Χαρακτηριστικό του κλίματος είναι αυτό που λέει στους συνομιλητές του ο διευθύνων σύμβουλος της Chipita Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ότι «ακόμα και για τον ξεχασμένο Νίκα έχουν εμφανιστεί δέκα ενδιαφερόμενοι να τον αγοράσουν». Οι έλληνες επιχειρηματίες, ιδίως αυτοί που συνεργάστηκαν στενότερα με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, σπεύδουν στο Μέγαρο Μαξίμου γιατί αισθάνονται τον ανταγωνισμό των ξένων.
Γιατί διστάζουν
οι επιχειρηματίες
Ωστόσο, ακόμα δεν έχει εισρεύσει πραγματικό χρήμα στη χώρα. Οι επιχειρηματίες διστάζουν ακόμα και οι αιτίες είναι πολλές: θέλουν ασφάλεια δικαίου, διαβεβαιώσεις ότι το φορολογικό σύστημα θα είναι σταθερό και προβλέψιμο, ότι θα γίνουν απαραίτητα έργα υποδομών. Η κατάσταση των τραπεζών και η απαλλαγή τους από τη θηλιά των «κόκκινων» δανείων είναι ένα ζήτημα που τίθεται συνεχώς από τους ξένους επενδυτές, οι οποίοι επιθυμούν σταθερή χρηματοδότηση της οικονομίας.
Ενα άλλο αφορά το κόστος της ενέργειας για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες και ο φόβος της επιβολής δυσβάστακτων «πράσινων» φόρων από την ΕΕ. Η Κομισιόν έχει προτείνει κατά καιρούς «πράσινους» φόρους για τη μείωση των ρύπων και την κατανάλωση ενεργοβόρων προϊόντων. Ενας τέτοιος είναι ο φόρος στην πλαστική σακούλα. Τώρα επανέρχεται με πίεση η πρόταση να συμπεριληφθούν στην εισφορά για τη μείωση των ρύπων του θερμοκηπίου και non Emissions Trade System (ETS) sectors. Το ETS είναι το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εναέριων ρύπων του θερμοκηπίου (εκεί πληρώνονται τα δικαιώματα για τον λιγνίτη της ΔΕΗ, εκεί για τα ορυκτά καύσιμα από τις ενεργοβόρες βιομηχανίες). Η Γερμανία συζητεί ήδη φόρο στις αερομεταφορές, ενώ η ναυσιπλοΐα, αν και οχυρώνεται πίσω από τα δεδομένα του IMO, αρχίζει να μπαίνει στο στόχαστρο.
Αλαλούμ στην ΕΕ
για τους ρύπους
Οι σχετικές αποφάσεις καρκινοβατούν. Η νέα πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν εξήγγειλε μείωση των ρύπων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 50% ως το 2030 και Green Deal τις πρώτες εκατό ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων και το Ευρωκοινοβούλιο ζητεί μείωση κατά 55% ως το 2030. Το ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει μελέτη επιπτώσεων για τη βιομηχανία και την απασχόληση, ενώ δεν έχει ακόμη ιχνογραφηθεί ο τρόπος στήριξης των οικονομιών σε μετάβαση. Επίσης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εξήγγειλε τη μετεξέλιξή της σε Τράπεζα για το Κλίμα με την προϋπόθεση ότι δεν θα χρηματοδοτεί πλέον έργα για τα ορυκτά καύσιμα, αλλά το ΔΣ της Τράπεζας στην τελευταία συνεδρίαση ανέβαλε την απόφαση.
Την Παρασκευή ο Πρωθυπουργός συνάντησε στο Μέγαρο Μαξίμου εκπροσώπους 18 περιβαλλοντικών οργανώσεων με τους οποίους συζήτησε, μεταξύ άλλων, την «εμβληματική», όπως τη χαρακτήρισε, απόφαση της κυβέρνησης να απεξαρτηθεί πλήρως η χώρα από τον λιγνίτη το αργότερο μέχρι το 2028, με σημαντική αύξηση της ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ο στόχος είναι να συμμετάσχουν οι ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα σε ποσοστό 35%, έναντι προγενέστερου στόχου 31% το 2030.