Η Ελλάδα απέκτησε νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οχι νέο οδικό δίκτυο, ούτε νέες δημόσιες συγκοινωνίες, ούτε νέα οδηγική παιδεία. Νέο Κώδικα. Γιατί στη χώρα όπου το φανάρι είναι διακοσμητικό και η διάβαση πεζών είναι απλώς γραμμές στην άσφαλτο, το πρόβλημα είναι – προφανώς – ότι δεν είχαμε αρκετούς κανόνες. Οχι ότι δεν τηρούσαμε τους προηγούμενους.
Τώρα, αν περάσεις με κόκκινο ή αν δεν αφήσεις πεζό να διασχίσει τον δρόμο, το πρόστιμο θα είναι πιο αυστηρό.
Μήπως και το σκεφτείς περισσότερο, αφού το να μη σκοτώσεις ή σκοτωθείς δεν αρκεί ως κίνητρο, και όλα πρέπει να συνδέονται με την τσέπη μας για να αποκτήσουν θέση στο rank της ευσυνειδησίας μας.
Και, φυσικά, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει περισσότερα για ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια και βιώσιμη κινητικότητα. Ωραία όλα αυτά – αρκεί να μη βγεις ποτέ έξω σε ελληνική πόλη. Πού θα πας με ποδήλατο;
Μέχρι να ολοκληρωθεί ο ποδηλατόδρομος στην πλευρά της Νότιας Αττικής, θα έχει ψηφιστεί ο επόμενος ΚΟΚ. Ή θα ρισκάρεις τη ζωή σου, την ώρα που ο μέσος οδηγός σκρολάρει TikTok στο φανάρι (στην καλύτερη) ή αλλάζει λωρίδα χωρίς φλας (στη χειρότερη).
Ο νέος ΚΟΚ προσπαθεί να κάνει την Ελλάδα μια χώρα που σέβεται τον δρόμο. Και αυτό είναι καλό νέο. Αλλά για να υπάρξει σεβασμός στον δρόμο, πρέπει πρώτα να υπάρξει σεβασμός γενικά: προς τον διπλανό οδηγό, τον πεζό, τον νόμο – και τελικά προς την ίδια τη ζωή.
Οσο όμως η ελληνική οδήγηση παραμένει επίδειξη μαγκιάς, εξυπνάδας και «εγώ θα περάσω γιατί βιάζομαι», ο ΚΟΚ θα παραμένει ένα ακόμη κείμενο για να περάσεις το σήμα, όχι η βάση για οδηγική κουλτούρα. Και όσο η αστυνόμευση εξαντλείται σε πρόστιμα για τη ζώνη ή τα φιμέ τζάμια, δεν μιλάμε για εφαρμογή κανόνων, αλλά για διαχείριση εντυπώσεων.
Η σωστή οδηγική συμπεριφορά δεν μαθαίνεται με τιμωρίες. Είναι χαρακτηριστικό σύγχρονου ανθρώπου – πολιτισμικό upgrade, όχι διαφημιστική καμπάνια.
Το «προχώρα μωρή», το παρκάρισμα σε ράμπα ΑμεΑ, τα κορναρίσματα επειδή «έτσι», τα γκάζια επειδή «έχω νεύρα», δεν διορθώνονται με άρθρα του νέου ΚΟΚ, αλλά με αλλαγή νοοτροπίας.
Αν από μικροί δεν μάθουμε πως η ζώνη μπαίνει για σένα – και όχι για να σταματήσει το ηχητικό σήμα του αυτοκινήτου – τότε όλα τα υπόλοιπα είναι απλώς σταγόνα στον ωκεανό. Στην άσφαλτο, για να είμαστε πιο ακριβείς.