Δύσκολος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο πρώτος μήνας του έτους για την Tesla στην Ευρώπη καθώς οι πωλήσεις της αμερικανικής φίρμας συρρικνώθηκαν σημαντικά σε όλες τις μεγάλες αγορές της γηραιάς ηπείρου.
Η μεγαλύτερη ποσοτικά πτώση σημειώθηκε στην μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, αυτή της Γερμανίας όπου μάλιστα η Tesla διατηρεί και εργοστάσιο, καθώς σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών (ΚΒΑ), οι πωλήσεις της φίρμας συρρικνώθηκαν κατά 60% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024 στην τοπική αγορά που συνολικά μειώθηκε κατά 2,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Ωστόσο χρήσιμο θα ήταν να σημειωθεί ότι παρά την συνολική μείωση της γερμανικής αγοράς τον πρώτο μήνα του έτους, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων –τομέα αποκλειστικής δραστηριοποίησης της Tesla- ενισχύθηκαν τοπικά κατά 54% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024. Συνολικά η Tesla ταξινόμησε στη γερμανική αγορά τον Ιανουάριο 1.277 αυτοκίνητα.
Πλην της γερμανικής αγοράς, η Tesla είδε τις πωλήσεις της τον Ιανουάριο να μειώνονται κατά 63% στην Γαλλία, κατά 44% Σουηδία, κατά 42% στην Ολλανδία, κατά 38% στην Νορβηγία και κατά 12% στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που έχουν δώσει στη δημοσιότητα οι αρμόδιες αρχές κάθε χώρας και τα οποία αν και αφορούν μόνο τον πρώτο μήνα του έτους και την απόκλιση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, αποτυπώνουν μια συνολική τάση με πολλαπλές ερμηνείες –ή και όχι.
Μειωμένο απόθεμα, διαδοχή μοντέλων, έλλειψη καινοτομίας
Ορισμένοι αποδίδουν την προβληματική εκκίνηση της χρονιάς για την Tesla στην διαδικασία «διαδοχής» του δημοφιλέστερου μοντέλου των Αμερικανών, Model Y και στον χρόνο που παίρνει στις βιομηχανικές μονάδες να περάσουν στην παραγωγή της νέας γενιάς ενός μοντέλου. Ένας άλλος λόγος μπορεί να είναι το μειωμένο «στοκ» της Tesla καθώς η επιθετική τιμολογιακή πολιτική της την προηγούμενη χρονιά με μεγάλες εκπτώσεις η οποία οδήγησε σε υψηλές πωλήσεις, ενδέχεται να περιόρισε σημαντικά το απόθεμα σε ορισμένες αγορές.
Επίσης υπάρχουν φωνές που αποδίδουν επίσης την πτώση τις πωλήσεις της Tesla στην έλλειψη καινοτομίας από μέρους της φίρμας καθώς ουσιαστικά δεν έχει παρουσιάσει ένα νέο, καινοτόμο mainstream μοντέλο από το Model Y το οποίο έκανε πρεμιέρα το 2020.
Ο ελέφαντας στο δωμάτιο
Ως κύριο λόγο ωστόσο της ευρωπαϊκής κάμψης στις πωλήσεις της Tesla η πλειονότητα των αναλυτών βλέπει την ιδιαίτερα ενεργητική εμπλοκή του Elon Musk με την πολιτική. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη τάση σε σχέση με την Tesla δεν περιορίζεται στην Ευρώπη ή για να είμαστε ακριβείς, ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και τελικά έφτασε και στην Ευρώπη.
Ενδεικτικά ως προς αυτό θα αναφέρουμε, ότι οι πωλήσεις της Tesla στην Καλιφόρνια, την μεγαλύτερη πολιτεία των ΗΠΑ και υπέρμαχο των εναλλακτικών τεχνολογιών κατέγραφαν μείωση κάθε τρίμηνο του 2024. Εξίσου ενδεικτικό είναι ότι οι πωλήσεις του Tesla Model 3, του δεύτερου δημοφιλέστερου μοντέλου της Tesla, συρρικνώθηκαν συνολικά κατά 36% για το σύνολο του 2024. Έτσι η αν και η αμερικανική φίρμα διέθεσε το τελευταίο τρίμηνο του 2024 περισσότερα αυτοκίνητα από κάθε άλλη χρονιά σε παγκόσμιο επίπεδο, τελικά δεν κατάφερε να επιτύχει τους οικονομικούς της στόχους που αρχικά προέβλεπαν οριακή αύξηση για το σύνολο της χρονιάς. Αντ΄αυτών, η Tesla εμφάνισε την πρώτη της μείωση σε διάστημα δεκαετίας.
Επιστρέφοντας στο δυσμενές κλίμα που δημιουργείται, έρευνα από την βρετανική ιστοσελίδα Electrifying που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Ιανουαρίου, κατέδειξε ότι το 59% των βρετανών ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και όσων προτίθενται, στο άμεσο μέλλον, να αποκτήσουν αντίστοιχης τεχνολογίας οχήματα, δήλωσαν ότι η συμπεριφορά του Musk τους αποτρέπει από την αγορά ενός Tesla.
«Η επιρροή του Musk στην Tesla δημιουργεί πόλωση, απωθώντας ορισμένους αγοραστές. Με πάνω από 130 ηλεκτρικά οχήματα διαθέσιμα αυτή τη στιγμή στο ΗΒ, έναντι μόλις 25 μοντέλων το 2020, o ανταγωνισμός για την Tesla έχει γίνει σαφώς πιο πιεστικός» δήλωσε σχετικά με τα ευρήματα της έρευνας ο επικεφαλής του Electrifying, Ginny Buckley. Nα σημειωθεί ότι στη βρετανική αγορά για τον Ιανουάριο η Tesla από το Νο2 της κατάταξης πωλήσεων έπεσε στο Νο7.
Αποστροφή αλλά και πρωτόγνωρα κέρδη
Η διαμάχη του με πολλές εταιρείες αλλά και ευρωπαϊκούς θεσμούς, με αντικείμενο την πλατφόρμα Χ και τη διείσδυση/προβολή σχολιαστών της άκρας δεξιάς είναι γνωστή, όπως εξίσου γνωστή είναι και η ενεργή υποστήριξη του ισχυρού άνδρα της Tesla όσο και του X, στο γερμανικό ακροδεξιό κόμμα AfD, μια κίνηση που εν όψει των γερμανικών εκλογών του Φεβρουαρίου ίσως να αιτιολογεί την αποστροφή ενός μεγάλου μέρους του γερμανικού κοινού έναντι της Tesla.
Εξίσου ενδεικτικό είναι ότι σε σουηδική έρευνα της Novus η θετική άποψη του κοινού για την Tesla μειώθηκε σε 11% μετά τη τελετή ανάληψης της προεδρίας από τον D. Trump ενώ, μόλις λίγες ημέρες πριν, το διάστημα 15-17 Ιανουαρίου θετική άποψη για την Tesla είχε το 19% των ερωτηθέντων. Για λόγους σύγκρισης, αρνητική άποψη για την Tesla εξέφρασε το 47% των Σουηδών προ της τελετής, ποσοστό που αυξήθηκε σε 63% μετά την τελετή για την ανάληψη των καθηκόντων του 47ου προέδρου των ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα όμως χάρη και στη νέα καριέρα του Elon Musk οι μετοχές της εταιρείας ξεπερνούν σταθερά τις επιδόσεις της αγοράς, ενώ έχουν ήδη υπερδιπλασιάσει την αξία τους σε σχέση με το 2024.