Τα πρώτα βήματα προς τον μετασχηματισμό του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ εντοπίζει η Κομισιόν στην 8η έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας που δημοσιεύθηκε χθες. Αν και σε λιγότερο αυστηρούς τόνους, χωρίς τελεσίγραφα για τη χρηματοδότηση νέων έργων, υπογραμμίζεται ότι «δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».

Υπενθυμίζεται ότι στο report του Σεπτεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έβγαλε «κίτρινη κάρτα» στην Ελλάδα, θέτοντας ως προϋπόθεση για τη συνέχιση της χρηματοδότησης σιδηροδρομικών έργων από την ΕΕ την αναμόρφωση των ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ. Ως ορίζοντας για την εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης ορίζεται το 2021.

Πάνω από 6 μήνες για την πρώτη συνεδρίαση

Ως πρώτο βήμα για την αναδιοργάνωση των δημόσιων σιδηροδρομικών εταιρειών καταγράφεται στην έκθεση η βελτίωση της διακυβέρνησης της, προκειμένου να γίνει πιο αποτελεσματική και να ενισχυθεί η ικανότητά της να λαμβάνει αποφάσεις. Η επιτροπή για τον εξορθολογισμό του τρόπου παραγωγής σιδηροδρομικών έργων και τον σχεδιασμό των νέων έργων της προγραμματικής περιόδου 2021-2017 εμφανίστηκε πρώτη φορά στην 6ημεταμνημονιακή έκθεση που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Μάιο. Τελικά, η πρώτη της συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε μόλις στις 4 Νοεμβρίου 2020.

Η επιτροπή παρέχει στρατηγική εποπτεία και καθοδήγηση, συντονίζει την προετοιμασία του actionplanγια τους σιδηροδρόμους και υποβάλλει προτάσεις στον υπουργό Yποδομών και Mεταφορών για όλα τα θέματα που σχετίζονται με το σχέδιο και τη μεταρρύθμιση στον τομέα.

Σύμφωνα με την έκθεση, ένα πρώτο σχέδιο του οδικού χάρτη για τον μετασχηματισμό των δύο εταιρειών με ενδιάμεσα βήματα θα ετοιμαστεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου.

Το σχέδιο δράσης για τον σιδηρόδρομο θα έχει τρεις άξονες:

1. Συστάσεις για τον προγραμματισμό, τις χρηματοοικονομικές απαιτήσεις, τους μηχανισμούς, την ωριμότητα και την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων με εργαλεία/πηγές χρηματοδότησης, χρονοδιάγραμμα και διαχείριση κινδύνου για τα έτη 2020-2030.

2. Ψηφιακός μετασχηματισμός και προσαρμογή των σιδηροδρόμων στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, με έμφαση στην ολοκλήρωση των συστημάτων και στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών.

3. Οργανωτικός μετασχηματισμός του ΟΣΕ και της θυγατρικής του ΕΡΓΟΣΕ για τη δημιουργία κατάλληλων προϋποθέσεων για ανάπτυξη, ορθολογικό σχεδιασμό, αποτελεσματική διαχείριση και υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων και υποδομών.

Η τεχνική υποβοήθηση του έργου, με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βρίσκεται στο στάδιο της συμβασιοποίησης. Στο πλαίσιο του έργου του τεχνικού συμβούλου, θα αποτυπωθεί ο μηχανισμός παραγωγής των σιδηροδρομικών έργων, τα προβλήματα και τα κενά που εντοπίζονται με στόχο την ωρίμανση έργων της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, αλλά και της νέας γενιάς έργων της περιόδου 2021- 2027.