Γεννήθηκε σε μια παγωμένη σπηλιά-αχυρώνα κάτω από τα ζεστά χνώτα αλόγων… Ξεψύχησε σταυρωμένος με καρφιά!

Και το όνομα αυτού Ιησούς. Η εμβληματικότερη φυσιογνωμία ρομαντικού επαναστάτη στην παγκόσμια Ιστορία.

Η πραγματική διάσταση της προσωπικότητας του επικεφαλής του πιο συνταρακτικού κοινωνικού κινήματος, στον ανέκαθεν φωτεινό, αλλά και πολύπαθο χώρο της Μέσης Ανατολής, επικεντρώνεται σε αμέτρητα επεισόδια σοφίας, δημεγερσίας, ταπεινοφροσύνης, αλληλεγγύης, δικαιοσύνης, θυσιών και ισοπολιτείας. Στην εξαιρετικά, φορτισμένη λόγω της πρωτοφανούς σημερινής πανδημίας ατμόσφαιρα σταχυολογώ λίγα, αλλά λαμπρά και ανεπανάληπτα δείγματα του ανθρωπιστικού κινήματος του Ναζωραίου:

– Επιλέγει τους μαθητές-συναγωνιστές του όχι στα λύκεια, ούτε στα ιεροδιδασκαλεία και τους κύκλους των φιλοσόφων και μαθηματικών ή αστρονόμων. Αλλά στη συντροφιά των ταπεινών ψαράδων της Τιβεριάδας λίμνης.

Και οι έσχατοι έσονται πρώτοι!

– Κορυφαίο δείγμα σύγκρουσης του Ναζωραίου με την αλαζονεία, την απληστία και ασέβεια το μαστίγωμα και η εκδίωξη των εμπόρων από το χώρο λατρείας. Το ναό του Σολωμόντος. Να πως μαρτυρούν τα Ιερά Γράμματα αυτή τη σκηνή που την απαθανάτισε ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος σ’ ένα ανεπανάληπτο πίνακα, που δυστυχώς δεν τον αποτύπωσαν οι αγιογράφοι στις επιτοίχιες νωπογραφίες και τις φορητές εικόνες:

“Και εγγύς ήν το πάσχα των Ιουδαίων και ανέβη εις Ιεροσόλυμα ο Ιησούς και εύρεν εν τω ιερώ τους πωλούντας βόας και πρόβατα και περιστεράς και τους κερματιστάς (χρηματιστές-σαράφηδες) καθημένους και ποιήσας φραγγέλιον (μαστίγιο) με σχοινιά, πάντας εξέβαλεν εκ του ιερού, τα τε πρόβατα και τους βόας και των κολλυβιστών (αργυραμοιβών) εξέχεεν (σκόρπισε) το κέρμα και τας τραπέζας ανέτρεψε και τοις τας περιστεράς πωλούσιν είπε: Άρατε ταύτα εντεύθεν, μη ποιείτε τον οίκον του πατρός μου οίκον εμπορίου”. (Ευαγγελιστής Ιωάννης 2,13-16).

– Το “ουκ ενι άρσεν τε και θήλυ” του αποστόλου Παύλου ως κανόνα ισοπολιτείας και ισονομίας ανάμεσα στα δύο φύλα το διακηρύσσει πολύ πριν από αυτόν εμπράκτως, ο ίδιος ο διδάσκαλός του, ο Ιησούς, με τη σωτήρια παρέμβασή του, στον όχλο των μισογύνηδων, που λιθοβολούσε μέχρι θανάτου τη μοιχαλίδα. Έσπευσε κοντά της, την ανασήκωσε βαρειά χτυπημένη από τις πέτρες, σήκωσε ψηλά τα χέρια του προς τους “τιμωρούς” και φώναξε το “όστις αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω”! Έτσι προκάλεσε συνειδησιακή μεταμέλεια και οπισθοχώρηση στους … “αναμάρτητους” τιμωρούς.

Και όμως παρόμοια αποτρόπαια κρούσματα μισογυνισμού συναντούμε και σήμερα στον ίδιο γεωπολιτικό χώρο…χωρίς καμία οργάνωση προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων να μπορεί και να θέλει ν’ ανακόψει τη βαρβαρότητα…

Ανεξικακία

Η μαρτυρική πορεία του Ναζωραίου προς το “εκούσιον πάθος” είναι το πρώτο παράδειγμα αυτοθυσίας, που το ακολούθησαν αμέτρητοι μάρτυρες, πιστοί στα ιδεώδη της ισονομίας.

Είναι οι επαναστάτες της “μη βίας”. Μαχάτμα Γκάντι, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, κινήματα των Μπέρτραντ Ράσελ, Νέλσον Μαντέλα, Πατρίς Λουμούμπα και Γρηγόρη Λαμπράκη. Και αμέτρητοι άλλοι στο δικό τους Γολγοθά. Ανώνυμοι. Όπως αυτοί με τις άσπρες μπλούζες και άσπρες μάσκες στα “Επείγοντα Περιστατικά” στις “Μονάδες Εντατικής Θεραπείας”.

“Ο Χριστός ξανασταυρώνεται” και με το αίμα του άλλοτε γαληνεύει και άλλοτε σβήνει τον ανθρώπινο πόνο.

Καλή Ανάσταση! Από τις μικρότητες, τις αδικίες, την διχόνοια, την αχαριστία…