Στροφή στο e-commerce όσο οι καταναλωτές εγκλιματίζονται στις πρωτοφανείς συνθήκες που έχει διαμορφώσει η πανδημική κρίση δείχνουν οι έρευνες για το ψηφιακό καλάθι των Ελλήνων. Η επισκεψιμότητα σε e-shops, εν μέσω πανδημίας, εκτοξεύεται κατά 45%, τόσο direct όσο και μέσω των social media, με τις online παραγγελίες να βλέπουν τον όγκο τους να αυξάνεται κατά 52,3%, σύμφωνα με την έρευνα «Οι προκλήσεις για το e-commerce και η επόμενη ημέρα» της Plushost.

Η έρευνα διεξήχθη με τη συμμετοχή 288 ηλεκτρονικών καταστημάτων, την περίοδο 1-7 Απριλίου 2020, από την θεσσαλική εταιρεία που εξειδικεύεται στο e-commerce 360°. Όπως αναδεικνύεται, εντυπωσιακό come back με αύξηση 50% κάνουν οι αγορές μέσω μεγάλων οθονών, ενώ και οι τηλεφωνικές παραγγελίες από κινητό ανακτούν το χαμένο έδαφος +53%.

Αύξηση επισκεψιμότητας και online παραγγελιών

Ο περιορισμός της μετακίνησης των πολιτών επηρέασε αρχικά θετικά την επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στους περισσότερους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πιο συγκεκριμένα το 54,4% των συμμετεχόντων, δηλαδή 157 καταστήματα, δηλώνουν ότι η επισκεψιμότητα αυξήθηκε, το 12,5% ότι παρέμεινε σταθερή, το 28,6% ότι μειώθηκε και το 4,4% απάντησαν ότι δεν γνωρίζουν.

Επίσης, διαπιστώνεται μια γενική αύξηση των online παραγγελιών και αφορά στην πλειονότητα των κλάδων των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το 52,2% (150 καταστήματα) δηλώνουν ότι οι παραγγελίες αυξήθηκαν, το 8,09% (23 καταστήματα) ότι παρέμειναν σταθερές, το 31,62% (91 καταστήματα) ότι μειώθηκαν, ενώ το 8,09% (23 καταστήματα) δεν έχουν ακόμη εικόνα.

Η αύξηση της επισκεψιμότητας, όπως παρατηρείται, ενισχύθηκε από νέους χρήστες. Το 61,03% των εκπροσώπων των ηλεκτρονικών καταστημάτων είδαν νέους πελάτες, εν μέσω κρίσης, στα e-shops, ενώ το 28,68% έχει αντίθετη άποψη. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι αποτυπώνεται αντίστοιχο ποσοστό μεταβολής νέων χρηστών και στις τηλεφωνικές παραγγελίες.

Πάνω από τα μισά καταστήματα βλέπουν αύξηση τζίρου

Ακόμα πιο σημαντικό είναι βεβαίως το γεγονός ότι αυτή η αύξηση έφερε και αύξηση του τζίρου, κατά την περίοδο του COVID-19, που βεβαίως τα φυσικά καταστήματα παραμένουν ως επί το πλείστον κλειστά. Συγκεκριμένα, εκ των συμμετεχόντων, ποσοστό 17,71% (51 καταστήματα) απαντούν ότι ο κύκλος εργασιών τους αυξήθηκε πάνω από 60%, το 35,42% (102) ότι διογκώθηκε έως και 60%, το 4,86% (14) ότι παρέμεινε σταθερός, το 25,35% (73) ότι μειώθηκε έως και 60% ενώ το 16,67% (48) ότι μειώθηκε πάνω από 60%.

Αύξηση παρατηρείται και στο μέσο όρο της παραγγελίας για την πλειονότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων που συμμετείχαν στην έρευνα. Το 13,54% απαντά ότι αυξήθηκε πάνω από 60%, το 28,47% έως 60%, το 17,36% ότι έμεινε σταθερός, το 19,7% ότι μειώθηκε έως 60% ενώ το 20,83% (60) ότι έπεσε πάνω από 60%.

Αισιόδοξοι για την επόμενη ημέρα

Η πλειονότητα όσων συμμετείχαν στην έρευνα της Plushost πιστεύουν ότι η επόμενη μέρα μετά τον COVID-19 θα είναι θετική για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, το 57,3% υιοθετούν το πιο αισιόδοξο σενάριο περί «θετικής επόμενης ημέρας για το e-commerce», το 26,47% το αρνητικό, το 10,29% εκτιμούν ότι η κατάσταση θα διατηρηθεί ως έχει, ενώ το 5,88% κρίνει ότι είναι ακόμη νωρίς ως εκ τούτου απαντά ότι δεν γνωρίζει.

Ηλεκτρονικές αγορές μέσω social media

Τα social media αποτελούν ένα από τα βασικά κανάλια που τροφοδοτούν με επισκεψιμότητα τα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι εκπρόσωποι των οποίων δηλώνουν, στο πλαίσιο της έρευνας, ότι αυξήθηκαν σημαντικά οι επισκέπτες κυρίως μέσω Facebook. To 43,70% δηλώνουν ότι αυξήθηκε η επισκεψιμότητά τους, το 28,5% ότι παρέμεινε σταθερή, το 19,3% ότι μειώθηκε ενώ το 8,4% δεν είναι σε θέση να δώσουν ακόμη κάποια απάντηση.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η πλειονότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων επενδύουν αυτή την περίοδο στις πληρωμένες διαφημίσεις της Google, με το 45,2% να απαντά στη σχετική ερώτηση ότι η επένδυσή τους αυξήθηκε, το 21,18% ότι παρέμεινε σταθερή, το 22,02% ότι υπέστη μείωση και το 11,6% δεν ξέρουν ή δεν επιθυμούν να ανταποκριθούν στην ερώτηση.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το Skroutz συνεισφέρει και αυτό στην αύξηση της επισκεψιμότητας των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Πιο συγκεκριμένα, το 39,2% δηλώνουν ότι η κίνηση μέσω της πλατφόρμας αυξήθηκε, το 20% ότι παρέμεινε σταθερή, το 16% ότι μειώθηκε και το 24,8% δεν γνωρίζουν. Η δε πλειονότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων δεν χρησιμοποιούν το Bestprice ως μέσο προώθησης, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας. Ακόμη, μόλις το 13,5% απαντούν ότι αυξήθηκε η χρήση νέων καναλιών προώθησης των καταστημάτων τους.

Η επιστροφή στο desktop

Η παραμονή στο σπίτι έφερε τους e-καταναλωτές πίσω στο desktop, όπως διαπίσωσε η πλειονότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων που απάντησαν στην έρευνα. Για την πλειονότητα, δηλαδή για το 39,15% (101 καταστήματα) αυξήθηκε, για το 29,84% παρέμεινε σταθερή, για το 15,12% μειώθηκε, ενώ το 15,89% δεν έχει απάντηση.

Μεγάλη αύξηση φαίνεται ακόμη και στην επισκεψιμότητα μέσω κινητών τηλεφώνων. Ως προς την επισκεψιμότητά μέσω κινητού, το 52,85% των καταστημάτων έχουν στοιχεία ότι αυξήθηκε, το 16,73% ότι παρέμεινε σταθερή, το 16,35% ότι μειώθηκε και το 14,07% (37) δεν γνωρίζουν.
Διαπιστώνεται ότι η χρήση των ταμπλετών δεν επηρέασε γενικά τη
μεταβολή της επισκεψιμότητας των ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Η πληγή του delivery

Το σημαντικό ίσως πρόβλημα που προέκυψε από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων αφορά στις παραδόσεις των παραγγελιών που γίνονται από την πλευρά των εταιρειών courier. Αυτό δηλώνει το 66,91% (193 καταστήματα) των ερωτηθέντων, ενώ την αντίθετη άποψη έχει το 22,79% (66). Παρόλο που σημειώνεται καθυστέρηση στις παραδόσεις των παραγγελιών, αυτό φαίνεται πως δεν οδήγησε σε σημαντική αύξηση του ποσοστού των επιστροφών με την πλειονότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων να δηλώνουν ότι έχει παραμείνει σταθερό.

Ένα μικρότερο ποσοστό, το 20,69% παραδέχονται ότι οι επιστροφές αυξήθηκαν το επίμαχο διάστημα με τη συντριπτική πλειονότητα (48,53% ή 140 καταστήματα) να δηλώνουν ότι οι καταναλωτές που επιστρέφουν προϊόντα από e-shops παρέμειναν σταθεροί. Μόλις το 10,29% δηλώνουν ότι οι επιστροφές μειώθηκαν και το 20,59% απαντούν ότι δεν γνωρίζουν.

Στα θετικά στοιχεία της έρευνας συγκαταλέγεται ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των ηλεκτρονικών καταστημάτων για την ώρα διαθέτουν επαρκή αποθέματα ώστε να εξυπηρετήσουν τους πελάτες, με ποσοστό 72,06%
(208 καταστήματα) να δηλώνουν ότι έχουν επάρκεια, ενώ το 17,65% καταγράφουν ανεπάρκεια. Η πλειονότητα όμως των εκπροσώπων εκτιμούν ότι στο άμεσο διάστημα θα υπάρξει πρόβλημα σχετικά με την επάρκεια των αποθεμάτων που διαθέτουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα και την ανατροφοδότησή τους.

Το προφίλ της έρευνας

Από το σύνολο των 288 καταστημάτων το 23,4% (68) αφορούν στην
Τεχνολογία, το 14,7% (42) στη Μόδα, Ένδυση, Υπόδηση, Αξεσουάρ, το
12,5% (36) σε Αλλη κατηγορία, το 11,7% (34) στο Σπίτι-Κήπος, το 9,5%
(28) στην κατηγορία Ομορφιά, Προσωπική Φροντίδα, Φαρμακείο, το
7,35% (21) στα Πολυκαταστήματα, το 5,1% (15) στον Αθλητισμό-Hobby, το 3,68% (11) στα Τρόφιμα – Ποτά – Σούπερ Μάρκετ, ισόποσο ποσοστό και ισάριθμα καταστήματα στα Κοσμήματα – Ρολόγια, 2,9% (8) στον Επαγγελματικό Εξοπλισμό, 1,47% (4) στην κατηγορία Auto – Moto – Σκάφη, 1,47% (4) στα Βιβλία – Χαρτικά, 1,47% (4) στα Παιδικά-Βρεφικά και 0,74% (2) στην Ψυχαγωγία.