Ξεκινάει το mega project των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Η περίληψη του διεθνούς διαγωνισμού για το «Θριάσιο ΙΙ» δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2019, στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 15 ημέρες μετά αναμένεται η δημοσίευση των τευχών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση μέσω ΣΔΙΤ του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του ΟΣΕ αναμένεται να αλλάξει άρδην τον χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ακολουθώντας ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα, με την πρώτη φάση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος να διαρκεί 45 ημέρες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «τρέχει» για να πείσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να μην καταστεί απαιτητή η επιστροφή των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ύψους 235 εκατ. ευρώ, που διατέθηκαν για το έργο. Σημειώνεται ότι η απόφαση της Κομισιόν προβλέπει πως το «Θριάσιο ΙΙ» θα πρέπει να είναι σε πλήρη λειτουργία μέχρι τις 31 Μαρτίου 2019, όμως η ελληνική πλευρά είναι αισιόδοξη ότι από τη στιγμή που ο διαγωνισμός θα βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Τα κριτήρια επιλογής του αναδόχου θα είναι εκτός από το τίμημα αυτό καθαυτό, το ποσοςτό συμμετοχής του ΟΣΕ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα δημιουργηθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του logistics park, καθώς και οι πρόσθετες επενδύσεις. Στην Β’ Φάση του διαγωνισμού -μετά την προεπιλογή -, θα οριστικοποιηθούν τα τεύχη και οι τεχνικοοικονομικοί όροι.
Μέρος της σύμβασης θα είναι συμπληρωματικές επενδύσεις, ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου. Ο ανάδοχος θα αναλάβει να ολοκληρώσει τις εγκαταστάσεις που έχουν ήδη κατασκευαστεί, υλοποιώντας χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφεία, επιπλέον αποθηκευτικούς χώρους αποθήκευσης, αλλά και την προμήθεια των γερανογέφυρων κτλ.
Θερμαίνονται το επενδυτικό ενδιαφέρον και οι κόντρες
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το επενδυτικό ενδιαφέρον έχει ήδη αναθερμανθεί, με την ολοκλήρωση της παραχώρησης της όμορης έκτασης στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair. Μάλιστα, από την πλευρά της Goldair Cargo έχει ήδη ξεκαθαριστεί το ενδιαφέρον, ενώ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να δώσει το «παρών».
Εξάλλου, βάσει της συμφωνίας πώλησης της εταιρείας στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ άσκησε στο τέλος Δεκεμβρίου το δικαίωμα παραχώρησης για τις μεγάλες αποθήκες Κ1 και Κ2. Πρόκειται για τις δυο μεγαλύτερες αποθήκες στη νότια Ευρώπη, συνολικού εμβαδού 56.000 τ.μ., σε έκταση 139.000 τ.μ., που συμπεριλήφθηκαν, στην κοινοποιημένη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, περίμετρο αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δεδομένου ότι οι αποθήκες δεν είναι ακόμη έτοιμες προς χρήση, καθώς στο εσωτερικό τους βρίσκονται εμπορεύματα του ΟΣΕ, ενώ απουσιάζει και σιδηροδρομική γραμμή, μήκους περίπου 300 μέτρων, που θα φέρει το τρένο στο εσωτερικό των αποθηκών, οι δυο πλευρές βρίσκονται σε αντιπαράθεση. Η ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης συνοδεύεται με ενοίκιο ύψους περίπου 190.000 ευρώ μηνιαίως –δηλαδή 2 εκατ. ευρώ τον χρόνο–, το οποίο η ιδιωτική πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν προτίθεται να καταβάλει για όσο χρονικό διάστημα δεν είναι αξιοποιήσιμες οι αποθήκες. Τη λύση έχει κληθεί να δώσει Επιτροπή, χωρίς όμως να έχει ορισθεί ο χρόνος στον οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της.
Υπενθυμίζεται ότι με τροπολογία που πέρασε στα τέλη του 2018 από τη Βουλή, ανατέθηκε στον ΟΣΕ η αποκλειστική διαχείριση και εμπορική εκμετάλλευση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής. Εξέλιξη που αναμένεται να τονώσει τα έσοδα του Οργανισμού, βάζοντας τον και πάλι στην πρώτη γραμμή των σιδηροδρομικών εξελίξεων της χώρας.