Εχοντας εισέλθει στη φάση της ενηλικίωσης και αφού διένυσε μια 12ετία αλματώδους ανάπτυξης, κατά την οποία η τύχη της συνδέθηκε άρρηκτα με την Airbus, η Aegean προχώρησε αυτή την εβδομάδα σε μια ιστορική επένδυση. Το αστρονομικό για τα δεδομένα ελληνικής επιχείρησης deal των 5 δισ. δολαρίων, στο οποίο ανάγεται η αξία της συμφωνίας βάσει του επίσημου τιμοκαταλόγου της Airbus, περιλαμβάνει την απόκτηση 30+12 αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo της Airbus. Η βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς της διεθνώς αποτελεί το εισιτήριο της εταιρείας στη νέα εποχή. Οι παράγοντες βέβαια που «ξεκλείδωσαν» την απόφαση της Aegean δεν ήταν… συναισθηματικοί. Αν και όπως διεφάνη κατά την παρουσίαση της συμφωνίας, η Airbus ήταν εξαρχής πιο κοντά στη γραμμή τερματισμού απέναντι στον αμερικανικό κολοσσό της Boeing με τα 737max. Η διαμόρφωση ενός μείγματος στόλου, με τον συνδυασμό ορισμένων από τα παλιά αεροσκάφη –που είναι κατά κύριο λόγο Airbus –με τις νέες παραλαβές, θα ήταν αδύνατη με την επιλογή της Boeing. Και αυτό γιατί θα εκτόξευε το κόστος συντήρησης, που τώρα θα αποτελέσει μέρος της συνολικής συμφωνίας.
Πλεονέκτημα
Στο πλαίσιο της στρατηγικής για την εδραίωση της θέσης της εταιρείας στη διεθνή αγορά μεσαίων αποστάσεων, σημαντικό πλεονέκτημα της Airbus είναι και το Α321neo, το μεγαλύτερο αεροσκάφος που έχει ποτέ αγοράσει η Aegean. Εκτός όμως του ότι ο ανταγωνιστής δεν διαθέτει εμπορικό αεροσκάφος αυτής της κατηγορίας, ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι η εταιρεία έχει μισθώσει το Α321 και έχει δοκιμάσει τις δυνατότητές της στις χωρητικότητες που αυτό προσφέρει.
Το προσύμφωνο που υπογράφηκε αφορά την παραγγελία 30 αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη 12. Εξ αυτών τουλάχιστον 10 αεροσκάφη είναι τα Α321neο, ο αριθμός των οποίων μπορεί να αυξηθεί με μετατροπή μέρους της παραγγελίας. Τα νέα αεροσκάφη προσφέρουν έως 15% εξοικονόμηση στην κατανάλωση καυσίμων, σημαντικά μειωμένες εκπομπές ρύπων και θορύβου, καθώς και μεγαλύτερη εμβέλεια πτήσεων που ξεπερνά κατά 600-1.500 χλμ. τα σημερινά αεροσκάφη της Aegean, δηλαδή μία έως δύο επιπλέον ώρες πτήσης.
Ενίσχυση παρουσίας
Με τον ανανεωμένο στόλο, η εταιρεία, που ξεκίνησε το 1999 με δύο αεροσκάφη και σήμερα πετάει με 58, θα ενισχύσει την παρουσία της στη Ρωσία και θα φτάσει σε αναδυόμενες αγορές όπως οι χώρες του Κόλπου, της Κεντρικής και Δυτικής Αφρικής. Τα νέα αεροσκάφη, που θα ξεκινήσουν να μπαίνουν σε δρομολόγια το 2022, δεν είναι όμως το μόνο βήμα. Μέσα στους επόμενους πέντε μήνες πρόκειται να προχωρήσουν συμφωνίες με φορείς που έχουν ήδη προαγοράσει παρόμοιου τύπου αεροπλάνα, προκειμένου να πιαστεί ο στόχος των 10-12 αεροσκαφών που θα έρχονται στη χώρα μεταξύ 2020 και 2025.
Βασικό διαπραγματευτικό χαρτί, όπως άφησε να διαφανεί ο αντιπρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, είναι η δυναμική πορεία που έχει επιδείξει η εταιρεία, αλλά και η δυνατότητα, υπό την ισχυρή αλλά και πολυδιάστατη μετοχική ομάδα που τη στηρίζει από το ξεκίνημα, να χρηματοδοτήσει μια τέτοια παραγγελία, πληρώνοντάς τη μάλιστα από το 2020 έως το 2035. Αυτό αποδείχθηκε όταν εν μέσω capital controls παρέλαβε αεροπλάνα που είχε παραγγείλει έναν χρόνο νωρίτερα. Ξεκαθάρισε επίσης ότι η χρηματοδότηση του deal δεν θα γίνει από ελληνικές τράπεζες, αλλά ούτε με χρήματα των μετόχων. Αυτή θα γίνει είτε μέσω οργανισμών που εξειδικεύονται στο sale & leaseback αεροσκαφών είτε μέσω χρηματοδότησης με εξασφαλίσεις επί των αεροσκαφών που θα αποκτήσει η εταιρεία.
Η συμφωνία πρόκειται να κλείσει οριστικά το ερχόμενο καλοκαίρι, καθώς μέχρι τότε μένουν ορισμένα σημαντικά βήματα. Ενα από αυτά είναι η επιλογή των κινητήρων που θα εξοπλίσουν τα νέα αεροσκάφη της Aegean, η οποία και θα επηρεάσει το κόστος συντήρησης. Ακόμη, θα πρέπει να καθοριστούν το ακριβές μείγμα μεταξύ Α320neo και Α321neo, ο αριθμός και ο χρόνος παράδοσης των επιπλέον αεροσκαφών, καθώς και να επιλυθούν τεχνικές λεπτομέρειες της συμφωνίας.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ