• Αναζήτηση
  • Χωρίς ανάσα φόροι, τέλη κυκλοφορίας και τεκμήρια

    Παγώνουν για μετά το 2018 όλα τα σχέδια του υπ. Οικονομικών για οποιαδήποτε αλλαγή ή μείωση σημαντικών φορολογικών επιβαρύνσεων, όπως είναι τα τέλη κυκλοφορίας, τα τεκμήρια, ενώ πάνε πίσω οι όποιες αλλαγές στο καθεστώς των αποδείξεων και οι όποιες βελτιώσεις στις φορολογικές δηλώσεις, με εξαίρεση το νέο έντυπο Ε3 για επαγγελματίες και επιχειρήσεις που αλλάζει ριζικά από εφέτος. Μόνο οι αντικειμενικές αξίες θα αλλάξουν, και αυτές με τέτοιον τρόπο ώστε ό,τι εισέπραττε το κράτος από τον ΕΝΦΙΑ τα προηγούμενα χρόνια το ίδιο ποσό να βάλει στα ταμεία του και εφέτος.

    Παγώνουν για μετά το 2018 όλα τα σχέδια του υπ. Οικονομικών για οποιαδήποτε αλλαγή ή μείωση σημαντικών φορολογικών επιβαρύνσεων, όπως είναι τα τέλη κυκλοφορίας, τα τεκμήρια, ενώ πάνε πίσω οι όποιες αλλαγές στο καθεστώς των αποδείξεων και οι όποιες βελτιώσεις στις φορολογικές δηλώσεις, με εξαίρεση το νέο έντυπο Ε3 για επαγγελματίες και επιχειρήσεις που αλλάζει ριζικά από εφέτος. Μόνο οι αντικειμενικές αξίες θα αλλάξουν, και αυτές με τέτοιον τρόπο ώστε ό,τι εισέπραττε το κράτος από τον ΕΝΦΙΑ τα προηγούμενα χρόνια το ίδιο ποσό να βάλει στα ταμεία του και εφέτος.
    Σύμφωνα με αρμόδιο παράγοντα του υπ. Οικονομικών, η εικόνα των εσόδων του πρώτου μήνα του έτους, όπου παρουσιάστηκε πρωτογενές πλεόνασμα 1,8 δισ. ευρώ έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 722 εκατ. ευρώ και το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 4,7 δισ. ευρώ (αυξημένα κατά 891 εκατ. ευρώ ή 22,9% έναντι του στόχου), οδηγεί την πολιτική ηγεσία της Καραγεώργη Σερβίας να μη σκέφτεται καν να διαταράξει τη δυναμική αυτή με οποιονδήποτε τρόπο.
    Αυτό διότι, όπως λένε αρμοδίως, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ στο τέλος του έτους είναι απαράβατος και αν υπάρξει έστω μικρή απόκλιση, τότε ο κίνδυνος να επιβληθούν νέα φοροεισπρακτικά μέτρα είναι πάρα πολύ μεγάλος.

    Νωρίτερα τα μέτρα

    Επίσης, υπάρχει ο κίνδυνος τον Μάιο του 2018 οι δανειστές, με πρωταγωνιστή το ΔΝΤ, να αποφασίσουν να έρθει έναν χρόνο νωρίτερα η μείωση του αφορολογήτου σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες.
    Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος παράγοντας του υπ. Οικονομικών, οι δανειστές δεν δέχονται καν να έρθει μια νέα ρύθμιση για οφειλές σε Εφορία και Ταμεία σε 36 ή παραπάνω δόσεις από 12 που είναι σήμερα, καθώς εκτιμούν ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε τους πολίτες είτε να καθυστερήσουν τις πληρωμές φόρων προκειμένου να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση είτε οι εισπράξεις των εσόδων να μείνουν πίσω λόγω του ότι οι φόροι πρέπει να πληρωθούν θα πληρωθούν σε 3, 4 ή και παραπάνω χρόνια.
    Ουσιαστικά το υπ. Οικονομικών επιδιώκει για εφέτος να μη διαταράξει την πορεία των εσόδων με οποιοδήποτε μέτρο που θα έδινε μικρή ή μεγάλη οικονομική ανάσα στα νοικοκυριά.

    Οχι σε μειώσεις

    Δεν θα συμβεί όμως το ίδιο με τους φορολογικούς ελέγχους που θα είναι μαζικοί, καθώς, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, πρόκειται μέσα στο 2018 να πραγματοποιηθούν 200.000 φορολογικοί και τελωνειακοί έλεγχοι, ενώ 100.000 πολίτες θα δεχθούν τηλεφωνικές κλήσεις για να πληρώσουν ληξιπρόθεσμα χρέη. Μόνο για εφέτος θα πρέπει να εισπραχθούν 2,8 δισ. ευρώ από παλαιά ληξιπρόθεσμα χρέη και το 24% των «φρέσκων» ληξιπρόθεσμων οφειλών.
    Οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, που κάθε χρόνο εξαγγέλλονται από κυβερνητικούς παράγοντες αλλά ποτέ δεν υλοποιούνται, μόνο θετικά αποτελέσματα θα μπορούσαν να έχουν στην πορεία των εσόδων.
    Αυτό γιατί οι ιδιοκτήτες ΙΧ δεν θα αναγκάζονταν κάθε χρόνο να καταθέτουν μαζικά πινακίδες, δημιουργώντας «τρύπα» στα έσοδα όχι μόνο λόγω του ότι δεν καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας για τα συγκεκριμένα οχήματα, αλλά γιατί μπαίνει «φρένο» και σε μια γενικότερη οικονομική δραστηριότητα γύρω από τα ΙΧ που έμμεσα ή άμεσα συνεισφέρουν στα δημόσια έσοδα και στο ΑΕΠ της χώρας.
    Για παράδειγμα, όταν ο ιδιοκτήτης καταθέτει τις πινακίδες του οχήματός του, σταματάει να προμηθεύεται καύσιμα, να το ασφαλίζει, να πληρώνει διόδια για το συγκεκριμένο όχημα, να το πηγαίνει για σέρβις και άλλα πολλά.
    Ανώτερος κυβερνητικός παράγοντας δηλώνει στο «Βήμα» ότι για το 2018 «δεν έχουμε την πολυτέλεια να ρισκάρουμε και να χάσουμε τον στόχο του εφετινού πλεονάσματος από μια κίνηση αμφίβολου αποτελέσματος». Ισως όμως ο συγκεκριμένος παράγοντας θα μπορούσε να είχε παρουσιάσει στοιχεία στην τρόικα για τα πόσες πινακίδες κατατίθενται κάθε χρόνο και πόσα έσοδα χάνει το κράτος ακριβώς γιατί τα τέλη κυκλοφορίας, ειδικά σε οχήματα παλαιά και μεγαλύτερου κυβισμού, σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν την πραγματική αξία του αυτοκινήτου.

    Στο στόχαστρο

    Η ίδια αντίληψη υφίσταται και για τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης – τα γνωστά τεκμήρια -, όπου κάθε χρόνο σχεδιάζονται αλλαγές οι οποίες τελικά με κάποια δικαιολογία παραμένουν στα συρτάρια των αρμόδιων παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών. Τα τεκμήρια διαβίωσης, όταν καθιερώθηκαν το 2010, είχαν στόχο να φέρουν στην επιφάνεια κρυμμένα – αδήλωτα εισοδήματα κυρίως των ελεύθερων επαγγελματιών. Οκτώ έτη μετά, όμως, τα πράγματα και οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Τα εισοδήματα έχουν υποστεί βίαιη μείωση, μεγάλος αριθμός επαγγελματιών και εμπορικών επιχειρήσεων έχουν βάλει λουκέτο και φόροι και εισφορές ξεπερνούν το 50% των εισοδημάτων. Από την άλλη, τα τεκμήρια παραμένουν αμετάβλητα προκαλώντας οργή σε πάνω από 1.300.000 φορολογουμένους που πιάνονται κάθε έτος στην τσιμπίδα τους. Οι πολίτες αυτοί φορολογούνται όχι για τα πραγματικά τους εισοδήματα αλλά για πλασματικά επειδή είναι παντρεμένοι, έχουν ένα σπίτι όπου ζουν, το πατρικό στο χωριό που έχουν κληρονομήσει από τους γονείς τους ή διαθέτουν ένα παλιό αυτοκίνητο.
    Στο υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζουν τις αδικίες που υπάρχουν στον χώρο των τεκμηρίων, ωστόσο δεν προτίθενται σε καμία περίπτωση να τα καταργήσουν ή έστω να τα αλλάξουν, παρά το γεγονός ότι πλέον οι πολίτες χρησιμοποιώντας το πλαστικό χρήμα έχουν περιορίσει σημαντικά τα φαινόμενα της φοροδιαφυγής.

    Καμία αλλαγή στο καθεστώς των αποδείξεων

    Πονοκέφαλο έχει προκαλέσει στο υπουργείο Οικονομικών το γεγονός ότι αρκετοί πολίτες, από τους πρώτους κιόλας μήνες του έτους, μαζεύουν τις απαιτούμενες αποδείξεις για το χτίσιμο του αφορολογήτου. Εισηγήσεις προς την πολιτική ηγεσία από υπηρεσιακούς παράγοντες να αυξηθεί το ποσοστό επί του εισοδήματος που πρέπει να συγκεντρώσουν μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες για το χτίσιμο του αφορολογήτου μέχρι στιγμής απορρίπτονται.

    Παράλληλα, στα συρτάρια έχει μείνει η πρόταση να δίνεται στους φορολογουμένους ένα κίνητρο με μορφή φορο-έκπτωσης για συναλλαγές που πραγματοποιεί με πλαστικό χρήμα, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των εν λόγω συναλλαγών και οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να αποφύγουν την έκδοση απόδειξης.

    Το υπουργείο Οικονομικών για την έκδοση αποδείξεων ποντάρει κυρίως στη φορολοταρία και στο κίνητρο των 1.000 ευρώ που έχουν κάθε μήνα 1.000 τυχεροί να μαζεύουν αποδείξεις με πλαστικό χρήμα.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία