Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά η ευρωπαϊκή αεροπορική κοινοπραξία Airbus ξεπέρασε πέρυσι την αμερικανική αεροναυπηγική Boeing και αναδείχθηκε πρώτη σε παραγγελίες αεροσκαφών. Εάν επρόκειτο για ποδοσφαιρικό αγώνα θα λέγαμε ότι η Airbus πέτυχε μια θεαματική «ανατροπή», καθώς κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του 2017 η αμερικανική εταιρεία είχε στα βιβλία της περισσότερες παραγγελίες.
Το ιδιότυπο αεροναυπηγικό «ντέρμπι» έκλινε προς την πλευρά της Airbus μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο χάρη στην παραγγελία-μαμούθ 430 δικινητήριων αεροσκαφών μεσαίων αποστάσεων A320neo από την εταιρεία Indigo Partners στην αεροπορική έκθεση του Ντουμπάι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη παραγγελία που έχει λάβει ποτέ η ευρωπαϊκή κοινοπραξία. Οι 175 παραγγελίες αεροσκαφών τύπου Β737 Max, που κατέγραψε στην ίδια αεροπορική έκθεση η Boeing, δεν ήταν αρκετές για να διασφαλίσουν την πρωτιά στην αμερικανική εταιρεία. Η κόντρα μεταξύ των δύο μεγαλύτερων αεροναυπηγικών ομίλων του πλανήτη γίνεται όλο και πιο σκληρή χρόνο με τον χρόνο. Οι μονομάχοι καταρρίπτουν το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ παραγωγής και πωλήσεων ισχυροποιούμενοι διαρκώς, παρά την εμφάνιση νέων παικτών στην παγκόσμια αγορά επιβατικών αεροσκαφών, παικτών κυρίως από την Κίνα, τη Ρωσία και τον Καναδά. Σημειωτέον ότι πρόκειται για μια αγορά με τζίρο τρισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ανάσα ζωής για το Α380

Η Boeing, παρά ταύτα, ξεπέρασε την Airbus σε παραδόσεις αεροσκαφών. Συνολικά το 2017 οι παραδόσεις αεροσκαφών της Airbus έφθασαν στο επίπεδο-ρεκόρ των 718, ενώ η Boeing παρέδωσε 763 αεροσκάφη, ξεπερνώντας κατά ένα το δικό της ρεκόρ που είχε πετύχει το 2015.
Μια επίσης σημαντική «ήττα» που παραδέχθηκε την περασμένη Δευτέρα η Airbus αφορά το μέλλον του σούπερ τζάμπο Α380. «Αν δεν μπορέσουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία με την Emirates, φοβάμαι ότι δεν θα έχουμε άλλη επιλογή από την εγκατάλειψη του προγράμματος κατασκευής των υπερ-αεροσκαφών αυτών» δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής λειτουργιών της Airbus Τζον Λίχι. Οι αναλυτές θεωρούν ότι το διώροφο Α380 ήταν μια απογοήτευση για την Airbus. Η εταιρεία έχει παραδώσει ήδη 200 αεροσκάφη και στο βιβλίο παραγγελιών της έχει εγγράψει ακόμα 95. Απέχει όμως πολύ από τον στόχο για την κατασκευή 1.200 Α380 που είχε θέσει το 2005, τη χρονιά που λάνσαρε το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο.
Προτού αλέκτορα φωνήσαι μετά τη δήλωση Λίχι πάντως, την Πέμπτη συγκεκριμένα, η Emirates παρήγγειλε 36 σούπερ τζάμπο Α380 δίνοντας πνοή ζωής στη ναυαρχίδα του ομίλου. Η εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων δεν άφησε όμως παραπονεμένη και την Boeing, αφού ταυτόχρονα παρήγγειλε και 40 B787 Dreamliners.

HeliosPlus