Από επτά ετών αγάπησε τη μουσική. Πρώτα τον συγκίνησε το βιολί, μετά το κλαρινέτο. Ακολούθησαν τα τύμπανα και εν τέλει βρήκε ότι το όργανο που πραγματικά τον εξέφραζε ήταν η κιθάρα. Εκεί βρισκόταν το πεπρωμένο του Φιλ Γκέιτς. Η κιθάρα τον βοήθησε όχι απλώς να προσαρμοστεί, αλλά να «εθιστεί» στο blues. Στα 18 αρχίζει τις εμφανίσεις σε επαγγελματική βάση.
Γνήσιος εκπρόσωπος του Chicago blues, ο κιθαρίστας Φιλ Γκέιτς θα βρίσκεται από την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου ως και τη Δευτέρα 22 του μηνός στην Αθήνα προκειμένου να δώσει συναυλίες στο «Half Note». Επιτέλους. Διότι ο αυτοδίδακτος Γκέιτς, ο οποίος μεγάλωσε μέσα σε οικογένεια μουσικών και άρχισε από παιδί να ασχολείται με τη μουσική, δεν έχει ποτέ μέχρι σήμερα εμφανιστεί στην Ελλάδα, όπου δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός.
Και ίσως έφτασε η στιγμή να γίνει, διότι το στιλ και το ύφος παιξίματός του έχουν συγκριθεί με τα πρώτα μουσικά στάδια του Μπάντι Γκάι. O Γκέιτς ξεκίνησε σχετικά αργά τη δισκογραφική παρουσία του, έχοντας πρώτα δουλέψει ως session κιθαρίστας και παραγωγός δίσκων μεγάλων καλλιτεχνών (Τζον Μάγιαλ, Κόκο Μοντόγια, Τζανίβα Μάγκνες, Τόμι Κάστρο, φυσικά ο μέντοράς του Μπάντι Γκάι αλλά και πολλοί άλλοι).
Η μετακίνηση του Γκέιτς στη Δυτική Ακτή έπαιξε ρόλο στην καριέρα του διότι, εκτός τις μουσικές δραστηριότητές του σε ζωντανές συναυλίες, δημιούργησε τον οργανισμό Los Angeles Blues Society. Είναι ένας από τους κριτές του διαγωνισμού «King of the Blues» στο Χόλιγουντ, του International Blues Challenge στο Mέμφις και επίσης ψηφίζει σε όλες τις κατηγορίες του blues στα Grammys.
Ο Γκέιτς έχει κάνει επτά προσωπικά άλμπουμ και έχει γράψει τη μουσική για την κινηματογραφική ταινία «My normal life». Υπήρξε συμπαραγωγός στη βραβευμένη δουλειά του Zακ Χάρμον «The blues according to Zacariah».
«Η εκφραστικότητα της ηλεκτρικής και της slide κιθάρας ήταν από τα πρώτα χρόνια και εξακολουθεί μέχρι σήμερα να είναι ο μουσικός ακρογωνιαίος λίθος για τον ίδιο τον αυτοδίδακτο Φιλ Γκέιτς και το μεγαλύτερο κίνητρό του στη μουσική δημιουργία» έχει γραφεί για τον Γκέιτς, του οποίου οι πρώτες σημαντικές επιρροές προέρχονται από την ευρύτερη πλατφόρμα της μουσικής: εκτός από τον Γκάι, είναι ο Μάντι Γουότερς, ο Τζόνι Γουίντερ, ο Ρόρι Γκάλαχερ και ο Tζίμι Χέντριξ…
Σε ό,τι αφορά τον Χέντριξ, η αφοσίωση και η αγάπη του Γκέιτς στη δουλειά του είναι γνωστές. Η εκτέλεση του περίφημου κομματιού «Hey Joe» από τον Γκέιτς είναι πολύ αγαπητή, ενώ αυτόν τον καιρό ένα από τα καθήκοντα τoυ Γκέιτς είναι του μουσικού διευθυντή τού James Marshall Hendrix Foundation.
Στο «Half Note» o Γκέιτς θα είναι πλαισιωμένος από την μπάντα του (Nικ Τόμας – ντραμς, Μαρκ Ρέι – μπάσο, Ούβε Ρόντι – πιάνο) για να προσφέρει στο κοινό ένα μείγμα σύγχρονου Chicago, Delta & Mississippi blues με λίγο από funk και R&B.

HeliosPlus