Ενα από τα ζητήματα που στο περασμένο Φεστιβάλ των Καννών προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και αντιπαραθέσεις ήταν η ένταξη των ταινιών «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπον Γιουνγκ Χο και «The Meyerowitz Stories (New and Selected)» του Αμερικανού Νόα Μπάουμπαχ στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της διοργάνωσης. Πρόκειται για παραγωγές της αμερικανικής εταιρείας video streaming Netflix, η οποία εδώ και μερικά χρόνια έχει εισχωρήσει δυναμικά στο τοπίο της παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών. Και ποιο είναι το πρόβλημα, θα αναρωτηθείτε.
Το ότι κάποιες από αυτές τις ταινίες θα προβληθούν απευθείας στη μικρή οθόνη, χωρίς να περάσουν καθόλου από τη μεγάλη –που βεβαίως είναι η ουσία του κινηματογράφου -, είναι ο λόγος που προκάλεσε θόρυβο στις Κάννες.
Εξάλλου, σύμφωνα με δημοσίευμα του «Variety», «οι αλυσίδες κινηματογραφικών αιθουσών στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ανοίξει πόλεμο κατά της «εισβολής» της Netflix στον κινηματογράφο, εφόσον το μοντέλο που η πλατφόρμα θέλει να ακολουθήσει είναι διανομή των ταινιών στις αίθουσες την ίδια ημέρα που η ταινία θα είναι διαθέσιμη ως streaming». Ακόμα και όταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό δήλωσε ότι όλες οι επιλογές του είναι ταινίες που έχουν ήδη εξασφαλίσει πρεμιέρα στη μεγάλη οθόνη (για να ακολουθήσει αργότερα η μικρή), η μουρμούρα δεν σταμάτησε.
Και ούτε πρόκειται, γιατί το σίγουρο είναι ότι πλατφόρμες όπως η Netflix (που δεν είναι η μόνη, αλλά είναι η πιο γνωστή) έχουν μπει για τα καλά στο παιχνίδι της κινηματογραφικής παραγωγής και ότι πολύ πιθανόν το μέλλον του κινηματογράφου όπως τον ξέρουμε να μη μοιάζει καθόλου με το παρόν.
Οι κινηματογραφικές ταινίες που η Netflix έχει δρομολογήσει για παραγωγή μέσα στο 2018 είναι περίπου 80, ενώ στις αρχές του 2019 θα διανεμηθεί κατευθείαν σε video streaming (αν δεν αλλάξει κάτι) η τελευταία ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε «The Irishman», παραγωγή φυσικά της Netflix.

Ψυχεδελικό ταξίδι

Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο αρκετών νέων ταινιών που θα είναι έτοιμες για διανομή μέσα στο 2018, τα στοιχεία του παράξενου και του εκκεντρικού είναι ευδιάκριτα. Ο κινηματογράφος είναι το μόνο μέσο που μπορεί να σε παρασύρει σε ένα ψυχεδελικό ταξίδι χωρίς αρχή, μέση και τέλος, να σε κάνει να αναρωτηθείς για τη φύση τού καθετί γύρω σου, να εισχωρήσει βαθιά μέσα σε πραγματικά «πειραγμένα» μυαλά.
Ταινίες όπως η περιπέτεια φαντασίας «Annihilation» του Αλεξ Γκάρλαντ (από το μυθιστόρημα του Τζεφ Βάντερ Μέερ), με τη Νάταλι Πόρτμαν εγκλωβισμένη σε ένα σημείο του πλανήτη όπου οι νόμοι δεν εφαρμόζονται και όλα γίνονται λάθος, ή το ταλαιπωρημένο «The man who killed Don Quixote» του Τέρι Γκίλιαμ, μια ταινία που ο πρώην Μόντι Πάιθον προσπαθεί να γυρίσει από το 2002, βρίσκοντας διαρκώς εμπόδια μπροστά του.
Στην τελευταία δημιουργία του «The house that Jack build» ο Δανός Λαρς φον Τρίερ είναι έτοιμος και πάλι να προκαλέσει, εξετάζοντας την «καριέρα» ενός κατά συρροήν δολοφόνου επί τριάντα χρόνια. Το μπεστ σέλερ του Ερνεστ Κλάιν «Ready Player One» αποκαλέστηκε «Το απόλυτο έπος της εικονικής πραγματικότητας», άρα ταιριάζει απολύτως στα χέρια του Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Λίγο πριν από τα Οσκαρ

Εν τω μεταξύ, η οσκαρική περίοδος βρίσκεται στο φόρτε της, επομένως τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο περιμένουμε αρκετές ταινίες του 2017, που απ’ ό,τι φαίνεται θα ακουστούν στα τελευταία βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η ερμηνεία του Γκάρι Ολντμαν ως Ουίνστον Τσόρτσιλ στην ταινία «The darkest hour» (18 Ιανουαρίου) τον έχει οδηγήσει στις Χρυσές Σφαίρες. Μια υποψηφιότητα για Οσκαρ δεν είναι απλώς βέβαιη· όλα δείχνουν ότι ο Ολντμαν θα σηκώσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο. Ο σκηνοθέτης Τζο Ράιτ εστιάζει στην περίοδο που ο ευφυής πολιτικός έγινε πρωθυπουργός της Βρετανίας και έκανε τα πάντα ώστε η πατρίδα του να μην παραδοθεί στους Γερμανούς.
Ο συμπατριώτης τού Ολντμαν, Ντάνιελ Ντέι-Λούις, κάτοχος τριών Οσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου, διεκδικεί επίσης τη Χρυσή Σφαίρα για την «Αόρατη κλωστή» (1 Φεβρουαρίου) και όλα δείχνουν ότι θα βρίσκεται και πάλι στην πεντάδα των υποψηφίων για το Οσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου. Στην ταινία τού Πολ Τόμας Αντερσον υποδύεται έναν σπουδαίο μόδιστρο της υψηλής κοινωνίας στη δεκαετία του 1950, του οποίου η ζωή αλλάζει ριζικά μετά τη γνωριμία του με μια δυναμική γυναίκα (Βίκι Κριπς) που θα γίνει ερωμένη και μούσα του. Η τελευταία πριν από την «Αόρατη κλωστή» ταινία του Ντέι-Λούις είναι ο «Λίνκολν» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, για την οποία κέρδισε το τρίτο Οσκαρ του.
Η Μέριλ Στριπ, πρωταγωνίστρια στο «The Post» του Σπίλμπεργκ, όπου υποδύεται την εκδότρια της «Washington Post» Κέι Γκράχαμ, αναμένεται να είναι για μια ακόμη φορά υποψήφια στα Οσκαρ (έχει ήδη υποψηφιότητα στη Χρυσή Σφαίρα). Στη δεκαετία του 1970 έλαβε χώρα ένας αδυσώπητος πόλεμος ανάμεσα στη δημοσιογραφία και την αμερικανική κυβέρνηση, καθότι, παρά την πίεση του προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον, η «Post» δημοσίευσε μυστικά έγγραφα του Πενταγώνου τα οποία περιείχαν λεπτομέρειες για τη συμμετοχή των ΗΠΑ στον πόλεμο του Βιετνάμ. Η ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ, στην οποία συμπρωταγωνιστεί ο Τομ Χανκς στον ρόλο του δημοσιογράφου Μπεν Μπράντλι, μοιάζει να είναι άκρως επίκαιρη σήμερα που κυβερνήτης των Ηνωμένων Πολιτειών είναι ο Ντόναλντ Τραμπ, ένας ορκισμένος εχθρός της ελευθερίας της έκφρασης.

«Παρών» των Ελλήνων

To «1968», η τελευταία ταινία του Τάσου Μπουλμέτη, είναι η πρώτη μεγάλη ελληνική παραγωγή που περιμένουμε το νέο έτος. Ο σκηνοθέτης της «Πολίτικης κουζίνας» και του «Νοτιά»… επιστρέφει στη χρονιά του τίτλου της ταινίας, που ήταν η χρονιά που η ομάδα καλαθοσφαίρισης της ΑΕΚ νίκησε τη Σλάβια Πράγας σε έναν αγώνα που παίχθηκε στο Καλλιμάρμαρο και συγκλόνισε το πανελλήνιο. Με αυτή την αφορμή ο Μπουλμέτης φιλοδοξεί να στήσει μια ολόκληρη εποχή, καθότι το 1968 είναι «μια χρονιά καθοριστική, μια χρονιά που άλλαξε τον πλανήτη», όπως είπε ο ίδιος στο «Βήμα».
Εν τω μεταξύ, το 2018 θα είναι και η χρονιά της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου «The favorite», αυτήν τη φορά χωρίς τον Ευθύμη Φιλίππου στο σενάριο. Συμπαραγωγή Αμερικής/ Αγγλίας και Ιρλανδίας, η ταινία έχει πρωταγωνιστές την Εμα Στόουν, τη Ρέιτσελ Βάις και την Ολίβια Κόλμαν και είναι μια ιστορία ερωτικού πάθους, ίντριγκας και προδοσίας, τοποθετημένη στη Βρετανία του 18ου αιώνα, επί βασιλίσσης Αννας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ