Σε χρόνους ρεκόρ (μέσα σε περίπου 2,5 μήνες) ολοκληρώθηκε η διαδικασία ανέλκυσης του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και ο καθαρισμός των ακτών του Σαρωνικού, σύμφωνα με στελέχη του Ομίλου Σπανόπουλου που είχε αναλάβει εξ αρχής το έργο. Εκτιμάται ότι ως τις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας θα έχει απομακρυνθεί η πλατφόρμα στον χώρο του ναυαγίου αφού πρώτα γίνει εξονυχιστικός έλεγχος στον βυθό και καθαρισμός στο σημείο που είχαν τοποθετηθεί τα προστατευτικά φράγματα και θα παραδοθούν και οι τελευταίες ακτές της Σαλαμίνας.
Να σημειωθεί ότι η δικαστική έρευνα της υπόθεσης βρίσκεται στα χέρια της 5ης ανακρίτριας Πειραιά, η οποία έχει ορίσει πραγματογνώμονα για την υπόθεση του ναυαγίου, ενώ δύτες της αναδόχου εταιρείας πραγματοποίησαν την Πέμπτη μία τελευταία βιντεοσκόπηση του πλοίου και του βυθού όπου βρισκόταν εδώ και δυόμισι μήνες.

Σημειώνεται ότι η πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, για τη βύθιση του πλοίου δεν είχε αποκλείσει από την αρχή ως αιτία του ναυαγίου την πιθανότητα κάποιας δολιοφθοράς.

Επίσης πληροφορίες που δεν έχουν επιβαβαιωθεί αναφέρουν ότι στο πάτο του «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ» φαίνεται να διαπιστώνεται η ύπαρξη τρύπας με φορά της λαμαρίνας προς τα μέσα.

Πλέον ξεκινά η καταγραφή του όλου κόστους της επιχείρησης ενώ αναμένονται το πόρισμα των δικαστικών αρχών που ασχολούνται με την υπόθεση για τις ακριβείς συνθήκες της βύθισης του πλοίου αλλά και οι μετρήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών που έχουν γίνει στη θαλάσσια περιοχή που ρυπάνθηκε από τη διαρροή πετρελαίου.
Κύριο μέλημα ήταν, όπως λένε τα ίδια στελέχη στο «Βήμα», η ασφάλεια του προσωπικού των εκατοντάδων ανθρώπων που δούλευαν μέρα – νύχτα στην πλατφόρμα στον χώρο του ναυαγίου και όλων αυτών που καθάριζαν τη θάλασσα και τις ακτές από τα υπολείμματα του πετρελαίου που είχαν διαρρεύσει μετά τη βύθιση του δεξαμενοπλοίου τα ξημερώματα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου στο αγκυροβόλιο του Πειραιά.
Το «Αγία Ζώνη ΙΙ», που παραμένει στην ιδιοκτησία της «Fos Petroleum», βρίσκεται πλέον σε ναυπηγεία στα Αμπελάκια Σαλαμίνας προκειμένου να ερευνηθεί από πραγματογνώμονες και λιμενικούς στο πλαίσιο διερεύνησης των συνθηκών βύθισής του ενώ θα φυλάσσεται επί 24ώρου βάσεως. Παράλληλα για προληπτικούς λόγους περιμετρικά επρόκειτο να τοποθετηθεί πλωτό φράγμα.
Αναφορικά με την όλη επιχείρηση τα στελέχη του Ομίλου σημειώνουν ότι ήταν ενδεχομένως η ταχύτερη απάντληση φορτίου που έχει γίνει από βυθισμένο πλοίο ενώ δεν υπήρξε κανένα σημαντικό απρόοπτο. «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δουλειά που αφορά καθαρισμό από ρύπανση και ανέλκυση ναυαγίου. Το έργο μας ήταν δύσκολο. Ημασταν έτοιμοι όμως να αντιμετωπίσουμε το παραμικρό απρόοπτο είτε αφορούσε το προσωπικό είτε τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν. Αν κάτι μας δυσκόλεψε ήταν οι αλλαγές του καιρού κυρίως στον καθαρισμό των ακτών. Ο στόχος όμως επετεύχθη. Στο τέλος όμως αισθανόμαστε ικανοποιημένοι. Ολοκληρώσαμε τη διαδικασία βάσει της μελέτης που είχαμε εκπονήσει εξ αρχής χωρίς να ανοίξει μύτη» λένε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον χαρακτηρίζουν ως άψογη τη συνεργασία που είχαν με άλλες εταιρείες, τις λιμενικές αρχές και τα στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ομίλου Σπανόπουλου: «Το ναυάγιο ανελκύσθηκε ασφαλώς και, κατόπιν εντολής της πλοιοκτήτριας εταιρείας, μεταφέρθηκε, παρουσία λιμενικών αρχών, προσωρινά σε πλησιέστερες εγκαταστάσεις ώστε να διενεργηθούν οι απαραίτητες επιθεωρήσεις. Η επιχείρηση ανέλκυσης και απομάκρυνσης του ναυαγίου επιτεύχθηκε με τη χρήση ενός πλωτού γερανού, ελκτικής ισχύος 1.300 τόνων, ενός 260 τόνων, ρυμουλκών, αντιρρυπαντικών σκαφών και εξειδικευμένου καταδυτικού συνεργείου του ομίλου. Για την υλοποίηση του έργου απασχολήθηκαν έμπειροι και προσοντούχοι υπεύθυνοι, ναυαγιαίρεσης, προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος, ναυπηγοί μηχανικοί και τεχνικοί ασφαλείας».

Επίσης ο συντονιστής της επιχείρησης ανέλκυσης και εκ των ιδιοκτητών Μιχάλης Σπανόπουλος δήλωσε: «Aπό τις πρώτες ώρες δόθηκε μια μάχη ώστε να αντιμετωπίσουμε με αμεσότητα και περιβαλλοντική συνείδηση τις συνέπειες του ναυαγίου στο θαλάσσιο, χερσαίο και παράκτιο περιβάλλον. Με την απομάκρυνση του πλοίου-ρυπαντή καταφέραμε να εξαλείψουμε τον κίνδυνο που θα μπορούσε να προσβάλει σε μεγαλύτερο βαθμό το περιβάλλον, ενώ σε τελική ευθεία βρίσκεται το έργο της απορρύπανσης των ακτών και του σημείου βύθισης. Εν κατακλείδι, πιστεύουμε ότι η εταιρεία μας ανέλαβε και διαχειρίστηκε το συγκεκριμένο έργο με ιδίους πόρους και υψηλότατο αίσθημα ευθύνης. Συγχαρητήρια αξίζουν σε όλη την ομάδα που συμμετείχε στο έργο με περίσσιο ζήλο και επαγγελματισμό. Αξίζει να αναφέρω ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει το νέο εγχείρημα για την ανέλκυση ενός αναποδογυρισμένου και ημιβυθισμένου φορτηγού πλοίου στο λιμάνι Αστακού».

O αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης δήλωσε: «Η ανέλκυση του ναυαγίου είναι ένα θετικό βήμα, που δεν υποτιμάμε τη σημασία του. Ωστόσο, αυτό από μόνο του δεν αρκεί για να μπει φρένο στην περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής. Χρειάζεται να γίνουν και πολλά άλλα βήματα, σε διάφορες κατευθύνσεις, με διάρκεια, συνέχεια και σχέδιο, ώστε να υπάρξει περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Τα περισσότερα από 50 διάσπαρτα ναυάγια στον Σαρωνικό είναι ο ένας παράγοντας υποβάθμισης του περιβάλλοντος και προσδοκούμε ότι τώρα που έγινε η αρχή θα υπάρξει άμεσα συνέχεια προκειμένου να απαλλαγεί η θάλασσά μας απ’ αυτές τις οικολογικές «τορπίλες». Ομως, εδώ και χρόνια η περιοχή επιβαρύνεται από πολλές άλλες οχλούσες δραστηριότητες, που αθροιστικά υποβαθμίζουν το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής».

Και πρόσθεσε: «Η ρύπανση από τις τσιμινιέρες των πλοίων, το κυκλοφοριακό, η λειτουργία δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων, εγκαταστάσεων επεξεργασίας αποβλήτων, τσιμεντάδικων, καρνάγιων, του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων στην Ψυττάλεια, που είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο, τα παροπλισμένα πλοία κ.ά. είναι μερικές από τις περιβαλλοντικές βόμβες της περιοχής μας. Το πρόβλημα μεγεθύνεται από την άναρχη εγκατάσταση στον χερσαίο χώρο των οχλουσών δραστηριοτήτων και την ακύρωση στην πράξη κάθε προσπάθειας χωροταξικού σχεδιασμού. Η Περιφέρεια Αττικής χρηματοδοτεί ήδη τη διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών για τη θαλάσσια και την αέρια ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού. Ομως, χρειάζεται να υπάρξει ένας ολοκληρωμένος χωροταξικός σχεδιασμός, που θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα. Μόνο έτσι η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά θα πάρει πίσω την ποιότητα ζωής που της έχουν στερήσει εδώ και δεκαετίες στον βωμό του κέρδους κάποιων εταιρειών».

Υπενθυμίζεται ότι η βύθιση του πλοίου προκάλεσε μια σειρά αντιδράσεων. Το υπουργείο Ναυτιλίας αποφάσισε να σταματήσει η έκδοση πιστοποιητικών των ελληνικών πλοίων από τον υποστελεχωμένο Κλάδο Ελέγχου Πλοίων, άλλαξαν τα όρια ηλικίας των πλοίων που μεταφέρουν καύσιμα κ.ά. Σχετικά με τις ευθύνες ως προς τη διαχείριση των γεγονότων το υπουργείο και το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή ουδέποτε τις ανέλαβε και αντιθέτως η πολιτική ηγεσία του ΛΣ στα τέλη του περασμένου μήνα επέλεξε να τις μεταθέσει σε 15-16 στελέχη του Σώματος που υπηρετούν στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, στο Λιμεναρχείο της Ελευσίνας, στο Β’ Λιμενικό Τμήμα Πειραιά, το οποίο έχει ως χώρο δράσης και ελέγχου το Κερατσίνι, και να ζητήσει την αντικατάσταση τους, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η σχετική απόφαση «πάγωσε» μετά και τις αντιδράσεις των συνδικαλιστικών εκπροσώπων των λιμενικών.
Επιπροσθέτως έχουν αρχίσει ήδη να συγκεντρώνονται αιτήσεις στο Γραφείο Υποβολής Αξιώσεων στον Πειραιά από ανθρώπους όπως επιχειρηματίες που επλήγησαν μετά το ναυάγιο και τη διαρροή του φορτίου του πλοίου.
Ακόμη αίσθηση έχει προκαλέσει το γεγονός ότι παρά τη διαπίστωση πως στο «Αγία Ζώνη ΙΙ» την ώρα του ναυαγίου επέβαιναν λιγότερα από τα προβλεπόμενα μέλη του πληρώματος στελέχη του Λιμενικού Σώματος που πραγματοποιούν αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε εμπορικά πλοία στο αγκυροβόλιο του Πειραιά συνεχίζουν να καταγράφουν παρόμοιες παραβάσεις.

HeliosPlus