Το τρένο του μέλλοντος θα «τρέξει» για πρώτη φορά δοκιμαστικά στην Κάτω Σαξονία την άνοιξη του 2018. Η επιβατική αμαξοστοιχία νέας γενιάς με την ονομασία Coradia iLint, που αναπτύσσεται από την Alstom, ανατρέπει τα δεδομένα στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Είναι ένα τρένο υδρογόνου που εξασφαλίζει μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Τα πρώτα δρομολόγια θα ξεκινήσουν τον Δεκέμβριο του 2021, αντικαθιστώντας πλήρως τα ντιζελοκίνητα τρένα, ενώ για τον ανεφοδιασμό θα κατασκευαστεί από τον Ομιλο Linde ο πρώτος παγκοσμίως σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου για τρένα.
Η συμφωνία για την προμήθεια 14 Coradia iLint, την 30ετή τους συντήρηση και τροφοδοσία υπεγράφη την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017, από την τοπική Αρχή Μεταφορών, παρουσία του αρμόδιου υπουργού Οικονομίας και Μεταφορών του ομόσπονδου κρατιδίου. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει αποφασίσει τη χρηματοδότηση του εγχειρήματος με συνολικά 18,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. για την ανάπτυξη του σταθμού τροφοδοσίας.
Επίσης, δεδομένου ότι η κατασκευάστρια εταιρεία πρόκειται να ενισχύσει την παραγωγή της στο εργοστάσιο του Ζαλτσγκίτερ που βρίσκεται στην Κάτω Σαξονία, έχουν εξασφαλιστεί 8,4 εκατ. ευρώ από το Εθνικό Πρόγραμμα Καινοτομίας για την τεχνολογία υδρογόνου και κυψελών καυσίμου (NIP 2). Πρόκειται για το μεγαλύτερο εργοστάσιο διεθνώς της Alstom, όπου ο γαλλικός όμιλος σιδηροδρομικών μεταφορών έχει σχεδιάσει, αναπτύξει και κατασκευάσει την καινοτόμο αυτή τεχνολογία.
Η ευελιξία της τεράστιας μονάδας 1,2 εκατ. τ.μ. επιτρέπει στην ίδια γραμμή παραγωγής να «χτίζονται» τρένα διαφορετικών τύπων, γεγονός που εξασφαλίζει μεγάλη δυναμική. Σήμερα, απασχολούνται 2.500 εργαζόμενοι. Δεδομένης της δέσμευσης της Γερμανίας για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 40% ως το 2020, τρία ακόμη κρατίδια (Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, Βάδη-Βυρτεμβέργη, Εσση) έχουν υπογράψει με την Alstom επιστολή πρόθεσης για τη χρήση του Coradia iLint.

«Καθαρή» και αθόρυβη καινοτομία

Η λειτουργία του Coradia iLint στηρίζεται στην καύση υδρογόνου, καθώς και στην ευέλικτη χρήση και αποθήκευση της ενέργειας που παράγεται. Εκτός από την ασφάλεια του συστήματος καύσης υδρογόνου, στοιχείο που λαμβάνεται από τον αέρα του περιβάλλοντος, το μεγαλύτερο πλεονέκτημά του είναι ότι αποτελεί μια απολύτως πράσινη τεχνολογία, χωρίς καθόλου θόρυβο. Δεν απελευθερώνει αέρια του θερμοκηπίου ή σωματίδια, τα μόνα παράγωγα είναι ατμός και συμπυκνωμένο νερό.
Επίσης, για την παραγωγή ενέργειας δεν χρησιμοποιείται γεννήτρια ή τουρμπίνα, με αποτέλεσμα η διαδικασία να γίνεται πιο σύντομη και αποτελεσματική. Η αποθήκευση της ενέργειας γίνεται σε υψηλής απόδοσης μπαταρίες ιόντων λιθίου. Στηριζόμενο σε έξυπνα συστήματα διαχείρισης, τόσο της παραγόμενης ενέργειας όσο και εκείνης που ανακτάται από τα συστήματα πέδησης, το Coradia iLint φτάνει τις αποδόσεις των αντίστοιχων συμβατικών τρένων, μόνο που δεν έχει καμία επίπτωση στο περιβάλλον.
Ενας πλήρης ανεφοδιασμός υδρογόνου αρκεί για να καλύψει η αμαξοστοιχία απόσταση 1.000 χλμ. Η ταχύτητα μπορεί να φτάσει τα 140 χλμ./ώρα. Σε μια χώρα όπως η Γερμανία που ηλεκτροδοτούμενο είναι μόλις το 50% του δικτύου και κυκλοφορούν περί τις 4.000 ντιζελοκίνητες αμαξοστοιχίες, η πράσινη τεχνολογία αναμένεται να φέρει θεαματικά αποτελέσματα.

HeliosPlus