• Αναζήτηση
  • Αμερικανική «βίζα» για τα Bombardier ψάχνει η Airbus

    Συμφωνία για την εξαγορά πλειοψηφικού μεριδίου της καναδικής αεροδιαστημικής εταιρείας Bombardier υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα η Airbus.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    Συμφωνία για την εξαγορά πλειοψηφικού μεριδίου της καναδικής αεροδιαστημικής εταιρείας Bombardier υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα η Airbus. Στόχος της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας είναι να αποκτήσει την ιδιοκτησία του προγράμματος ανάπτυξης των μικρομεσαίων αεριωθούμενων της σειράς C, ώστε να μεταφέρει την κατασκευή τους στις εγκαταστάσεις της στην Αλαμπάμα και να παρακάμψει τους εξοντωτικούς προστατευτικούς δασμούς που έχει επιβάλει στην Bombardier ο Ντόναλντ Τραμπ.
    Η Bombardier, η οποία κατασκευάζει τα αεροσκάφη της σειράς C στη μονάδα παραγωγής της, στο Μπέλφαστ της Βόρειας Ιρλανδίας, αντιμετωπίζει πλέον εισαγωγικούς δασμούς της τάξεως του… 300%, όχι μόνο για να πουλήσει τα αεροσκάφη της στις ΗΠΑ αλλά για να εισαγάγει ανταλλακτικά και να υποστηρίξει εν γένει όσα έχει ήδη πουλήσει σε αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες. Ως «σπουδαία νέα» χαρακτήρισε την είδηση της συμφωνίας Airbus – Bombardier ο διευθυντής της Bombardier στη Βόρεια Ιρλανδία Μάικλ Ράιαν – περί τα 1.000 άτομα απασχολούνται στη μονάδα του Μπέλφαστ, όπου κυρίως κατασκευάζονται τα φτερά των αεροσκαφών.  
    Αμφίβολο το εγχείρημα
    Βάσει της συμφωνίας η Airbus θα αποκτήσει μερίδιο 50,01% της Bombardier και έως το 2023 θα έχει αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του σχεδίου κατασκευής της σειράς C. Η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική κοινοπραξία δεν θα καταβάλει τίμημα για την εξαγορά, «πράγμα που ίσως οφείλεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει πλέον στην αγορά η σειρά C», όπως σχολιάζει ο οικονομικός αναλυτής του BBC Τζον Κάμπελ.

    «Η Bombardier ελπίζει ότι χάρη στην οικονομική ευρωστία και στην εν γένει ισχύ της Airbus θα θέσει ένα τέρμα στις δυσκολίες αυτές. Ελπίζει συγκεκριμένα ότι θα μεταφέρει τη συναρμολόγηση της σειράς C στη μονάδα της Airbus στην Αλαμπάμα, ώστε να εξυπηρετεί τους πελάτες της στις ΗΠΑ. Αλλά ίσως ο σχεδιασμός αυτός να μην αποδώσει τα αναμενόμενα…» σημειώνει ο βρετανός αναλυτής. Επικαλούμενος τον ειδικό σε θέματα εμπορίου του αμερικανικού οικονομικού Ινστιτούτου Cato Σάιμον Λέστερ, ο Κάμπελ αναφέρεται σε ένα ζήτημα γνωστό ως «εμπορική παράκαμψη». Πρόκειται για την πρακτική κατά την οποία μια εταιρεία προσπαθεί να αποφύγει τη δασμολόγησή της αλλάζοντας τυπικά τη χώρα προέλευσης των προϊόντων της. «Θα εκλάβουν οι αρμόδιες για το εμπόριο αρχές των ΗΠΑ αλλά και η Boeing τη συναρμολόγηση της σειράς C ως προσπάθεια παράκαμψης των εισαγωγικών δασμών που επιβαρύνουν τα αεροσκάφη;» αναρωτιέται ο συνεργάτης του BBC.
    Η Boeing καραδοκεί
    Η Bombardier έχει κατηγορηθεί από την ανταγωνίστριά της, Boeing, για πρακτικές που παραβιάζουν τον ανταγωνισμό. Η αμερικανική εταιρεία έχει καταγγείλει, μάλιστα, την καναδική ότι πουλάει τα αεροσκάφη της σε τιμές κάτω του κόστους, ενώ για την κατασκευή τους λαμβάνει επιχορηγήσεις από τις κυβερνήσεις και του Καναδά και της Βρετανίας. Η Boeing θεωρεί ότι η συμφωνία με την Airbus «είναι μια συμφωνία μεταξύ δύο υπερεπιδοτούμενων ανταγωνιστών που γεννά ερωτήματα για το αν αποσκοπεί στην κάλυψη και παρασιώπηση των πρόσφατων ευρημάτων της αμερικανικής κυβέρνησης».
    Τόσο οι κυβερνήσεις του Καναδά και της Βρετανίας όσο και η βορειοϊρλανδική τοπική κυβέρνηση και επίσης η κυβέρνηση της Γαλλίας, που κατέχει μερίδιο 11% στην Airbus, καλωσόρισαν πάντως την ευρωκαναδική συμφωνία.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία