Αύξηση στον κύκλο εργασιών τους παρουσίασαν τα ξενοδοχεία πολυτελείας, Α’ και Β’ κατηγορίας της χώρας τη διετία 2013-2014. H σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα από το 2013 έως το 2015 επηρέασε θετικά τον κλάδο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, καθώς παρατηρείται άνοδος στα έσοδά τους.
Το 2015 οι συνολικές διεθνείς τουριστικές αφίξεις ανήλθαν στα 23,6 εκατ., επίπεδα «ρεκόρ», παρουσιάζοντας αύξηση 7% σε σχέση με το 2014.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την κλαδική μελέτη «Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις» που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group ΑΕ, η οποία εστιάζει στις επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται ξενοδοχεία Πολυτελείας, Α’ και Β’ κατηγορίας.
Το συνολικό μέγεθος της αγοράς (σε αξία) των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων (Πολυτελείας, Α’ και Β’ κατηγορίας) παρουσίασε αύξηση 14,3% το 2014 σε σχέση με το 2013, σύμφωνα με τον συντάκτη της μελέτης Senior Consultant της ICAP Group κ. Κωνσταντίνο Παλαιολόγο. Τα έσοδα των ξενοδοχείων Πολυτελείας εμφάνισαν αύξηση 19,7% και των ξενοδοχείων Β’ κατηγορίας αύξηση 14,3%. Μικρότερη ήταν η αύξηση στα ξενοδοχεία Α’ κατηγορίας, η οποία διαμορφώθηκε σε 10,1%. Σύμφωνα με προβλέψεις της ICAP Group, η ανοδική αυτή τάση συνεχίστηκε και το 2015, τα δε συνολικά έσοδα του κλάδου εκτιμάται ότι παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 10%.
Οι αλλοδαποί τουρίστες αποτελούν τον κύριο «πελάτη» για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας, καθώς πάνω από το 80% του συνόλου των διανυκτερεύσεων στα διάφορα ξενοδοχειακά καταλύματα πραγματοποιούνται από αλλοδαπούς. Σύμφωνα με στοιχεία του 2014 σε όλα τα ξενοδοχειακά καταλύματα της χώρας πραγματοποιήθηκαν περίπου 74 εκατ. διανυκτερεύσεις, ενώ η μέση ετήσια πληρότητα όλων των ξενοδοχείων της επικράτειας ανήλθε σε 47,3% έναντι 45,2% το 2013.
Από το 2004 και μετά, η ξενοδοχειακή υποδομή της χώρας αναβαθμίστηκε σημαντικά, καθώς μεγάλος αριθμός ξενοδοχειακών μονάδων ανά την επικράτεια ανακαινίσθηκε, ενώ νέες μονάδες υψηλού επιπέδου υπηρεσιών ξεκίνησαν τη λειτουργία τους. Αναφορικά με τον αριθμό των ξενοδοχειακών καταλυμάτων που λειτουργούν στην επικράτεια, το 2015 λειτούργησαν 9.757 ξενοδοχειακές μονάδες με περισσότερες από 780 χιλ. κλίνες. Τα ξενοδοχεία των δύο αστέρων αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού (ποσοστό 42% περίπου). Στην περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός κλινών (μερίδιο περίπου 25%).
«Αχίλλειος πτέρνα» η μονομερής εξάρτηση από tour operators και η κρίση στον εσωτερικό τουρισμό
Δυνατά σημεία του κλάδου αποτελούν η υψηλή θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη τουριστικών προορισμών και το υψηλό επίπεδο της ξενοδοχειακής υποδομής της χώρας, ενώ στα αδύνατα σημεία συγκαταλέγονται η μονομερής «εξάρτηση» των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων από τους μεγάλους διεθνείς τουριστικούς οργανισμούς (tour operators) και τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού (εποχικότητα, γεωγραφική συγκέντρωση κλπ.).
Η ανάπτυξη νέων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η προσέλκυση τουριστών από νέες «αναδυόμενες» τουριστικές αγορές, η στοχευμένη διαφημιστική προβολή της χώρας καθώς και η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών συνιστούν ευκαιρίες για τον κλάδο. Από την άλλη πλευρά, η κρίση που μαστίζει τον εσωτερικό τουρισμό σε συνδυασμό με την παρατεταμένη περίοδο οικονομικής ύφεσης που βιώνει η χώρα, ο έντονος ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες και οι πτωχεύσεις τουριστικών οργανισμών του εξωτερικού, αποτελούν απειλές για τον κλάδο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
Σημαντική αύξηση κερδοφορίας στα ξενοδοχεία Α’ και Β’ κατηγορίας και κέρδη έναντι ζημιών στα Πολυτελείας
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτεταμένη στρωματοποιημένη (κατά κατηγορία και γεωγραφική περιφέρεια) χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου με βάση 20 επιλεγμένους αριθμοδείκτες. Συντάχθηκε επίσης ομαδοποιημένος ισολογισμός για τη διετία 2013-2014, με βάση δείγμα 109 επιχειρήσεων που εκμεταλλεύονται ξενοδοχεία Πολυτελείας, 351 επιχειρήσεων με ξενοδοχεία Α’ κατηγορίας και 348 επιχειρήσεων με ξενοδοχεία Β’ κατηγορίας. Από την ανάλυση προκύπτει ότι οι πωλήσεις των ξενοδοχείων πολυτελείας το 2014/13 παρουσίασαν αύξηση 17,4% και 14% των ξενοδοχείων Β’ κατηγορίας, ενώ λίγο μικρότερη ήταν αύξηση (10,9%) που κατέγραψαν οι πωλήσεις των ξενοδοχείων Α’ κατηγορίας. Αναφορικά με τα αποτελέσματα χρήσης, σημαντική αύξηση στην κερδοφορία τους κατέγραψαν τα ξενοδοχεία Α’ και Β’ κατηγορίας, ενώ κέρδη το 2014 έναντι ζημιών το 2013 εμφάνισαν τα ξενοδοχεία Πολυτελείας την ίδια περίοδο.
Επίσης, τα ξενοδοχεία Β’ κατηγορίας εμφάνισαν το υψηλότερο μέσο περιθώριο μικτού κέρδους το 2014 (32,3%) σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία Πολυτελείας που εμφάνισαν το μικρότερο (19,9%), ενώ τα ξενοδοχεία Β’ κατηγορίας εμφάνισαν και το υψηλότερο μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους EBITDA το 2014 (27,6%) σε αντίθεση και πάλι με τα ξενοδοχεία Πολυτελείας που εμφάνισαν το μικρότερο μέσο δείκτη (23,2%). Σχετικά με την αποδοτικότητα ιδίου κεφαλαίου, μόνον τα ξενοδοχεία Πολυτελείας εμφάνισαν αρνητικό μέσο δείκτη το 2014 σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία Α’ και Β’ κατηγορίας οι οποίες εμφάνισαν θετικό μέσο δείκτη.