Λύση δια της «παράτασης» δίνει στο πρόβλημα της διενέργειας των εξετάσεων υποψηφίων οδηγών η τροπολογία που κατατέθηκε απόψε, Τετάρτη, στη Βουλή, μια λύση την οποία ανέμεναν από τις αρχές του χρόνου χιλιάδες υποψήφιοι, κυρίως στην επαρχία. Η τροπολογία προβλέπει τη διατήρηση ως την 1η Ιουνίου 2017 του καθεστώτος διενέργειας των εξετάσεων που ίσχυε ως το τέλος του 2015, το οποίο και προέβλεπε την καταβολή αποζημίωσης στους εξεταστές, οι οποίοι διενεργούσαν την πρακτική εξέταση μετά το πέρας του ωραρίου τους.

Επίσης, ορίζεται ότι με απώτατο όριο την 1η Ιουνίου 2017, «το έργο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών αποτελεί έργο που εκτελείται εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των δημόσιων υπηρεσιών και εντός του χρόνου που καλύπτεται από την προβλεπόμενη από τη νομοθεσία υπερωριακή απασχόληση».

Στόχο όμως της ηγεσίας του υπουργείου, όπως ανέφερε μιλώντας στον ΒΗΜΑ FM η υφυπουργός κυρία Μαρίνα Χρυσοβελώνη, αποτελεί να έχει ολοκληρωθεί νωρίτερα το νέο σύστημα διεξαγωγής των εξετάσεων, εξασφαλίζοντας ότι θα γίνονται σωστά, διάφανα και αδιάβλητα.

Θυμίζεται ότι το πρόβλημα, που έβαλε «πάγο» από τα τέλη Φεβρουαρίου στην έκδοση νέων διπλωμάτων οδήγησης, οφειλόταν στην κατάργηση από 1ης Ιανουαρίου της αποζημίωσης των εξεταστών, οι οποίοι είναι υπάλληλοι του υπουργείου Μεταφορών και των Περιφερειών (πάνω από 1.000 ανά την Ελλάδα), όπως προβλέπει ο Ν.4354/2015. Ουσιαστικά με την ψηφισθείσα τροπολογία η εφαρμογή του, στην περίπτωση των εξεταστών, μετατίθεται για τον Ιούνιο του 2017.

Στην επαρχία το πρόβλημα

Αν και στην Αθήνα τα προβλήματα που προέκυψαν από την αποχή των εξεταστών «εκτονώθηκαν» μετά την απόφαση της Περιφέρειας Αττικής να διενεργούνται προσωρινά οι εξετάσεις εντός ωραρίου, σε άλλες περιοχές της χώρας η κατάσταση δοκιμάζει τις αντοχές υποψηφίων και εκπαιδευτών. Για παράδειγμα, στη Δυτική Ελλάδα εκτιμάται ότι 2.800 υποψήφιοι είναι σε αναμονή, εκ των οποίων 1.700 στην Πάτρα.

Μεταβατική περίοδο είχε προσπαθήσει να εξασφαλίσει το υπουργείο με τροπολογία τουλάχιστον δύο φορές ακόμα, όμως κάθε προσπάθεια «σκόνταφτε» στα τεχνικά κλιμάκια των Θεσμών. Όπως προβλέφθηκε τελικά, «για τους υπαλλήλους-εξεταστές που αποδεδειγμένα συμμετέχουν στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών μέχρι την 1.6.2017, καθώς και για τα αντίστοιχα ελεγκτικά όργανα, καθορίζεται, με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και ΥΠΟΜΕΔΙ που θα εκδοθεί μέχρι 30/6, μηνιαία αποζημίωση». Η δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού που προκύπτει ανέρχεται περίπου σε 6 εκατ. ευρώ.

Νέο σώμα εξεταστών

Μέσα στο διάστημα των σχεδόν 12 μηνών το υπουργείο θα προχωρήσει στη σύσταση νέου σώματος εξεταστών, το οποίο θα συγκροτείται από το ήδη υπάρχον προσωπικό και θα ενεργεί εντός του ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών. Όσον αφορά τις Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, αυτές πρόκειται να καταργηθούν, όμως μέχρι να γίνει αυτό θα συνεχιστεί η καταβολή των αποζημιώσεων.

Για μια «πυροσβεστικού τύπου» λύση που αφήνει κενά κάνει λόγο μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Άλκης Ζαβερδινός, μέλος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας. Το προηγούμενο διάστημα, η Ομοσπονδία καλούσε και πάλι τους υπαλλήλους σε αποχή – απεργία, καταγγέλλοντας μάλιστα προσπάθεια της κυβέρνησης για δημιουργία Σώματος Εξεταστών από ιδιώτες.

«Περιμέναμε έξι μήνες νομοθετική επίλυση του ζητήματος και τώρα η ηγεσία του υπουργείου απλώς μετέθεσε τις αποφάσεις. Ποιοι υπάλληλοι θα διενεργούν από τον Ιούλιο του 2017 τις εξετάσεις, όταν οι υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες; Θα αποζημιώνονται για τα εκτός έδρας και την επικινδυνότητα του έργου;» αναρωτιέται, επισημαίνοντας ότι οι εργαζόμενοι θα περιμένουν τις αποφάσεις για το νέο πλαίσιο των εξετάσεων για να τοποθετηθούν.