Στη γαλλική ταινία «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά», όπως το «Lolo» μεταφράστηκε στα ελληνικά, η Ζιλί Ντελπί σκηνοθετεί τον εαυτό της ενώ υποδύεται τη Βιολέτ, μια αυτοδημιούργητη επαγγελματία στον χώρο της μόδας και ανύπαντρη μητέρα γύρω στα 40. Η Βιολέτ είναι αναγκασμένη να δίνει καθημερινά μάχες –κυρίως με το αντίθετο φύλο. Ειρωνικά όμως ο κυριότερος αντίπαλός της δεν είναι άλλος από τον Λολό (Βενσάν Λακόστ), τον 19χρονο σούπερ κακομαθημένο γιο της. Ο Λολό κάνει ό,τι μπορεί για να σπάσει τα νεύρα της Βιολέτ, αν και εκείνη δείχνει σκληρό καρύδι και αντιστέκεται. Οχι μόνο προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τις γνωριμίες της προς δικό του όφελος αλλά θέλει να βάλει τρικλοποδιά στην καινούργια σχέση της. Η Βιολέτ τα έχει φτιάξει με τον Ζαν Ρενέ (Ντανί Μπουν), έναν απλό, ολίγον αφελή επαρχιώτη, πολύ διαφορετικό από τους άντρες που συνήθως την πολιορκούν. Ποιο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα όλων αυτών; Μια δροσερή αισθηματική κομεντί, ό,τι πρέπει για το καλοκαίρι, η οποία θα παρουσιαστεί στις αίθουσες την ερχόμενη Πέμπτη 9 Ιουνίου.
Σινεμά για… πλάκα


Δεν είναι λίγες οι φορές που ταινίες γεννήθηκαν μέσα από την πλάκα του θέματος και το «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά» ανήκει σε αυτές. Η Ντελπί χαριτολογούσε με τη σεναριογράφο Γιουζενί Γκραντβάλ γύρω από το ποια σχέση θα μπορούσε να έχει 15 χρόνια αργότερα με τον «μικρό αυτοκράτορά μου», όπως αποκαλούσε τον τότε εξάχρονο γιο της. Το ένα έφερε το άλλο και οι δύο γυναίκες βρέθηκαν μπροστά στην ιδέα ενός ζευγαριού του οποίου η σχέση θα αναστατωνόταν σε σημείο παράνοιας από την παρουσία του γιου του ενός. Οι Ντελπί και Γκραντβάλ διασκέδασαν πολύ με «την απλή πλοκή, με τους αστείους ήρωες, τα ευτράπελα και τους διαλόγους». Κάπως έτσι πήρε μπροστά η ταινία «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά», με τη μεν Ντελπί πρωταγωνίστρια και σκηνοθέτρια, τη δε Γκραντβάλ σεναριογράφο. «Το «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά» είναι μια κωμωδία που έχει χτιστεί ως θρίλερ» μας είπε η Ντελπί από το Παρίσι. «Μου αρέσει αυτή η ιδέα, να χρησιμοποιήσω τη δομή ενός είδους τόσο διαφορετικού από την κωμωδία για να κάνω κωμωδία».
Γαλλίδα… Γούντι Αλεν


Ισως κάπως υπερβολικά στη Γαλλία η Ντελπί έχει συγκριθεί με τον Γούντι Αλεν. Το «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά» αποτελεί την έκτη απόπειρα της Ντελπί στη σκηνοθεσία μετά τις «Looking for Jimmy» (2002), «Δυο μέρες στο Παρίσι» (2007), «Η ματωμένη κόμισσα» (2009), «Le skylab» (2011) και το «Δυο μέρες στη Νέα Υόρκη» (2012), που είναι η συνέχεια του «Δυο μέρες στο Παρίσι».
Στην ίδια αρέσει ο Αλεν, με τον οποίο έχει δηλώσει ότι έχει «κοινές νευρώσεις, εμμονή με τον θάνατο και το σεξ και ένα είδος δημιουργικής βουλιμίας». Το γεγονός όμως ότι η Ντελπί είναι γυναίκα σημαίνει, σύμφωνα με την ίδια, ότι οι δουλειές δεν βρίσκουν πάντα χρηματοδότηση. «Σου επιτρέπεται να κάνεις ρομαντικές κωμωδίες αλλά όχι μια ταινία για τον πόλεμο» έχει δηλώσει. «Η Κάθριν Μπίγκελοου είναι μία από τις ελάχιστες σκηνοθέτριες που μπορούν να κάνουν μια ταινία για τον πόλεμο στο Ιράκ» («The Hurt Locker», «Zero Dark Thirty»). Αλλά έπρεπε να πολεμήσει σαράντα χρόνια για να το καταφέρει».
Εμπειρη ηθοποιός και σκηνοθέτρια όχι μόνο στον γαλλικό αλλά και στον αμερικανικό κινηματογράφο, η Ζιλί Ντελπί λέει πως όταν βρίσκεται στην καρέκλα του σκηνοθέτη προσπαθεί να βρει μια ισορροπία ανάμεσα στην αυστηρότητα της αμερικανικής μεθόδου και στη χαλαρότητα της Ευρώπης. Είναι της γνώμης ότι οι ταινίες αποτελούν αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς, αλλά της αρέσουν «οι δουλευταράδες που είναι ευαίσθητοι και αστείοι». Αυτό προσπαθεί να είναι κι εκείνη. Θέλει να κάνει τη δουλειά της αξιοπρεπώς και να είναι ανοιχτή σε προτάσεις. «Δεν έχω κάποια μέθοδο. Κάθε ηθοποιός, κάθε μέρα, κάθε σκηνή. Ολα αυτά είναι διαφορετικά. Προσπαθώ να προσαρμόζομαι».
Το χιούμορ και οι άντρες


Από χιούμορ πάντως άλλο τίποτε το «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά» –ως και στον καρκίνο του Μάικλ Ντάγκλας γίνεται μνεία. Ρωτώ την Ντελπί αν είχε επιφυλάξεις όταν έκανε αυτή την αναφορά. «Οχι, καμία» απάντησε. «Θεωρώ ανοησία να χρησιμοποιήσει τον στοματικό έρωτα για να δικαιολογήσει τον καρκίνο από τη στιγμή που κάπνιζε αρειμανίως πούρα επί 25 χρόνια. Το βρήκα πολύ αστείο, οπότε το χρησιμοποίησα».
Το «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά» έχει μια γενικότερη φεμινιστική αντίληψη και αυτό είναι φυσικό εφόσον γυρίστηκε από γυναίκα. «Ολοι οι άντρες είναι μαλ…» ακούμε να λέγεται στην αρχή της ταινίας όταν η Βιολέτ κουβεντιάζει με την κολλητή της Αριάν (Καρίν Βιάρ). Ρωτώ την Ντελπί αν συμφωνεί με την κλασική αυτή γυναικεία ατάκα. «Δεν το πιστεύω καθόλου» απαντά. «Οι δύο αυτές γυναίκες είναι απλώς χαρακτήρες σε μια ταινία. Ζουν σε έναν συγκεκριμένο κόσμο, της μόδας, ο οποίος είναι πολύ σνομπ. Αλλά την ίδια ώρα είναι ένας χώρος όπου μια γυναίκα στα 40 μπορεί να πιαστεί κορόιδο στην παγίδα ενός άντρα-παίκτη». Οσο για τον γιο, τον «κοινωνιοπαθή» Λολό, όπως η Ζιλί Ντελπί τον χαρακτηρίζει, για εκείνην είναι «μια αντανάκλαση της σημερινής κοινωνίας. Αυτό κάνουν οι κοινωνιοπαθείς: χρησιμοποιούν τους ανθρώπους, ακόμη και τους ανθρώπους που υποτίθεται ότι αγαπούν. Δεν το βλέπετε να συμβαίνει γύρω σας;».

Σαντορίνη σε green screen
Ρωτώ τη Ζιλί Ντελπί γιατί αποφάσισε να κάνει γυρίσματα στα ελληνικά νησιά. Επαιξε μήπως ρόλο η εμπειρία της στη Μεσσηνία και στο Κόστα Ναβαρίνο, όπου έκανε γυρίσματα παίζοντας στο «Πριν από τα μεσάνυχτα» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, το τρίτο μέρος μιας διάσημης αισθηματικής τριλογίας με τον Ιθαν Χοκ, που άρχισε το 1995 με το «Πριν το ξημέρωμα» και συνεχίστηκε το 2004 με το «Πριν το ηλιοβασίλεμα»; «Πολλές διαφημίσεις γυρίζονται στα ελληνικά νησιά» απάντησε η Ντελπί στην οποία άρεσε η ιδέα της Αριάν που παραπονιέται διαρκώς για τα ελληνικά νησιά όπου εν τέλει ερωτεύεται. Ωστόσο τα γυρίσματα που έγιναν στη Σαντορίνη δεν ξεπέρασαν τη μία ημέρα με αποτέλεσμα οι περισσότερες «ελληνικές» σκηνές να έχουν γυριστεί μπροστά σε green screen. Η Ντελπί πάντως εξακολουθεί να έχει στην καρδιά της την εμπειρία των γυρισμάτων τού «Πριν τα μεσάνυχτα». Οταν τη ρωτώ ποια είναι η αγαπημένη τοποθεσία της στην Ελλάδα, απαντά αμέσως «η Καρδαμύλη».
Ωστόσο, τα μελλοντικά πλάνα της δεν πρόκειται να τη φέρουν για δουλειά στην Ελλάδα όπως είπε. «Δυστυχώς» πρόσθεσε.

πότε & πού:

Η ταινία «Οιδιπόδειο α λα γαλλικά» θα προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 9 Ιουνίου, σε διανομή Feelgood Entertainment.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ