Η πιθανή απόσυρση 11 εκατ. αυτοκινήτων, αφού ο κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen AG παραδέχθηκε ότι παραποίησε τις μετρήσεις των ρύπων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, έχει ήδη μειώσει την αξία της κατά 30 δισ. ευρώ σε δύο ημέρες και άνοιξε τον «ασκό του Αιόλου» καθώς η εταιρεία βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμα που εκτιμάται από τους αναλυτές ότι θα ξεπεράσουν τα 21 δισ. ευρώ μόνο στις ΗΠΑ, ενώ το κόστος σχετικά με τη φήμη της αλλά και την πορεία των μεγεθών της τα επόμενα χρόνια έχει εκτιναχθεί.
To σκάνδαλο της Volkswagen αφορά επίσης, όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, την ουσία των γερμανικών αξιών η οποία εμπεριέχεται σε μία λέξη: εμπιστοσύνη. Η Saxo Bank παρατηρούσε, π.χ., ότι καθώς οι μετοχές των λοιπών γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, BMW και Daimler, σημειώνουν πτώση, η κρίση απειλεί όχι μόνο να σκεπάσει τον κλάδο της κατασκευής πετρελαιοκίνητων οχημάτων αλλά και να ζημιώσει σοβαρά τη φήμη της Γερμανίας ως προπυργίου της παραδοσιακής κατασκευαστικής αριστείας και βέβαια της εμπιστοσύνης.
Η Volkswagen έχει προβλέψει το ποσό των 6,5 δισ. ευρώ για να αντιμετωπίσει τη ζημιά, ωστόσο οι πιθανότητες είναι ότι το ποσό θα αυξηθεί δραματικά, όπως έγινε στη Νότια Κορέα, στην περίπτωση της καταστροφής της εξέδρας Deepwater Horizon της BP που οδήγησε στην τεράστια πληρωμή, καθώς και στην τελική πτώση και κατάρρευση της Lehman Brothers και της Enron.
Εν τω μεταξύ η VW προσέλαβε τη νομική φίρμα Kirkland & Ellis LLP που εκπροσώπησε την BP στην τραγωδία του Κόλπου του Μεξικού για να τη βοηθήσει να αντιμετωπίσει το σκάνδαλο. Το σκάνδαλο μπορεί να κοστίσει στη Volkswagen ως και 18 δισ. δολάρια σε πρόστιμα μόνο από την αρμόδια Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ (ΕΡΑ), περίπου 37.500 δολάρια για κάθε αυτοκίνητο, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Ορισμένοι οικονομολόγοι επισημαίνουν ότι το σκάνδαλο αυτό θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις και στο γερμανικό ΑΕΠ, καθώς μία στις έξι θέσεις εργασίας στη Γερμανία εξαρτάται, είτε άμεσα είτε έμμεσα, από την αυτοκινητοβιομηχανία. Μια τέτοια εξέλιξη βέβαια θα ήταν αρνητική και για το σύνολο της ευρωζώνης. Επίσης, το σκάνδαλο δεν θα μπορούσε να είχε έρθει σε χειρότερη στιγμή για τους κατασκευαστές πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων καθώς στην Ευρώπη, τη μεγαλύτερη αγορά τους, μεγαλώνουν οι αντιδράσεις για τη ρύπανση που προκαλούν.
Στη Γερμανία πάλι η χρηματοοικονομική αρχή Bafin εξετάζει ενδεχόμενες παραβάσεις της γερμανικής νομοθεσίας, ενώ ήδη η VW αντιμετωπίζει μηνύσεις από επενδυτές και περιβαλλοντικές οργανώσεις της χώρας.
Την έναρξη έρευνας για τις επιπτώσεις στην αγορά της ξεκινά και η Νότια Κορέα, η οποία μάλιστα ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει την έρευνα και στις άλλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα, μια κίνηση που θα ωφελήσει την εγχώρια Hyundai. Ερευνα ξεκινούν και η Ελβετία και η Ιταλία. Εν τω μεταξύ ο γάλλος υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν ζητεί να διενεργηθεί έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε ολόκληρο τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων και των γαλλικών εταιρειών.
Αν και είναι πολύ νωρίς για να πει κανείς πώς ακριβώς θα αποζημιωθούν οι καταναλωτές, είναι πιθανόν να υπάρξουν αποζημιώσεις για απώλεια της αξίας του αυτοκινήτου, για δόλο της εταιρείας αλλά και για ψυχική οδύνη. Είναι επίσης πολύ πιθανόν ορισμένα από τα αυτοκίνητα για τα οποία ορισμένοι καταναλωτές πλήρωσαν ως και 7.000 δολάρια επιπλέον (ακριβώς για τη μειωμένη εκπομπή ρύπων) να ανακληθούν και να υπάρξουν νέοι διακανονισμοί.
Σύμφωνα με την Deutsche Bank, που υπολογίζει μόνο το νομικό κόστος στα 5 δισ. ευρώ, οι συνολικές επιπτώσεις, ποιοτικές και ποσοτικές, για την εταιρεία δεν μπορούν σήμερα να αποτιμηθούν με ακρίβεια, ενώ οι κίνδυνοι όσον αφορά τις μελλοντικές ταμειακές ροές της επιχείρησης αναμένεται να αυξηθούν.
Οι συνέπειες στη φήμη της εταιρείας εκτιμά ότι θα έχουν αντίκτυπο στις πωλήσεις αλλά και στην τιμολογιακή πολιτική, ενώ σε πρώτη φάση μείωσε τις προβλέψεις της για τα κέρδη ανά μετοχή της εταιρείας κατά 35% την περίοδο 2015-2017. Σύμφωνα με τις νέες αναθεωρημένες προβλέψεις για τα μεγέθη της, οι πωλήσεις το 2015 αναμένεται να διαμορφωθούν στα 210,3 δισ. ευρώ και το 2016 στα 214 δισ. ευρώ, με τα λειτουργικά κέρδη στα 12,27 δισ. ευρώ και 10 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Ο Tim Rokossa και η ομάδα των αναλυτών της Deutsche Bank AG/London Rating αναθεώρησαν τη σύστασή της για τη μετοχή της Volkswagen AG από αγορά (buy) σε διακράτηση (hold) μειώνοντας κατά 50% την τιμή-στόχο για τη μετοχή στα 130 ευρώ από 260 ευρώ προηγουμένως.

HeliosPlus