Οι περισσότερες μητέρες που έχουν θηλάσει τα παιδιά τους δηλώνουν ότι η όλη διαδικασία στο δεύτερο παιδί ήρθε πολύ πιο εύκολα συγκριτικά με το πρώτο. Αμερικανοί επιστήμονες διαπίστωσαν γιατί συμβαίνει αυτό.
Σύμφωνα με τους ειδικούς του Εργαστηρίου Cold Spring Harbor (CSHL), ο μαστικός αδένας –υπεύθυνος για την παραγωγή γάλακτος –καταγράφει την ανάμνηση της εγκυμοσύνης. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι την επόμενη φορά που μια γυναίκα μείνει έγκυος, το σώμα της αναγνωρίζει την κατάστασή της, με αποτέλεσμα να ανταποκρίνεται ταχύτερα στις απαραίτητες ορμονικές αλλαγές για την άμεση παραγωγή μητρικού γάλακτος.
Οι ερευνητές μάλιστα υποστηρίζουν ότι η «μνήμη» αυτή έχει διάρκεια αντίστοιχη των αναπαραγωγικών χρόνων της ζωής μιας γυναίκας. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης η έκκριση των οιστρογόνων και της προγεστερόνης πυροδοτεί αλλαγές στο στήθος ενεργοποιώντας τον μηχανισμό για την παραγωγή του γάλακτος.
Τα μαστικά κύτταρα διαιρούνται δημιουργώντας χιλιάδες «αγωγούς» για τη μεταφορά του γάλακτος. Οι ερευνητές υποθέτουν ότι η εγκυμοσύνη ενδεχομένως να προκαλεί αλλαγές ως προς την αντίδραση του μαστικού αδένα στην έκκριση οιστρογόνων και προγεστερόνης.
Θέλησαν μάλιστα να δουν κατά πόσον οι αλλαγές αυτές οφείλονται σε αλλαγές σε χημικά «σημάδια» τα οποία προσδένονται στο DNA. Τα εν λόγω «σημάδια», τα οποία αφορούν ομάδες μεθυλίου (CH3), ονομάζονται επιγενετικά σημάδια.

Νέα, ελπιδοφόρα ευρήματα

Στο πλαίσιο της μελέτης τους οι ερευνητές χρησιμοποίησαν βλαστικά κύτταρα από μαστικούς αδένες ποντικιών. Είδαν λοιπόν ότι τα βλαστικά κύτταρα που ανήκαν σε τρωκτικά τα οποία είχαν κυοφορήσει κατά το παρελθόν έφεραν επιγενετικά σημάδια τα οποία εμφάνιζαν ξεκάθαρες διαφορές συγκριτικά με εκείνα που ανήκαν σε τρωκτικά που δεν είχαν κυοφορήσει ξανά.
Τα σημάδια αυτά εντοπίζονταν στα επιθηλιακά κύτταρα των μαστικών αδένων, σε σημεία που βρίσκονταν κοντά σε γονίδια τα οποία ενεργοποιούνται κατά τη διαδικασία της εγκυμοσύνης –συγκεκριμένα, γονίδια που σχετίζονται με τη διαδικασία της διαίρεσης των μαστικών κυττάρων και της παραγωγής του μητρικού γάλακτος.
Οι ερευνητές χορήγησαν στη συνέχεια στα ποντίκια-μητέρες ορμόνες που εκκρίνονται σε περίπτωση πραγματικής εγκυμοσύνης και είδαν ότι ο οργανισμός τους ανταποκρινόταν σε αυτές ταχύτερα συγκριτικά με τον οργανισμό των υπόλοιπων ποντικιών.
«Στο πλαίσιο των δοκιμών μας φάνηκε ότι οι μαστικοί αδένες άρχισαν να διογκώνονται ταχύτερα στα ποντίκια που είχαν γεννήσει κατά το παρελθόν σε σχέση με τα ποντίκια που δεν είχαν ποτέ αποκτήσει μικρά» εξηγούν οι ειδικοί.
«Ο μαστικός αδένας λειτουργεί σαν να αναγνωρίζει τις ορμόνες αυτές και σαν να διαθέτει μακροχρόνια μνήμη» αναφέρει η ερευνήτρια δρ Καμίλα ντος Σάντος.
Τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να προσφέρουν σημαντικά στοιχεία στην έρευνα για τον καρκίνο του μαστού. Ως γνωστόν, οι γυναίκες που έχουν αποκτήσει το πρώτο τους παιδί ως την ηλικία των 25 ετών αντιμετωπίζουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου συγκριτικά με γυναίκες που απέκτησαν παιδί σε μεγαλύτερες ηλικίες ή καθόλου.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η αντικαρκινική αυτή προστασία ενδεχομένως να σχετίζεται με τη μνήμη των μαστικών κυττάρων. Τώρα η ομάδα των επιστημόνων προσπαθεί να εντοπίσει τις αλλαγές των μαστικών κυττάρων οι οποίες προκαλούνται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και θα μπορούσαν να προσφέρουν προστασία ενάντια στην εμφάνιση καρκίνου του μαστού.
Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στη διαδικτυακή έκδοση της επιθεώρησης «Cell Reports».