Με στόχο να μη μείνει κανένα νησί χωρίς πλοίο, με πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη κατατέθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής νομοθετική ρύθμιση.
Η τροπολογία, η οποία κατατέθηκε στο πλαίσιο της συζήτησης επί του σχεδίου νόμου «Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις», ψηφίσθηκε με αυξημένη πλειοψηφία.
Κατά την ομιλία του ο κ. Βαρβιτσιώτης σημείωσε πως με την τροπολογία «ζητάμε, πρώτα απ’ όλα, στην περίπτωση που κάποια εταιρεία αθετήσει τις υποχρεώσεις της, δεν εξυπηρετεί δηλαδή τους προορισμούς που πρέπει να πηγαίνει, να έχει τη δυνατότητα ο υπουργός για ένα χρονικό διάστημα και μέχρι να επαναπροκηρυχθεί η γραμμή, να αναθέτει σε άλλη εταιρεία που έχει δρομολογημένα πλοία να δρομολογεί κάποιο πλοίο».
Σχετικά με τις προϋποθέσεις της ανάθεσης σε άλλη εταιρεία επεσήμανε πως, πρώτον, δεν θα εφαρμόζεται ακριβώς το ίδιο δρομολόγιο και, δεύτερον, το μίσθωμα θα μπορεί να αλλάζει γι’ αυτήν την περίοδο.
Επιπρόσθετα, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι στο Αιγαίο υπάρχουν επτά μακροχρόνιες συμβάσεις σε δεκαπέντε δρομολογιακές γραμμές, εκ των οποίων κάποιες δεν εξυπηρετούνται από την εταιρεία που τις έχει αναλάβει.
Πρόσθεσε ότι στη μία απ’ αυτές τις συμβάσεις το πλοίο δεν έχει δρομολογηθεί καθόλου και δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί αυτή η γραμμή με αντικατάσταση κάποιου άλλου, διότι δεν υπάρχει κανένα προσφερόμενο.
«Η συγκεκριμένη γραμμή», όπως ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης, «είναι αυτή που εκτελεί το δρομολόγιο Λαύριο – Ψαρά – Μεστά Χίου» και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι δεν υπάρχει κανένας ενδιαφερόμενος για να εξυπηρετήσει αυτή τη γραμμή με τα ίδια λεφτά και την ίδια συχνότητα δρομολογίων.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου σημείωσε: «Δεν μπορούμε να αφήσουμε τα Ψαρά μας χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη. Άρα θα πρέπει να μπορούμε σε αυτό το διάστημα, μέχρι να επαναπροκηρύξουμε τη γραμμή και να την εντάξουμε σε ένα άλλο δρομολογιακό σκέλος, να βρούμε μια λύση για περίπου τρεις μήνες. Να αξιοποιήσουμε αυτά τα χρήματα και να καλύψουμε τη ζωτική ανάγκη των νησιωτών».
Ακόμη ζήτησε από τους βουλευτές να δοθεί η εξουσιοδότηση αυτή στον εκάστοτε υπουργό ώστε -μετά τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών- να έχει την ευελιξία για αλλαγές, απαραίτητες για τη ζωτική επικοινωνία των νησιών.
Στη συνέχεια, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει έναν προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 75 εκατ. ευρώ, «μέσα από τον οποίο επιδοτεί τις γραμμές, στις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον» και άσκησε κριτική στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια και καθορίζει το καθεστώς των μακροχρόνιων συμβάσεων.
Επεσήμανε σχετικά ότι δεν εκπληρώνεται, πλέον, ο αντικειμενικός στόχος των πολυετών συμβάσεων για νέα πλοία, αλλά ούτε και μπορεί να προχωρήσει η αναδιάρθρωση των «άγονων γραμμών», δηλώνοντας διατεθειμένος για «ειλικρινή διάλογο» με όλα τα πολιτικά κόμματα για το θέμα αυτό, ώστε στο μέλλον να υπάρξει ανάλογη νομοθετική ρύθμιση που θα καταργεί τις πολυετείς συμβάσεις και θα έχει την αποδοχή όλων των πολιτικών κομμάτων.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του στάθηκε στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις του βορείου Αιγαίου σημειώνοντας ότι συμμερίζεται την αγωνία των κατοίκων, ιδιαίτερα των Λημνιών, οι οποίοι παραπονιούνται για την κακή ποιότητα των υπηρεσιών τονίζοντας ότι αποτελεί κυρίαρχη βούλησή του να βελτιωθεί αυτό. «Υπάρχει τακτική και συνεχής επικοινωνία για την κακή κατάσταση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στο βόρειο Αιγαίο και αυτό θέλουμε να εκλείψει» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επιπροσθέτως ο κ. Βαρβιτσιώτης είπε για τη διαφορετικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται διαχρονικά οι ακτοπλοϊκές, σε σχέση με τις υπόλοιπες συγκοινωνίες στη χώρα: «Θα σας πω ένα συγκλονιστικό νούμερο, ότι ενώ επιδοτούμε για όλον τον νησιωτικό χώρο το ακτοπλοϊκό μας δίκτυο με 75 εκατ. ευρώ, ποσό περίπου στο μισό από ό,τι ήταν το 2008 που ήταν 130 εκατ. ευρώ, το αεροπορικό μας δίκτυο το επιδοτούμε με ποσό 40 εκατ. ευρώ ετησίως! Επιδοτούμε, για παράδειγμα, την Πάρο με 4 εκατ. ευρώ ετησίως προκειμένου να πηγαίνει αεροπλάνο εκεί, όταν με 4 εκατ. ευρώ θα μπορούσαμε να λύσουμε το ζωτικό πρόβλημα της συγκοινωνίας της βορείου Ελλάδος με όλα τα νησιά του Αιγαίου! Και το λέω αυτό, γιατί έχουμε αναλάβει υποχρεώσεις μακροχρόνιων συμβάσεων, που βρίσκονται στον παρελθόντα χρόνο και βασίζονταν σε παρελθούσες οικονομικές καταστάσεις».
ΣΥΡΙΖΑ: Κίνδυνος για την «άγονη γραμμή»
Σε δήλωσή του ο υπεύθυνος της Επιτροπής Ελέγχου του Κυβερνητικού Έργου (ΕΕΚΕ) Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Συρμαλένιος καταγγέλλει ότι χωρίς πλοία κινδυνεύουν άμεσα να μείνουν τα νησιά των «άγονων» γραμμών με την τροπολογία Βαρβιτσιώτη.
Ο βουλευτής Κυκλάδων σημειώνει πως είναι «εγκληματική για τα νησιά είναι η τροπολογία την οποία κατέθεσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού. Με την τροπολογία αυτή, που αφορά τις λεγόμενες «άγονες» γραμμές, τα μικρά νησιά -και όχι μόνο- αλλά και μεγαλύτερα, όπως τα Κύθηρα και η Λήμνος, για εννιά μήνες τον χρόνο κινδυνεύουν να μείνουν κυριολεκτικά «στον αέρα», ενώ οι ναυτικοί κινδυνεύουν να μην πάρουν ούτε τα δεδουλευμένα τους. Ο υπουργός δίνει το «πράσινο φως» για εναλλακτικές διαδρομές σε ορισμένες εταιρείες, οι οποίες είχαν ήδη δρομολογημένα πλοία σε αυτές τις γραμμές, επιτρέποντάς τους με μία μικρή παρέκκλιση να μπορούν για δύο ή τρεις μήνες να παίρνουν έναντι αντιτίμου ένα «κομμάτι» της διαδρομής και να πηγαίνουν και σε κάποια μικρά νησιά».
Ο κ. Συρμαλένιος επισημαίνει επιπλέον ότι «την ίδια στιγμή ο υπουργός επιτρέπει να λύονται αζημίως οι συμβάσεις των εταιρειών που είχαν συναφθεί το 2007, με σκοπό μετά από τριάντα μήνες να συναφθούν νέες συμβάσεις που αθροιστικά θα είχαν δωδεκαετή διάρκεια, με καλύτερα πλοία. Αυτές συνεπώς οι εταιρείες θα διαλύσουν τις συμβάσεις αζημίως, δεν θα εισπραχθεί από το Δημόσιο η εγγυητική επιστολή, ενώ άγνωστο είναι εάν οι ναυτικοί θα πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους. Οι όποιες πιστώσεις θα εξοικονομηθούν, θα δοθούν στις εναλλακτικές διαδρομές, που θα δώσουν μια σύντομη ανάσα στα νησιά και στον τουρισμό το καλοκαίρι. Καθώς ο συνολικός προϋπολογισμός των επιδοτήσεων θα παραμείνει ίδιος, με προοπτική μείωσης λόγω των μνημονιακών μέτρων, τότε το 2015 και το 2016 δεν θα υπάρχουν πλοία για τους υπόλοιπους εννέα ή δέκα μήνες σε πάρα πολλά νησιά είτε μικρά, όπως η Ανάφη, είτε μεγαλύτερα, όπως τα Κήθυρα και η Λήμνος».
Καταγγέλλει επιπροσθέτως πως αυτό αποτελεί μία εγκληματική, όπως τη χαρακτηρίζει, απόφαση, διότι τα νησιά δεν μπαίνουν σε «χειμερία νάρκη» τον χειμώνα, ζουν δώδεκα μήνες τον χρόνο.
«Με βάση τα όσα προετοιμάζει το υπουργείο για τα νησιά μας, αναγκαίος σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε είναι ο δημόσιος κοινωνικός φορέας ακτοπλοΐας, τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ έχει στο πρόγραμμά του, ένας φορέας ο οποίος θα κατευθύνει, θα σχεδιάζει το δίκτυο των δρομολογίων και θα υλοποιεί σε πολλές περιπτώσεις και αυτές τις ακτοπλοϊκές γραμμές» επισημαίνει ο βουλευτής.