Μία από τις κλασικότερες εικόνες της Οντρεϊ Χέπµπορν είναι σίγουρα η βόλτα της πάνω σε µια Vespa παρέα µε τον Γκρέγκορι Πεκ στην ταινία που την καθιέρωσε, το «Διακοπές στη Ρώµη» του 1953. Είναι ίσως η πιο διάσηµη από τις πολλές ανάλογες θρυλικές σκηνές που έχει προβάλει ο σύγχρονος κινηµατογράφος. Ηταν το 1946 όταν ο ιταλός βιοµήχανος Ενρίκο Πιάτζιο έβαλε τον µηχανικό Κονραντίνο ντ’ Ασκάνιο να δηµιουργήσει τη Vespa. «Vespa» σηµαίνει «σφήκα» και ο θόρυβος της µηχανής της θυµίζει ακόµη το εν λόγω έντοµο. Μέχρι τα µέσα της δεκαετίας του ’70 έζησε ηµέρες δόξας, για να χάσει έδαφος στη συνέχεια. Τι είναι αυτό, όµως, που έκανε δυνατή την επιστροφή της στον 21ο αιώνα;

Σίγουρα δεν είναι φθηνή. Στην Ελλάδα το φθηνότερο µοντέλο ξεκινά στα 2.500 ευρώ, ενώ τα ακριβότερα φτάνουν τα 5.500 ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, έχει φανατικούς οπαδούς. Πλέον, είναι συνηθισµένο να εισάγονται παλιές ξαναφτιαγµένες βέσπες από πολλές ασιατικές χώρες, ενώ οι ειδικοί κάνουν λόγο για ένα «scooter restoration industry», παλιές µηχανές που ξαναδουλεύονται από την αρχή µε καινούργια αξεσουάρ και εισάγονται σε Ευρώπη και Αµερική. Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση: oι αφοσιωµένοι βεσπάδες συγκρίνονται µόνο µε τους πιστούς της ελληνικής λέσχης 2CV. Μαζεύονται στο σάιτ Vespa Forum Hellas, όπου µοιράζονται ιστορίες για τα ταξίδια τους, τεχνικά προβλήµατα πάσης φύσεως (έχουν και τεχνική βιβλιοθήκη), κανονίζουν πανελλήνιες συναντήσεις (δύο φορές τον χρόνο) στα νησιά, ή συναθροίσεις στα στέκια τους, το Soirée de Votanique και το Κεραµείον, και τα δύο στον Κεραµεικό.

Δεν υπάρχει αµφιβολία ότι η Vespa είναι ιδανική για αστικό περιβάλλον λόγω ευελιξίας, αλλά ο βασικός και κύριος λόγος της διαχρονικότητάς της είναι o σχεδιασµός της. Πλην του πανθοµολογουµένως εξαιρετικά όµορφου ντιζάιν, η Vespa είναι φτιαγµένη για να κρατάει τον αναβάτη της κοµψό: δεν έχει λάδια, µηχανές ή αλυσίδες – όλες αυτές οι φωτογραφίες αντρών µε κοστούµια πάνω της δεν ήταν τυχαίες τελικά. Υπάρχει, βέβαια, και ένας άλλος λόγος, η νοσταλγία. Σε µια εποχή που ζει µε µια συνεχή λατρεία του παρελθόντος και λέξεις όπως «retro» ή «vintage» εκτιµώνται δεόντως, η Vespa λειτουργεί ως κλασικό σύµβολο. Σε αυτό έχει βοηθήσει και η άψογη σχέση της µε το Χόλιγουντ. Από τον παπαράτσι του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι στο «Dolce Vita» του Φελίνι και το θρυλικό «Quadrophenia» µέχρι την καλυµµένη µε τζιν Vespa της Lady Gaga, το Χόλιγουντ δεν έχει βαρεθεί τη Vespa ούτε στιγµή. Ούτε κι εµείς, απ’ ό,τι φαίνεται.

*Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουλίου 2013