• Αναζήτηση
  • Οι επιχειρήσεις αγκαλιάζουν τον άνθρωπο

    Με τις δράσεις τους συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής

    Σε σημαντικό ζήτημα στη διεθνή πολιτική και επιχειρηματική σκηνή έχει αναδειχθεί η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, καθώς συνδέεται με τους στόχους της αειφόρου ανάπτυξης και της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
    Οι επιχειρήσεις αποτελούν οντότητες οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το κοινωνικό σύνολο μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται, επηρεάζοντας και επηρεαζόμενες από τα δεδομένα της εποχής και του χώρου δράσης τους.
    Οφείλουν επομένως να αναγνωρίζουν την ευθύνη που τους αναλογεί απέναντι στην κοινωνία και στο περιβάλλον.
    Να σέβονται δηλαδή τις αρχές και τις αξίες που χαρακτηρίζουν τον πολιτισμό μας (τον σεβασμό προς τον άνθρωπο – την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την παροχή ίσων ευκαιριών, τον σεβασμό στο περιβάλλον που κληρονομήσαμε και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και της ποιότητας ζωής).

    Ευθύνη απέναντι στην κοινωνία

    Οι ελληνικές επιχειρήσεις αργά αλλά σταθερά ανταποκρίνονται στον κοινωνικό τους ρόλο και αναπτύσσουν όλο και περισσότερες δράσεις στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ).
    Αναλαμβάνουν δηλαδή την ευθύνη που τους αναλογεί απέναντι στην κοινωνία και στο περιβάλλον. Συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Μέσα από το αφιέρωμα του «Βήματος» για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αναδεικνύεται το γεγονός ότι μπορεί να υπολειπόμαστε σε αριθμό εταιρειών σε σχέση με το εξωτερικό που επιδίδονται σε δράσεις ΕΚΕ, ωστόσο οι επιχειρήσεις που το πράττουν το κάνουν πάρα πολύ καλά και ξεπερνούν τα διεθνή standards.

    Kοινωνικοί και περιβαλλοντικοί δείκτες

    Τα τελευταία χρόνια υπάρχει αυξανόμενη τάση στη χρησιμοποίηση από επενδυτές μη οικονομικών στοιχείων των εταιρειών, δηλαδή στοιχείων που σχετίζονται με τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και την Εταιρική Διακυβέρνηση, προκειμένου να αναλύσουν την απόδοση αυτών των εταιρειών και να πάρουν τις τελικές αποφάσεις τους.
    Σημαντική παράμετρος είναι αυτά τα στοιχεία να είναι παρουσιασμένα με τρόπο συγκρίσιμο μεταξύ των εταιρειών ώστε οι επενδυτές, αναλυτές αλλά και πελάτες των εταιρειών να μπορούν να συγκρίνουν την απόδοση των επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους τομείς. Για τη διαδικασία αυτή έχον θεσπιστεί και μετρήσιμοι κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί δείκτες.
    Ερευνα που διεξήχθη στο παρελθόν από τη Eurosif και το Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) σε 18 ευρωπαϊκές χώρες έδειξε ότι το 92% των επενδυτών πάντα (ή πολύ συχνά) χρησιμοποιεί μη οικονομικές πληροφορίες για τη λήψη αποφάσεων, ενώ το 89% θεωρεί ότι οι Εκθέσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας (εκθέσεις μη χρηματοοικονομικών στοιχείων) είναι «απαραίτητες» ή «υψηλής σημασίας».

    Bελτίωση της αξιοπιστίας των επιχειρήσεων

    Ωστόσο τα παραπάνω δεν είναι τα μόνα οφέλη. Από έρευνα που υλοποίησε το 2017 το Κέντρο Αειφορίας (CSE) στην Ελλάδα σε εταιρείες που εκδίδουν ετησίως αναλυτικές εκθέσεις μη χρηματοοικονομικών στοιχείων διαπιστώνεται ότι οι μισές από τις 80 περίπου επιχειρήσεις που εκδίδουν έκθεση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη είχαν βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα. Η διαπίστωση αυτή, σε συνδυασμό με άλλες έρευνες που έχουν γίνει στην Αμερική από το Κέντρο Αειφορίας (CSE) και άλλους οργανισμούς, υποδεικνύει ότι η κουλτούρα διαφάνειας σε συνδυασμό με τη δημοσίευση μη χρηματοοικονομικών στοιχείων και στρατηγικών στόχων με βάση standards, όπως τα GRI, συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση της αξιοπιστίας των επιχειρήσεων στους επενδυτές, πελάτες, αναλυτές και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, αλλά μπορεί και να οδηγήσει σε καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα.
    Οι τρεις βασικοί τομείς ενδιαφέροντος είναι ο περιβαλλοντικός (KPIs που αφορούν την ενεργειακή αποδοτικότητα, τις εκπομπές GHG, τη χρήση νερού κ.λπ.), ο κοινωνικός (KPIs για επιπτώσεις στη φτώχεια και στην τοπική κοινωνία, διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας κ.λπ.) και η εταιρική διακυβέρνηση (KPIs κώδικες δεοντολογίας, διαφάνεια, κ.λπ.) ως δείκτες μέτρησης της βιώσιμης και ηθικής επίπτωσης μιας επένδυσης.

    Πηγή πληροφοριών για τους επενδυτές

    Αξίζει να σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ οι κοινωνικά υπεύθυνες επενδύσεις (SRI) – επενδύσεις που είναι παράλληλα οικονομικά αποδοτικές και κοινωνικά ευεργετικές – έχουν αυξηθεί από 2 δισ. δολ. το 2005 σε 6,5 δισ. δολ. το 2015 και οι Εκθέσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας είναι η κύρια πηγή πληροφοριών για τους επενδυτές.
    Παρότι η χώρα μας έχει ήδη εναρμονιστεί με τον νόμο 3304/2016 που συνδέεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη δημοσιοποίηση μη χρηματοοικονομικών στοιχείων, ήδη φαίνεται στην πράξη ότι η ένταξή του στα ελληνικά δεδομένα είναι ακόμα μη ολοκληρωμένη και ασαφής και χρειάζονται περισσότερα βήματα για τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας των επιχειρήσεων στον τομέα αυτόν.
    Αφιερώματα
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Κι όλα μοιάζουν… παραμύθι Η λεπτεπίλεπτη μελαχρινή γυναίκα περπατάει με αργά, νωχελικά βήματα. Τα μαύρα πλούσια μαλλιά της μόλις που αγγίζουν το κόκκινο... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk