Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη του 78ου Φεστιβάλ των Καννών, το οποίο χθες κατέβασε αυλαία, η ανακοίνωση της διεύθυνσής του σχετικά με ενδυματολογικούς περιορισμούς με άμεση ισχύ ήταν αρκετή για να προκαλέσει αρκετό θόρυβο.

Ο συγκεκριµένος νέος ενδυµατολογικός κώδικας (που ανέκαθεν ίσχυε, απλώς τώρα «φρεσκαρίστηκε», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος της διοργάνωσης) αφορά κυρίως τις γυναίκες που περπατούν στο περίφηµο κόκκινο χαλί το οποίο οδηγεί στο Grand Auditorium Louis Lumière, όπου λαµβάνουν χώρα οι επίσηµες προβολές του διεθνούς Φεστιβάλ σε παγκόσµια πρεµιέρα.

Από φέτος, λοιπόν, απαγορεύονται τα φορέματα μέσω των οποίων προβάλλεται υπερβολικά το γυμνό, καθώς επίσης και οι πολύ μακριές σε μήκος βραδινές τουαλέτες που δημιουργούν εμπόδια στη ροή της κυκλοφορίας των επισκεπτών, περιπλέκοντας τη διαδικασία από τη στιγμή που εισέρχονται στην αίθουσα.

Αρκεί να θυμηθεί κανείς εκείνο το υπερβολικά μεγάλο σε μήκος και όγκο λαχανί τούλινο φουστάνι της ινδής ηθοποιού Ντιπίκα Παντουκόν με το οποίο εμφανίστηκε το 2019, όπως και εν έτει 2023 το εξίσου ευμέγεθες ασπρόμαυρο ριγέ φόρεμα της Ικράμ Αμπντί, το οποίο συνδύασε με ένα καπέλο πέντε φορές μεγαλύτερο από το κεφάλι της.

Η Ικράμ Αμπντί, στην τελετή απονομής των βραβείων πέρυσι τον Μάιο

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, όταν το Φεστιβάλ των Καννών αποφάσισε να ακολουθήσει τα βήματα του Χόλιγουντ σε ό,τι αφορά την όσο το δυνατόν λαμπρότερη προβολή του, συνώνυμο με τον θεσμό είναι το επίσημο χαλί – ένας πορφυρός τάπητας μήκους περίπου 60 μέτρων που καλύπτει τον διάδρομο ο οποίος οδηγεί από τη λεωφόρο Κρουαζέτ στην αίθουσα προβολών και καλύπτει και τα 24 σκαλοπάτια πριν από την είσοδο στον χώρο.

Παλαιότερα, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, το κόκκινο χαλί άλλαζε τρεις φορές ημερησίως! Στους οικολογικά φιλικούς καιρούς μας, όμως, αλλάζει μόνο μία φορά την ημέρα. Είναι πάντως γεγονός ότι το κόκκινο χαλί αποτελεί κάτι σαν… κράτος εν κράτει στο Φεστιβάλ των Καννών και υπόκειται σε συγκεκριμένους κανονισμούς, τους οποίους υποτίθεται ότι δεν μπορούν να παραβούν ακόμα και οι διασημότεροι των διασημότερων.

Φέτος, για παράδειγμα, η αμερικανίδα, βραβευμένη με Οσκαρ, ηθοποιός Χάλι Μπέρι, που ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος, δεν έκρυψε το παράπονό της για τον νέο κανονισμό, τον οποίο όμως αναγκαστικά ακολούθησε. «Είχα ένα καταπληκτικό φόρεμα Gaurav Gupta, αλλά δεν μπορώ να το φορέσω απόψε, γιατί είναι πολύ μακρύ» δήλωσε κατά τη βραδιά της έναρξης του Φεστιβάλ. «Αλλά δεν πειράζει. Φυσικά και θα ακολουθήσω τους κανόνες».

Η Χάλι Μπέρι

Ακόμα και αν η Χάλι Μπέρι δεν ακολουθούσε τους κανόνες, όμως, θεωρητικά μιλώντας, δεν θα περνούσε το δικό της. Το Φεστιβάλ των Καννών διαθέτει «ομάδες υποδοχής» οι οποίες, σύμφωνα με τους διοργανωτές, «είναι υποχρεωμένες να απαγορεύουν την πρόσβαση στο κόκκινο χαλί σε οποιονδήποτε δεν σέβεται αυτούς τους κανόνες» όπως επίσης αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα του θεσμού. Είναι εξάλλου γνωστή η αυστηρότητα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Τιερί Φρεμό σε σχέση με θέματα με τα οποία διαφωνεί καθέτως, όπως για παράδειγμα οι selfies στο κόκκινο χαλί, τις οποίες έχει απαγορεύσει χαρακτηρίζοντάς τες «γελοίες» και «τερατώδεις»…

Το «πρόβλημα» με το φόρεμα της Χάλι Μπέρι είχε να κάνει με το μήκος του. Πάντως το γυμνό φαίνεται να είναι ακόμα μεγαλύτερο θέμα για το Φεστιβάλ. «Για λόγους ευπρέπειας, το γυμνό απαγορεύεται στο κόκκινο χαλί, καθώς και σε οποιονδήποτε άλλον χώρο του Φεστιβάλ» αναφέρεται και πάλι στην επίσημη ιστοσελίδα του. Κατά βάθος, όμως, αυτό δεν μπορεί παρά να κρύβει μια παραδοξότητα (ίσως και υποκρισία), λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι για σχεδόν οκτώ δεκαετίες το Φεστιβάλ των Καννών είναι συνώνυμο του σεξαπίλ.

Από την B.B. στην Cicciolina

Ολα άρχισαν από μια 19χρονη Γαλλίδα, πίσω στα 50s. Γιατί ήταν η Μπριζίτ Μπαρντό εκείνη που με μια εμφάνισή της κατάφερε να ενώσει τον αισθησιασμό με το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου. Η θέση της Μπαρντό στην ιστορία του Φεστιβάλ των Καννών (αλλά και στην ποπ κουλτούρα γενικότερα) εδραιώθηκε λοιπόν το 1953, όταν πόζαρε με εμπριμέ μπικίνι στην παραλία της Κρουαζέτ για να προωθήσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στην ταινία «Manina, la fille sans voiles».

Στο πέρασμα του χρόνου η ταινία του Βίλι Ροζιέ επρόκειτο να ξεχαστεί, όχι όμως εκείνη η εμφάνιση της Μπε Μπε στην παραλία με το καυτό beachwear της. Η εποχή βέβαια το «σήκωνε». Σχεδόν μία δεκαετία μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η πληγωμένη Ευρώπη προσπαθούσε να αφήσει πίσω το σκοτάδι, να βρει τα πατήματά της. Το μπικίνι της Μπαρντό ήταν όντως μια ανάσα φρεσκάδας.

Μία ακόμη από τις πιο θρυλικές φωτογραφίες σχετικές με το Φεστιβάλ των Καννών, η οποία έκανε πάταγο στην εποχή της, είναι τραβηγμένη στην πλαζ της Κρουαζέτ και δείχνει τον αμερικανό σταρ Κερκ Ντάγκλας και μια άγνωστη γυναίκα να πλέκουν τα μαλλιά της χαμογελαστής Μπαρντό. Σε αυτή την πλαζ, ο Ρόμπερτ Μίτσαμ, στο Φεστιβάλ του 1954, είχε φωτογραφηθεί με τη γυμνόστηθη στάρλετ Σιμόν Σίλβα. Η πόζα τους παραμένει ένα από τα πιο κλασικά στιγμιότυπα της ιστορίας του Φεστιβάλ, παρότι αργότερα η χυμώδης Σιμόν δεν ξανακούστηκε – το 1957 έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 29 ετών.

Kατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1970 και του 1980 αναπτύχθηκε πολύ το φαινόμενο των γυμνών φωτογραφίσεων στάρλετ στην παραλία της Κρουαζέτ. Πολλές φορές αυτές οι φωτογραφίσεις, που συγκέντρωναν γύρω τους πηγαδάκια από περαστικούς, κέρδιζαν τις εντυπώσεις και γίνονταν μεγαλύτερο θέμα από τις ταινίες που προβάλλονταν στις αίθουσες. Τα ήθη είχαν πλέον απελευθερωθεί πλήρως και όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, τα πράγματα πήγαν στο άλλο άκρο.

Το γυμνό είχε μεγαλύτερη σχέση με το Φεστιβάλ από ό,τι ο κινηματογράφος. Μάλιστα, στη διοργάνωση του 1988 αίσθηση είχε κάνει και η Ιλόνα Στάλερ, κατά κόσμον Τσιτσιολίνα, μία από τις διασημότερες πορνοστάρ του κόσμου (και αργότερα πολιτικός), η οποία εμφανίστηκε σε πρεμιέρα ταινίας σχεδόν ολόγυμνη, με τα στήθη της να καλύπτονται από λεπτά τιραντάκια.

Περίπου δέκα χρόνια μετά, στην επετειακή 50ή διοργάνωση του 1997, η αλμοδοβαρική ισπανίδα ηθοποιός Βικτόρια Αμπρίλ εμφανίστηκε με ένα μαύρο σακάκι εντελώς ανοιχτό από πίσω, προβάλλοντας απροκάλυπτα το λευκό σλιπ της. Πάντως, όταν την ίδια εποχή ο έλεγχος σε ό,τι αφορούσε τις φωτογραφίσεις ημίγυμνων στάρλετ φάνηκε να χάνεται, το Φεστιβάλ των Καννών αποφάσισε και πάλι να λάβει αυστηρά μέτρα.

Η Βικτόρια Αμπρίλ σε παλαιότερη παρουσία της στις Κάννες

Ωστόσο, στο πέρασμα των τελευταίων 20 χρόνων, και ενώ οι αποκαλυπτικές φωτογραφίσεις στην πλαζ φάνηκε να ανήκουν στο μακρινό παρελθόν, ο έλεγχος φάνηκε να χάνεται ξανά στο κόκκινο χαλί, με πρωταγωνίστριες τις επώνυμες σταρ, κυρίως της πασαρέλας.

Αρκεί να θυμηθούμε περιπτώσεις όπως αυτή της Μπέλα Χαντίντ, με τα δύο χρυσά δέντρα στη θέση του στηθόδεσμου, ή διάσημων συναδέλφων της όπως η Ιρίνα Σάικ και η Λέιλα Ντεπίνα, που το 2023 φωτογραφήθηκαν σχεδόν με τα εσώρουχά τους, και της Τζούλια Φοξ, που την ίδια χρονιά εμφανίστηκε με μια κάτασπρη balloon φούστα, την ώρα που τα στήθη της διαγράφονταν μέσα από ένα παράξενο διάφανο γλυπτό «κάλυμμα» που σου έδινε την εντύπωση ότι είχε βγει κατευθείαν από ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

Η Ιρίνα Σάικ, πρόπερσι, στην πρεμιέρα της ταινίας «Firebrand»

Ενα πολύ χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα είναι και αυτό της Ρωσίδας Νατάσα Πόλι, που εμφανίστηκε πέρυσι στην πρεμιέρα της «Emilia Pérez» φορώντας έναν μαύρο κορσέ με διαφάνειες, λες και βρισκόταν στο μπουντουάρ της…

Η Μπέλα Χαντίντ, με τα δύο χρυσά δέντρα στη θέση του στηθόδεσμου, τον Μάιο του 2021 στο κόκκινο χαλί