Η«τράπεζα θεμάτων» στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια ιδέα που συζητείται πολύ καιρό. Και στόχος της είναι κυρίως να ξεπεραστούν οι παρενέργειες που προκαλούν κάθε χρόνο τα αδιάκοπα debates μεταξύ επιστημονικών ενώσεων για το αν τα θέματα που επελέγησαν ήταν δύσκολα, επιστημονικά ορθά, πρωτότυπα, έχουν συζητηθεί ποτέ, τα έχει ξανασκεφτεί κάποιος, έχουν γραφτεί ή κυκλοφορήσει…
Σε απάντηση των παραπάνω και όπως λέει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας κ. Σωτήρης Γκλαβάς, η «τράπεζα θεμάτων» θα είναι ανοικτή στην εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ θα γίνουν επιτροπές καθηγητών που με την ευθύνη του Ινστιτούτου θα επιλέξουν τα πρώτα θέματά της.
Τα θέματα της τράπεζας θα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας για την αντικειμενικότερη αξιολόγηση των μαθητών και κυρίως για την αντιμετώπιση της αποστήθισης «ανούσιων» λεπτομερειών. Το 50% των θεμάτων για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις θα επιλέγεται με κλήρωση από τράπεζα στην οποία θα μπορούν όλοι να έχουν πρόσβαση. Ετσι θα αποφεύγεται η περίπτωση σε ορισμένα σχολεία να μη διδάσκεται ολόκληρη η προβλεπόμενη διδακτέα ύλη ή κάποιοι (ευτυχώς ελάχιστοι) εκπαιδευτικοί να δίνουν στους μαθητές τους περιορισμένο αριθμό θεμάτων για τις προαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις τη στιγμή που άλλοι μαθητές σε άλλα σχολεία εξετάζονται κανονικά εφ’ όλης της ύλης. Η ανισότητα αυτή έχει κατά καιρούς επισημανθεί από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Προβληματισμός με τις ξένες γλώσσες


Οι Ελληνες είναι από τους πλέον γλωσσομαθείς λαούς και αυτό καταγράφεται κάθε χρόνο στις μετρήσεις του Ευρωβαρόμετρου. Το συμπέρασμα αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία αν σκεφτεί κανείς ότι το 83% των Ευρωπαίων αναγνωρίζει τη σημασία της γνώσης ξένων γλωσσών, αλλά ένας στους δύο (44%) παραδέχεται ότι δεν μπορεί να κάνει ολοκληρωμένη συζήτηση σε άλλη γλώσσα, πέραν της μητρικής.
Σε αυτή την εικόνα, το 44,8% των Ελλήνων ηλικίας 25-64 ετών δηλώνει ότι μιλάει μια ξένη γλώσσα (35,7% ο αντίστοιχος μέσος όρος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης). Από τα ίδια στοιχεία του Ευρωβαρομέτρου φαίνεται ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά μαθητών που διδάσκονται τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα καταγράφονται στην Ελλάδα (92%), στην Ιταλία (74%) και στην Ιρλανδία (73%).
Εφέτος ωστόσο έχουμε μείωση κατά μία ώρα στο Λύκειο της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών, ενώ στην τελευταία τάξη η επιλογή της δεύτερης γλώσσας… εξαφανίζεται. Η πολιτική αυτή βέβαια είχε ξεκινήσει στο πλαίσιο της «οικονομίας» εδώ και μια διετία τουλάχιστον.
«Χαμένες» σε αυτό το παιχνίδι είναι η γερμανική και η γαλλική γλώσσα που ήταν εκείνες που παραδοσιακά επέλεγαν σε μεγαλύτερα ποσοστά οι έλληνες μαθητές.
«Πριν από ενάμιση χρόνο υπογράψαμε χάρτα συνεργασίας με το υπουργείο Παιδείας και από τότε είμαστε σε συνεχή επαφή μαζί τους και προσπαθούμε να συμβάλουμε θετικά στην ανάπτυξη και στην εξέλιξη της διδασκαλίας των γερμανικών στα ελληνικά δημόσια σχολεία» λέει στο «Βήμα» η υποδιευθύντρια του Ινστιτούτου Γκαίτε και διευθύντρια του γλωσσικού του τμήματος στην Αθήνα κυρία Ούλριχ Ντρίσνερ.
«Θεωρούμε πολύ σημαντική τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στα σχολεία σε όλη τη διάρκεια της φοίτησης των μαθητών και φυσικά τονίζουμε πόσο σημαντική είναι για εμάς η εκμάθηση της γερμανικής γλώσσας» αναφέρει.
Οι καθηγητές γαλλικών πάλι αποφάσισαν να ακολουθήσουν άλλη… οδό και έστειλαν στις αρχές του καλοκαιριού στο υπουργείο Παιδείας εξώδικο! Με αυτό ζητούσαν να μην προχωρήσει σε μετακινήσεις καθηγητών γαλλικών. Οπως λέει η κυρία Δέσποινα Μαυρομματάκη, πρόεδρος του συλλόγου καθηγητών γαλλικών, τα τελευταία χρόνια ο προσανατολισμός της πολιτείας είναι να μειώνει διαρκώς τη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας. Επισημαίνει, μάλιστα, ότι οι καθηγητές γαλλικών σε συνεργασία με την πρεσβεία της Γαλλίας θα προχωρήσουν σε σειρά διαβημάτων και κινήσεων ώστε να μην υποβαθμιστεί άλλο η διδασκαλία των γαλλικών.
Ο τρόπος επιλογής

Στις προαγωγικές εξετάσεις Α’ Λυκείου που διεξάγονται ενδοσχολικά, τα θέματα

  • 50% λαμβάνονται με κλήρωση από «τράπεζα θεμάτων»,
  • 50% διατυπώνονται από τον/τους διδάσκοντα/ες.
Στις προαγωγικές εξετάσεις Β’ Λυκείου και στις απολυτήριες εξετάσεις Γ’ Λυκείου σε όλα τα μαθήματα (πλην Project και Φυσικής Αγωγής) που διεξάγονται σε περιφερειακό επίπεδο, τα θέματα
  • 50% λαμβάνονται με κλήρωση από «τράπεζα θεμάτων»,
  • 50% λαμβάνονται από επιτροπή που συνίσταται σε επίπεδο Περιφέρειας Εκπαίδευσης.
Η «τράπεζα» αυτή θα περιλαμβάνει πρότυπα ασκήσεων-θεμάτων, πρότυπα απαντήσεων και πρότυπα αξιολόγησης-βαθμολόγησης με περιγραφική αξιολόγηση για συγκεκριμένο εύρος δεικτών της βαθμολογικής κλίμακας.